BMW Z13, muligvis den sejeste familiebil

Mathias Brandt har tilbragt en sommer med sin BMW Z3 Coupe som familiebil, hvilket nok forklarer, hvorfor han er blevet besat af denne lille praktiske BMW Z13.

27. august 2021 af Mathias Brandt

Sommerferien er overstået, og de to sidste uger blev klaret med min BMW Z3 Coupé som familiebil. Ja, du læste rigtigt. Til trods for, at jeg både har kæreste og barn, klarede den to-sædede sportsvogn fint udfordringerne som familiebil – jeg er dog ikke helt sikker på, at resten af familien har samme opfattelse.

Og udfra et miljømæssigt synspunkt har det været helt hul i hovedet. Jeg har nemlig været nødsaget til at køre to gange, hver gang vi skulle flytte os.

Det fik mig til at tænke, om det fandtes andre skæve BMW’er, som kunne udfylde rollen som familiebil lidt bedre. Her kastede jeg min kærlighed på et af de rigtig skæve koncepter fra BMW, som mange sikkert ikke har hørt om, BMW Z13. 

Rattet sidder i midten

En lille hatchback med tre sæder og en sædekonfiguation som i en McLaren F1 - hvilket vil sige, at føreren sidder i midten af kabinen, og de to passagere er placeret på hver sin side bagved.

Udviklingen af BMW Z13 blev startet tilbage i 1993 af en gruppe ingeniører fra BMW Technik GmbH. Ledelsen hos BMW havde givet dem en opgave om at udvikle en moderne fortolkning af en kompakt hatchback, hvor sikkerheden var i højsæde, uden den mistede sine underholdende køreegenskaber.

Få alle de fedeste tests, bilnyheder og meget mere - få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr. Aktivér dit prøveabonnement lige her!

Sikkerhed og plads i BMW Z13

Man valgte den centrale førerplacering af flere årsager. Dels var det nemmere at indrette kabinen mere ergonomisk og placere bilens knapper og anden betjening tættere på føreren.

Derudover gjorde placeringen det nemmere at beskytte føreren mod sidekollisioner, da man fik plads til en større og stærkere sikkerhedsramme. Sidst men ikke mindst gav placeringen mulighed for at benytte begge sidedøre, hvilket gjorde udstigning mere sikker, da man aldrig behøvede at stige ud til den side, hvor trafikken var.

Det var ikke kun føreren, der kunne drage fordele af den alternative sædeplacering. Det samme gjaldt de to medpassagere, som havde uovertruffen benplads.

Motoren lånt fra en motorcykel

Bagagepladsen var der også tænkt meget over. BMW Z13 har plads til et sæt ski på maksimalt to meter. De to “bagsæder” kan også foldes sammen for at øge bagagepladsen yderligere. For at give en større følelse af rummelighed i kabinen, valgte man også at forlænge foruden op i taget.

Det var ikke kun plads og placering, der skulle tænkes over. Det var også et krav, at bilen skulle være brændstofsøkonomisk. Den opgave plads løst ved at bruge en lille firecylindret motor på 82 hk, som var lånt fra en BMW K1100 motorcykel. Motoren er placeret over baghjulene i stil med, det man finder i en Renault 5 Turbo. Gearkassen er en trinløs CVT-gearkasse, som BMW lånte fra Ford. Hele pakken vejede blot 830 kg. 

MINI gav Z13 dødsstødet

Bilen blev vist under den internationale biludstilling i Geneve i 1993. Det var en fuldt funktionsdygtig prototype der kunne køre. Men den var faktisk ikke bygget af BMW. BMW havde nemlig udliciteret den opgave til den italienske konceptbils-bygger Stola, som varetog opgaven. 

Til trods for en fin modtagelse af publikum, blev BMW Z13 aldrig en realitet. Årsagen skal findes i, at BMW købte MINI året efter, hvilket pludselig gjorde Z13 overflødig. BMW Z13 blev kun bygget ét ekstra eksemplar i rød, som fik større motor, manuelt gear og en karrosse, der var fremstillet i aluminium.

Så selvom en Z13 vil være en perfekt makker til min Z3, så bliver det næppe tilfældet. Begge biler holder parkeret i en af BMW’s lukkede garager.

Få alle de fedeste tests, bilnyheder og meget mere - få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr. Aktivér dit prøveabonnement lige her!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...