BMW Z3 Coupe
BMW Z3 Coupe© Mathias Brandt

BMW Z3 Coupé: Klovneskoen har fået racer-behandling

Redaktionens klovnesko har været en tur hos HF Motorsport for at blive firehjulsudmålt, som man gør det med klassiske racerbiler

26. juni 2020 af Mathias Brandt


I vinter satte jeg et sæt nye fjedre på min BMW Z3 Coupé. Det er et sæt fra Eibach, der sænker bilen 30 mm og giver den det helt rette look. Sammen med de nyligt renoverede Style 32-fælge er udseendet ved at være komplet.

Men det er altid en god ide at få foretaget en firehjulsudmåling efter man har pillet ved undervognen for at sikre, at hjulene står korrekt. Den nemme måde er, at køre til et af de mere avancerede værksteder, som har en maskine, der automatisk foretager udmålingen. 

Firehjulsudmåling på den gamle måde

Hvis man ikke er til den moderne tilgang, kan man kaste sig ud i den klassiske firehjulsudmåling, som den er foretaget  siden bilen blev opfundet. 

Jeg har fået det gjort for tre år siden samtidig med, at jeg fik skiftet kobling - dengang var det ikke den nye kobling, der forvandlede bilen mest, men firehjulsudmålingen, der fuldkommen transformerede den måde, min Z3 Coupé opførte sig på vejen.

Det var første gang, jeg besøgte Henrik Friis fra HF Motorsport i Glumsø, og efter den oplevelse, har han været min faste mekaniker. 

Dygtige mekanikere, der har forstand på ældre klassiske biler hænger ikke på træerne, så jeg tager med glæde en times køretur for at komme ned til HF Motorsport i Glumsø.

Den røde tråd

Da jeg kom derned, havde Henrik allerede fundet grejet frem og var klar til at gå i gang. Fra gemmerne havde han fundet de korrekte mål for camper og hjulopsætning, som da Z3'eren forlod fabrikken. 

Til at starte med blev der spændt to røde snore op langs bilen. Hvorefter Henrik og hans hjælper Thomas gik i gang med at måle tingene op. 

Undervognen i min Z3 Coupé er rimelig låst, så der er ikke særlig mange indstillingsmuligheder. Men forhjulene blev justeret ind, så de nu står korrekt. 

Hele operationen tog omkring to timer, og præcis som sidste gang, var der sket en tydelig forandring. Forhjulene er langt bedre plantet i underlaget og bilen opfører sig markant mere roligt på vejen. 

Se at få det gjort

Hvis du aldrig har fået firehjulsudmålt din klassiske bil, så kan jeg kun anbefale, at få det gjort. Du vil med stor sandsynlighed komme til at mærke en stor forskel. 

Hvis du ikke har en mekaniker i baghånden, så går mine varmeste anbefalinger til Henrik Friis fra HF Motorsport (bare rolig, dette er ikke en sponseret indlæg, jeg har betalt på lige fod med alle andre).

Når din mekanikers værktøjsvæg ser sådan ud, ved man, at han har styr på det. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...