Brandts Pitstop: Nyt fodtøj til "Klovneskoen"

Nu er det sommer, og der er kommet nye fælge på min Z3 Coupé. Den er samtidig blevet gjort klar til årets højdepunkt: En alpetur til Schweiz.

19. juni 2019 af Mathias Brandt

Lige siden, jeg købte min BMW Z3 Coupé i 2016, har jeg haft et ønske om at udskifte de fælge, der sad på den ved købet. Den var udstyret med et sæt BMW-fælge i det såkaldte “Style 23”-design. Det er nogle flotte fælge, men i mine øjne er de ikke er det bedste match til bilen rent visuelt. 

I mine øjne skal den køre på nogle andre kaldet “Style 32”, som du kan kende på deres mange smalle eger. Som tiden gik, blev jeg mere og mere glad for dem, der sad på, hvilket måske kan hænge sammen med, at det var nærmest umuligt at finde et sæt originale “Style 32” til en Z3 Coupé.

Det er i udgangspunktet ikke svært at finde et sæt “Style 32” i 17”. De sidder på mange forskellige BMW-modeller. Problemet er bare, at når de skal passe på en Z3 Coupé, skal de være lidt specielle. Som nogle af jer måske ved, er der forskellige typer af indpresningsdybder på fælge – også kaldet ET-mål. 

BMW Z3 kører med et unikt ET-mål, som ingen andre BMW-modeller bruger, og det er ikke den eneste udfordring. BMW Z3 Coupé kører med 7,5” brede forfælge og 8,5” brede bagfælge.

Fik endelig fundet de rigtige fælge

For at gøre en lang historie kort opgav jeg faktisk at finde et sæt originale fælge og accepterede, at jeg bare ville beholde mine “Style 23”, som jeg købte den med. Når man ejer en Z3 Coupé, kommer man hurtigt i kontakt med ligesindede, og jeg kendte faktisk til en anden “Klovnesko”-ejer, som havde de fælge liggende, som jeg ledte efter. Så jeg hev fat i ham og spurgte, om han kunne være interesseret i at sælge dem?

På daværende tidspunkt var han endnu ikke klar til at skille sig af med dem, men som tiden gik, indså han (heldigvis), at han nok aldrig ville få dem brugt. Så jeg fik tilbuddet om at købe dem, og efter lidt prisforhandling slog jeg til. 

De var dog ikke helt klar til brug og trængte til at blive renoveret med ny lak. Så det har jeg fået lavet over vinteren. Fælgene er først blevet glasblæst, siden spartlet og til sidst lakeret. Resultatet er blevet fantastisk. Efter renoveringen står de fire fælge mig i 5.800 kr. Hvilket jeg synes, er helt ok. 

Sidste år var vi et smut i Alperne. Her holder min BMW Z3 Coupé i Sustenpasset. 

De sidste to sæsoner har jeg kørt på Bridgestone Potenza S001. Det er et dæk, der virkelig har imponeret mig. Det har været et godt allround-sportsdæk. De er støjsvage og har overraskende godt fat i asfalten – også når det regner. 

Og så er de forholdsvis holdbare – jeg har kørt to sæsoner på dem, og der er stadig noget mønster tilbage. Det er dog ikke de billigste dæk, der findes på markedet - da jeg fik dem monteret tilbage i 2017, kostede fire dæk lige omkring 4.500 kr. For sammenligningens skyld har jeg besluttet mig for at prøve et sæt billigere dæk i år. 

Har valgt et billgere sportsdæk

Valget er faldet på et sæt Toyo Proxes Sport, som i runde tal koster det halve af Bridgestone - men er de halvt så gode?

Ja, det har jeg tænkt mig at finde ud af i næste uge. For her pakker jeg bilen og stikker snuden mod de schweizisk alper. Her skal vi tilbringe fem dage tæt på mine tre yndlingsbjergpas i Alperne: Grimsel, Furka og Susten-passet. Det er præcis samme rute jeg kørte sidste år, på Bridgestone-dæk. 

Jeg er spændt på hvordan de nye Toyo-dæk kommer til at klare turen. Jeg er også spændt på, hvordan min Z3'er kommer til at klare det. For jeg skal afsted med fem andre, hvor stort set alle sammen har dobbelt så mange hestekræfter som mig. Heldigvis har jeg også fået lokket en Z3 Coupe-ejer med, så jeg kan få følgeskab op af bjerget. 

Følg turen på Instagram

Du kan følge med på hele turen via min Instagram-konto. Se linket herunder

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.