Hvad er nu det – skal Pelle Dragsted fra Enhedslisten gæsteoptræde i Bil Magasinet?
Sådan fnøs min kollega Søren Juul, da han hørte min plan om at skrive om, hvordan det er at køre benzinbil på tværs af København. Svaret er, at det er en ganske forfærdelig oplevelse.
Så kan du spørge, hvorfor jeg så kører derind og bidrager med en gammel benzindrevet lortebil? Det er et fair spørgsmål, og svaret er, at Bil Magasinets redaktion ligger i den ene ende af København, og at jeg havde et ærinde i den anden.
Bilister vil gerne fra a til b
Jeg havde min gamle svenske kvalitetsbil med til byen for at skyde billeder af den til magasinet, og sådan er det jo med gæster i bil – de har nogle gange et ærinde... eller sådan var det tidligere.
I dag skal du ikke køre til København i bil.

Det er godt, at der er gode sæder og fin lyd i radioen i en gammel Saab. Fremad kommer du ikke.
© A. HansenFor det første er der alt for mange biler. Thorning-regeringen forsøgte at indføre en betalingsring uden om hovedstaden i 2012, hvilket rejste en mur af folkelige protester.
Vi ved, hvordan socialdemokrater har det med biler og afgifter. Havde de kaldt det en “trængselsafgift”, kunne vi måske have talt om det, men “betalingsring” under en socialdemokratisk ledet regering? Glem det.
Fik grotesk p-bøde i København
For det andet er der ingen steder at parkere, medmindre du kører ind i et parkeringshus, hvor priserne er absurde på grund af de høje kvadratmeterpriser.
Parkerer du på gaden, er der en god sandsynlighed for at få en parkeringsbøde (de kalder det en parkeringsafgift), fordi reglerne er uigennemskuelige og i bund og grund er til for at chikanere biler ud af byen.
På Østerbro sælger Københavns Kommune flere parkeringstilladelser, end der er parkeringspladser, og i indre by har jeg fået en dummebøde på 510 kr. fra Københavns Kommune for at parkere en varebil på en p-plads for varebiler (en Toyota Hilux på papegøjeplader er ikke en varebil, lød forklaringen).
For det tredje er vejnettet i indre by fra 1960’erne og aldeles uegnet til moderne trafik med cykler og alverdens elkøretøjer på to, tre eller fire hjul, der flyver ud og ind mellem et ufatteligt antal fullsize-lastbiler som følge af kommunens mærkværdige strategi med en konstant trafik af 7-akslede lastbiler med 40 ton jord. Og det er altså inde midt i byen!
Togpendlere holder stille i deres biler
For det fjerde har pandemien flyttet pendlere fra kollektiv trafik og over i personbiler, fordi vi ikke gad det cirkus med halvtomme tog, som man ikke måtte stige ind i, selv om der var plads (det skyldtes besynderlige restriktioner). Der var også krav om mundbind, så i dag savner DSB og andre trafikaktører sine kunder. Hvor er de?
De sidder i kø i deres biler.
Fra Bil Magasinet på Østerbro og til mit mål på Mozarts Plads i Sydhavnen er der præcis 9,5 km. Det er den værst tænkelige tur på tværs af København inklusive myldretidskaos og vejarbejde, og jeg har gennemført strækningen to gange på hverdage.
Den ene med vejvisning fra Google Maps og ruteanbefalinger med hensyn til aktuel trafik, og den anden via den kortest mulige rute. Begge ture tog præcist 55 minutter (jeg havde gerne udregnet en gennemsnitshastighed, hvis ikke jeg var talblind).
Trafikken udløser bilskam
Trafikken i København er utålelig. Jeg kan godt forstå, at borgerne vil have bilerne ud af byen, men jeg bliver nødt til at fortælle, at løsningen ikke er at jage ejere af ældre biler over hele landet ved at hæve de årlige ejerafgifter. Det er ikke vores skyld, at jeres by står stille.
Jeg og Saab’en kommer der aldrig mere.

Saab'en kan lige nøjagtigt bakke ind i laden med to centimers frigang til hver side. Her bor den tørt og trygt.
Hvad foregår der?
Til hverdag bor den gamle Saab 9-3 på et landsted hos Steen Bachmann laaaaangt ude på landet i Vestsjælland.
Det er en anden planet hvad biler angår, for her kan man ikke bo uden at have en bil.
Derfor giver det ingen mening at sammenligne ejerskab af bil i by og på landet.