Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning – denne klumme blev oprindeligt bragt i Bil Magasinet juni, 2020.
Som borger må man tage et samfundsmæssigt ansvar her i krisen, og her tænker jeg på de mindre autoværksteder. De har det svært efter at der snart ikke er flere biler tilbage at reparere fra 1990’er generationen af prægtige modeller som Opel Vectra, Volvo 850 og Toyota Carina. Her tænker jeg, at jeg kan bidrage ved at sælge vores Up, som aldrig går i stykker og ikke holder brødet på bordet for en eneste ansat på det lokale Automester-værksted, og købe en lortebil i stedet.

Max 15.000 kr. i budget
Mit budget er 12.000 kr., men jeg kan strække mig til 15.000 kr. på en god dag. Jeg skal spare dig for årsagen til det noget beskedne bilbudget (finanskrise, skilsmisse, modvilje mod at betale sindssyge registreringsafgifter, you name it), og konstatere, at sådan er det. Man kan sagtens få en bil, der kan køre, til 12.000 kr., men spørgsmålet er, hvor vi skal hen denne gang?
For syv år siden blev jeg indehaver af en pragtfuld Mercedes W124, en 300 E sedan, som jeg skrev om i Vores Biler her i bladet. Den fik en vandskade på grund af en utæt liste i soltaget, og dagen efter var det minus 14 grader. Vand og is er ikke nogen god ting i en 80’er-bil, og den blev aldrig sig selv igen. Jeg vinkede farvel til den en søndag nat i regnvejr, efter at en serbisk opkøber havde givet mig 8.000 kr. i hånden (da var gearkassen også stået af).
Så var det, at vi købte en ny Up med 60 hk, men i krisetider må man støtte de lokale virksomheder, så nu skal jeg have en lortebil.
Der er et herligt udvalg i den folkelige ende af markedet, hvor bilerne er så billige, at sælger er for nærig til at bruge penge på en annonce på Bilbasen, og bruger Biltorvet eller dba.dk, hvor det ikke koster noget.
Når læsere spørger os på redaktionen om biler, begynder vi altid med at spørge til deres bilbehov. Tænk lige over det, siger vi, for hvis du er ligeglad med biler og kun er dig selv, er der jo ingen grund til at bruge en formue på afgifter på en ny bil. Omvendt skal du ikke købe en Picanto, hvis din hustru er svært bygget, eller du har tre drenge på 188 cm.

Behov: Et ordentligt lokum
Mit behov er enkelt: Jeg skal have et ordentligt lokum med fem eller flere cylindre, og den må gerne ligne lort – det kan vi altid gøre noget ved. Kilometertallet er jeg ligeglad med, og jeg er også ligeglad med, hvor langt den kører på literen. Da mine børn snart er så gamle, så de selv kan køre, kan jeg egentlig klare mig med en bil på gule plader. Hvis den er fra før 2. juni 1998 slipper man for misundelsesafgiften, og en varebil fra før 1998 er meget billigere i vægtafgift end en tilsvarende personbil. Til gengæld er der næsten ingen gamle varebiler til salg.
Jeg skal derfor finde en nysynet personbil fra slutningen af 80’erne eller starten af 90’erne i okay teknisk form og uden for meget rust.
Læs flere artikler om biler med holdning i Bil Magasinet. Start dit abonnement i dag ved at klikke hér!
Det kunne være en Saab. Den har godt nok kun fire cylindre, men kører som en Volvo, går 10-11 km/l i snit uanset model, årgang og motor, og er relativt nem at holde kørende. Det oplagte er en Saab 900 Turbo, som man kunne få peppet lidt hos en baggårds-chiptuner. Der er meget få 900 Turbo tilbage, så måske det bare skal være én uden turbo? Alternativet er en 5-cylindret Volvo, men nu har redaktionschefen jo allerede en V70, så jeg tror, jeg skal prøve noget andet.
Er der nogen, der har en Saab stående eller et eller andet med fem eller flere cylindre?