Apropos Ford GT

Fords fabelagtige nye GT begynder at optræde på spionbilleder, hvilket understreger, at Ford mener det, når de siger, at den bliver salgsklar allerede næste år.

Den nye GT følger efter modellen af samme navn, som blev produceret i 4.038 eksemplarer fra 2004 til 2006. Den var en moderne fortolkning af den legendariske Ford GT40, som kun blev produceret i 107 eksemplarer fra 1964 til 69, men som til gengæld vandt Le Mans fire år i træk fra 1966 til 69

Men faktisk er der endnu en Ford GT-model mellem den originale GT40 fra 1964 og GT-modellen fra 2004, nemlig konceptbilen Ford GT90 fra 1995, og den er ikke mindre spektakulær. Det var kun en prototype, og den kom aldrig i produktion, men den fik alligevel stor betydning for Ford som mærke. Den introducerede et nyt design-sprog, og slog samtidig fast, at Ford, lige som mange andre bilproducenter, nok havde travlt med at tilpasse sig moderne tider med mindre og mere brændstoføkonomiske biler, men at der også skulle være plads til avancerede muskelbiler. Designmæssigt introducerede GT90 ”New Edge” designet, som dannede grundlag for alle nye Ford-modeller, der fulgte.

Som navnet antyder, var det kantet, med stramme linjer og markante former. Trekantsformen blev brugt flere steder på bilen, som en del af det gennemgående design-sprog. Teknisk set var det en hyper bil bygget op om et aluminiums chassis beklædt med kulfiber dele. Motoren var en 6-liters V12 med fire turboer, som ydede 720 hk.

Ford GT90 delte mange dele med Jaguar XJ220, hvis prototype også havde en 6-liters V12. Produktionsbilen endte dog med en 3,5 liters V6-motor. Ford ejede Jaguar på det tidspunkt, men V12-motoren i GT 90 var Fords egen, og den var helt speciel. Reelt var det to 4,6 liters V8-motorer, som havde fået skåret to cylindre af hver, for derefter at blive svejset sammen, så det var en helt ny og Fords helt egen V12.

Hverken den eller bilen blev dog til noget, før i 2004, hvor den særdeles vellykkede GT-model kom til verden. Da havde Fords design antaget en ny retning, og motoren var en ny V8 på 5,4 liter.

Ford Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Ford Blog.

Fords historie er en af bilhistoriens længste og mest interessante. Mærket har eksisteret siden 1901, og Ford T, der kom i 1910, er en af verdenshistorien mest producerede biler. Den dag i dag er Ford et af verdens største bilmærker med en enorm modelhistorier toppet med et kæmpe aktuelt program.

Med Ford Blog går Bil Magasinet i detaljen med Ford i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Ford Blog er sponseret af Ford, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.ford.dk

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.