Som så mange andre bilnørder er jeg også medlem af et bilforum. I mit tilfælde er det for BMW Z3 Coupe-ejere, hvor vi deler billeder og andre nørdeting mellem hinanden. Forleden lagde en af de andre medlemmer et billede op fra Bil Magasinet's første test af BMW Z3 Coupe - en 2,8'er ligesom min.
Find gruppen på Facebook, den hedder: BMW Z3 Coupe - Scandinavia
Bladet kom på gaden i oktober 1998, og vi har desværre ikke et digitalt arkiv, som går så langt tilbage. I stedet måtte jeg skrive testen ind på ny, så dem der har lyst, kan læse den fremragende anmeldelse fra den lille "Klovnesko"
Nedenfor finder du Bil Magasinets anmeldelse fra 1998 - god læselyst
'DIESES AUTO WIRD nicht everybody's darling'. Det er et af de citater, man kan læse i pressematerialet om den nye BMW Z3 Coupé. At dømme efter omgivesernes reaktioner efter at have kørt bilen, må jeg give BMW's pressefolk ret.
Jeg har endnu ikke mødt nogen, der ytrede sig positivt om designet af Z3 Coupé, og jeg må indrømme, at jeg selv fandt den smagløs, da de første billeder dukkede op. Men efter at have haft Z3 Coupé inde på livet tænder jeg mere og mere på den. Z3 i roadsterudgaven har aldrig rigtigt været min kop te, og skulle det endelig være, så kun i M-versionen, hvor den imponerende motorkraft opvejer bilens øvrige mangler.
Men på en eller anden måde kan jeg bedre forsvare en Z3 Coupé, fordi hele dens personlighed er mere unik. At det ikke var designere, men ingeniører, der har forestået forvandlingen af Z3 Coupé, kan måske forklare det lidt specielle udseende. Fem ingeniører så flere muligheder i Z3 Roadster. De fik fat i én, tog en vinkelsliber, skar forruden og kalechen af, byggede en kabine op i ler og vupti, Z3 Coupé var undfanget på idéplanet. Et par designere hjalp dog i den sidste ende med at fjerne de allerværste bøffer.

Lidt à la Jaguar E-Type
Det er ikke kun udseendet, der gør Z3 Coupé til en mere speciel oplevelse, end det er tilfældet med Z3 Roadster. På en eller anden forunderlig måde virker atmosfæren mere intim i kabinen. Udsynet til den lange og hvælvede motorhjelm à la Jaguar E-type er den samme som i roadsteren, men alligevel virker det hele anderledes.
Men det kan også blive for intimt inde i Z3 Coupé, hvor du skal ikke være meget større end 187 cm, før du bander coupeen langt væk. Problemet er, at man sidder for tæt på taget, og det er værst på passagersædet, der ikke kan sænkes nok.
Den forlængede kabine er til gengæld kommet bagagerummet til gode, for det er vokset fra 180 liter til 205 liter. 410 liter, hvis du læsser op til taget. Det giver plads til et par kufferter af en acceptabel størrelse eller måske mere passende:
Et par golftasker. Kabinen er delt op mellem bagagerum og førerplads af en lille skillevæg med aflæggerum og et dækken til at trække ud over bagagerummet. Samtidig fungerer skillevæggen som dén tværstiver, der gør karrosseriet mere vridningsstabilt.

Sådan ser det ud, når man skal transportere fire dæk og fælge i en BMW Z3 Coupé
Z3 Coupe - mere præcist styretøj
Instrumentbord og sæder er det samme som i roadsterversionen, hvilket betyder, at førerpladsen er velindrettet med gode sæder i læder. Men man savner et justerbart rat og - lidt overraskende en bedre finish.
Taget gør karrosseriet i coupéen endnu mere vridningsstabilt, hvilket betyder, at Z3 Coupé kan bære kraftigere krængningsstabilisatorer for og bag samt hårdere støddæmpere og fjedre, hvilket bringer bilen fem millimeter tættere på asfalten. Z3 Coupé ligger solidt plantet på vejen med sin brede sporvidde, og selv i hurtige sving skal man provokere den groft, før bagenden slipper. Det direkte og præcise styretøj giver en god kommunikation med forhjulene og trods den mere faste undervogn, er affjedringskomforten bedre end i roadsteren
Solidt bundtræk
Den 2,8-liters 6-cylindrede rækkemotor med 193 hk er den mindste version i Z3 coupé. Den eneste anden model er M-versionen med en 3,2-liters 6-cylindret rækkemotor og 321 hk. 2,8-liters motoren er både kultiveret og omdrejningsvillig, men det er ikke nødvendigt at køre med mere end 5.000 o/min, for motoren leverer et solidt punch ved lave omdrejninger. Motoren lyder mere aggressiv end vi er vant til fra BMW 3-Serie med samme motor. Til gengæld er gearkassen præcis, men selve skiftene virke sløve og langsomme, uanset hvor voldsomt man betjener gearstangen. Foreløbig må jeg erkende, at jeg tilhører en minoritetsgruppe, når det drejer sig om mit syn på BMW’s nye coupé. Med det ville være synd, hvis denne unikke bil bliver døbt på udseendet alene. Det er nemlig ikke alt
Brandts Pitstop
Velkommen til Brandts Pitstop. Her finder fortællingerne og sjove anekdoter fra livet med en 'Klovenesko' aka BMW Z3 Coupe. Hvis du har lyst til at se mere, kan du følge mig på Instagram
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer er du altid velkommen til at sende en mail til mig på [email protected]
