Da Ford varevogn blev for alvor

Biler har været brugt til varetransport siden den blev opfundet, men i mange år blev bilerne brugt på bilernes betingelser. Varer, værktøj og materialer måtte embaleres og monteres, så de kunne transporteres på et flad lad.

Ford så tidligt mulighederne i at gøre varevognen mere alsidig med et større udvalg, for dermed at øge salget. Det første resultatet, i den retning kom i 1965, da Ford præsenterede den første Transit. Faktisk har modellen netop haft guldbryllup: Den første Transit rullede nemlig af samletbåden på Fords Langley-fabrik i England, den 9. august 1965.

Transit er dog på mange andre områder en skelsættende bil i Ford programmet. Langt op i 70'erne producerede Ford dedikerede modeller til regionale markeder. Således også med varebilerne. I England var det en Ford Thames, og i Tyskland en helt ande model bygget på basis af en Ford Taunus.

Ingen af dem blev en succes. I stedet ville Ford i USA lave én model, som kunne sælges over hele Europa. Den måtte være topmoderne og pakket med den nyeste teknologi, og desuden måtte den være så alsidig og fleksibel, at den kunne henvende sig til flere brugere. 

Transit tog kunne således fra starten fås med to forskellige akselafstande og i tre forskellige vægtklasser, og det var den første varevogn, som var crashtestet. Den havde ratlås, mulighed for montering af sikkerhedsseler, slangefri dæk, halogen forlygter og en ny type vægtebesparende bladfjedre blev introduceret, kort efter at Transit var lanceret.

Også i motorrummet, var der styr på tingene. Den oprindelige motor var en V4-benzin (også kendt fre Saab 96) på 1,7 liter med 74 hk, hvilket var en del, men en 2,0 på 86 heste var også tilgængelig. Alt i alt en ret kvik og meget alsidig varevogn, som i langt højere grad en tidligere kunne tilpasse forskellige brugeres specielle behov.

Blandt dere mere usædvanlige opgaver, som Transit viste sig særdeles brugbare til, var røverier. Den første Transit var således populær til brug for indbrud og tryverier, netop fordi den rummede meget og var forholdsvis kvik. 

Ford Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Ford Blog.

Fords historie er en af bilhistoriens længste og mest interessante. Mærket har eksisteret siden 1901, og Ford T, der kom i 1910, er en af verdenshistorien mest producerede biler. Den dag i dag er Ford et af verdens største bilmærker med en enorm modelhistorier toppet med et kæmpe aktuelt program.

Med Ford Blog går Bil Magasinet i detaljen med Ford i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Ford Blog er sponseret af Ford, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.ford.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...