90'ernes rallyhelt

En ny generation af den populære Ford Focus RS er klar i kulissen, og som noget nyt har Ford udstyret Focus RS med firehjulstræk for at tøjle de mange kræfter fra den 2,3-liters turbomotor. Men det er ikke første gang, en RS-model har har fået firehjulstræk.

Ford Escort RS Cosworth var på alle måder en ekstrem bil, da den blev præsenteret i 1992. Escort RS Cosworth var fra starten kun tænkt som en homologeringsbil, som var påkrævet i forbindelse med Ford's første store rallysatsning siden Escort BDA-tiden.

Brede skærme, enorme spoilere (især hækspoileren) og Ford's solide 2-liters turbomotor med 227 hk og 310 Nm gjorde Escort RS Cosworth, med kælenavnet Cossie, til et hit. Produktionen endte langt over de 2.500 eksemplarer, der var planlagt fra starten.

Som rallybil var Escort RS Cosworth i starten især populær i de nationale mesterskaber, og det var også tilfældet i Danmark, hvor Jan ”Motor” Mortensen fik det første eksemplar, der senere blev overtaget af Steen Andersen, som gennem 90'erne havde mange dueller med den danske rally-legende Henrik Lundgaard, der kørte Toyota Celica.

Den normale Escort RS Cosworth havde en normal 5-trins gearkasse, mens rallybilen ret usædvanligt havde en 7-trins gearkasse med et ret lavt første gear. Den danske Le Mans chauffør Kristian Poulsen kørte i slut 90'erne rally og købte faktisk en brugt Escort WRC, som tidligere var kørt af finske Juha Kankkunen. Ved hvert gearskifte kom der flammer ud af udstødningen sammen med et højlydt smæld – det var en favorit på de danske rallyprøver.

Escort RS Cosworth var teknisk set ikke en Escort, men en forkortet Ford Sierra. Motoren havde et enormt potentiale, hvilket også er grunden til, at den blev så populær i tunerkredse – både dengang og i dag.

Sideløbende med Escort RS Cosworth blev der også produceret en mere afdæmpet Escort RS2000 med 150 hk fra en 2-liters motor uden turbo. Senere kunne den også fås med firehjulstræk af en anden tyep, men skal det være Escort, skal det være den rigtige RS Cosworth, som den dag i dag stadig tiltrækker enorm opmærksomhed og tvinger pulsen i vejret ved første øjekast.

 

Ford Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Ford Blog.

Fords historie er en af bilhistoriens længste og mest interessante. Mærket har eksisteret siden 1901, og Ford T, der kom i 1910, er en af verdenshistorien mest producerede biler. Den dag i dag er Ford et af verdens største bilmærker med en enorm modelhistorier toppet med et kæmpe aktuelt program.

Med Ford Blog går Bil Magasinet i detaljen med Ford i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Ford Blog er sponseret af Ford, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.ford.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...