seat leon st 2019

Mathias Brandt (i midten) kommer lige fra Seat-forhandleren med sin nye Leon ST med 110 km på tælleren.

Ny bil: Webredaktøren er blevet voksen

Bil Magasinets webredaktør Mathias Brandt er officielt blevet voksen. I hvert fald hvis man kigger på hans valg af bil...

4. september 2019 af Mathias Brandt


I april blev vi forældre, og det har på alle ledder og kanter vendt op og ned på mit bilbehov. Indtil vores søn kom til verden var min BMW Z3 Coupé en helt perfekt bil hen over sommeren. Det 410 liter store bagagerum og to sæder var rigeligt til min kæreste og jeg - men det går ikke mere. Det er faktisk yderst begrænset, hvor meget jeg har fået kørt i min Z3 Coupe denne sommer.  

Hvorfor valgte jeg en Seat Leon ST?

Jeg medgiver, at en sort stationcar langt fra er det mest sexede eller entusiastiske bilvalg. Her har fornuften fået lov at tale, og det må den også gerne engang imellem, specielt når hovedet er fyldt med bleskift og man har fået alt for lidt søvn. 

Når det så er sagt, vil jeg argumentere for, at der er et gran entusiasme i mit valg. Seat Leon ST har nemlig relativt underholdende køreegenskaber sammenlignet med konkurrenterne, og så er den billig.

Jeg havde til at begynde med besluttet mig for, at det skulle være en 1,0 TSI med 115 hk, men en aften faldt jeg over et stærkt tilbud fra Seat.

Det lød således:

Seat Leon ST med en 1,6 TDI-motor med 115 hk, 7-trins DSG-gear, adaptiv fartpilot, digital instrumentering, Apple Carplay og metallak.

Dagen efter var jeg forbi en Seat-forhandler og fik sat det hele igang. Det viste sig at være en god ide, for ifølge Seat solgte de 80 biler på tre dage, hvorefter tilbuddet var udsolgt.  

seat leon st 2019
seat leon st 2019

Hvad koster det mig?

Jeg har leaset bilen i tre år og i den periode må jeg køre 45.000 km. Førstegangsydelsen var på 5.000 kr. og min månedlige leasingydelse er på 2.999 kr. Derudover har jeg valgt Seat Komplet til 464 kr. om måneden, hvor jeg blandt andet har kasko- og ansvarsforsikring inkluderet.

Da jeg havde parkeringslicens til min BMW Z3 Coupé betalte jeg 1.575 kr. om året for at parkere i København. Da jeg ansøgte om at få parkeringslicens til vores Seat var jeg ved at falde ned ad stolen og måtte tjekke en ekstra gang. Jeg betaler sølle 10 kr. om året for at parkere Seat’en. Den halvårlige grønne ejerafgift på 1.557 kr. er også væsentlig mindre end hvad jeg betaler for min 6-cylindrede BMW.

Pladsen er det vigtigste

De, der er forældre, ved, hvad jeg snakker om, når jeg understreget vigtigheden af et stor bagagerum. Vores Seat Leon ST sluger 587 liter bagage, hvilket er rigeligt til vores lille familie. Selv en kort weekendtur i sommerhus ligner vi en nomadefamilie på tur. 

Vi startede i min mors VW Polo, hvor al ledig plads blev taget i brug - også i kabinen. Men efter vi har fået en stationcar, kræver det ikke en logistisk mastermind at pakke bilen - alt kan være i bagagerummet. Barnevognen behøver jeg kun dele i to, så kan den smækkes om bagi - det er bare nemt.       

Z3'eren er bakket væk

Det blev ikke til mange ture i min BMW Z3 Coupe i år. Højdepunktet var uden tvivl vores tur til Schweiz og det var også her, at langt størstedelen af årets kørte kilometer skete. 

Nu er den pakket væk og står klar til næste sommer, hvor jeg forhåbentlig får lidt mere tid til at køre i den. 

bmw z3
BMW 'Klovneskoen' Z3 Coupé

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...