Bachmann på Høng Station
Bachmann på Høng Station

Her slutter muligheden for at bruge kollektiv transport i udkants-Danmark. Vil du videre med taxa, skal du have læderet frem.

© Bil Magasinet

Kommentar: 500 kr. for en taxa??

I udkants-Danmark koster det lige så meget at få en taxa som at leje en bil en hel dag. Hvor er Uber, når man har brug dem, spørger en arrig Steen Bachmann i det nye nummer af Bil Magasinet

13. oktober 2018 af Bil Magasinet


Det var sådan set min egen skyld. Jeg kom hjem en torsdag aften fra præsentationen af den nye Volkswagen Touareg i Østrig, og var godt brugt. 

Det er ikke et luksusliv på business­class med butlere og fede biler, som nogle tror, næ, det er op kl. fire om morgenen, lang tur ind til redaktionen og stille en bil, så metro til lufthavnen, bøvl og tumper, der bliver vildt forbløffede over, at de ikke må slæbe hvad som helst med gennem security, så fly til München, ventetid og et nyt fly til Kitzbühl.

Her venter den nye Touareg med en hær af teknikere, eksperter, pr-folk og event-arrangører. 

Touareg i Bil Magasinet og Børsen

Der skal køres i forskellige motorvarianter og skydes billeder til Børsen og Bil Magasinet. Der er også lige en netartikel og nogle bogstaver, der skal bankes ned inden pressemødet om aftenen – og så det hele gentaget den anden vej dagen efter. 

Bil Magasinet november 2018
Bil Magasinet november 2018

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.


Jeg havde ikke lige en bil stående i Københavns Lufthavn efter hjemturen, men Rejse­planen på min gamle iPhone viste, at jeg kunne nå et tog til København H og derfra et IC3-tog til Slagelse og et tog fra Lokaltog til vores lille station i Høng i Vestsjælland. ­

Derfra har jeg kun seks kilometer hjem, så det kunne ikke gå galt.

DSB kørte uden problemer

Jeg har tidligere brokket mig her i ­bladet over DSB, men der var intet at udsætte på deres punktlighed og service denne gang. Lokaltog kører på sekundet på Slagelse-Tølløse-­banen, som om de tror, de er et japansk jernbane­selskab, så det gik også fint.

Nu står jeg så på Høng Station med en tung kuffert med to computere og et kamera. Min frue tager ikke telefonen og den pensionerede Jaguar-direktør længere nede ad vejen er atter taget til et eller andet veteranhalløj med sin kone midt i England, så han kan heller ikke hente mig. 

Jeg har ikke mod på at blaffe (der er øde i dén her del af Danmark), der er for langt at gå med bagage, og takket være den store interesse fra taxabranchen tilbyder Uber ikke længere sine tjenester i Danmark.


Hvad gør man så? Jeg plejer at bruge ­Dantaxi’s app, der fungerer fint. Bare ikke mere. På trods af, at det lokale taxaselskab “dækker hele Vestsjælland”, så meddeler appen, at det gør de desværre ikke længere. 

Jeg ringer til selskabet, der forklarer, at Egons Busser har købt det lokale taxafirma, og at Egon ikke kører taxa længere. 

Men de vil gerne sende en taxa, som så starter taxametret i Slagelse – 13 km væk. Det vil betyde en startpris på 234 kr. plus de seks km hjem til mig, så regn med ialt cirka 356 kr. Aldrig i livet!

Et opkald til taxa i Kalundborg fører til et lignende tilbud med den forskel, at det vil koste minimum 563 kr. for de seks kilometer. 

Slagelse Station
Slagelse Station

Den nærmeste taxa holder på Slagelse Station og tilbyder at hente Bachmann - men gør opmærksom på, at de starter taxametret i byen, når der skal køres landture.

© Bil Magasinet


Nu opfører jeg mig ordentligt, så jeg råber ikke op eller noget, men jeg blev rasende. Det ville være langt billigere at leje en bil i lufthavnen end at tage tog og taxa, så alt det ævl med at fremme kollektiv transport? 

Det giver mening i byerne, men på landet er man skakmat uden en bil. Det er derfor, jeg afskyr politikere, der ikke kender forskel på at have en bil på landet og i byen.

Hvor er Uber, når man har brug for dem?

Hvis ikke I giver os ude på landet billigere biler, så lad os få Uber tilbage. Taxaer kan vi ikke længere bruge til noget.

Jeg endte med at ringe til en anden nabo, som kom og hentede mig.

Læs Taxabranchens svar til kritikken på bilmagasinet.dk i morgen.

Landture er dårlig forretning for taxa

Efter liberaliseringen af Taxiloven i 2017 har taxafirmaerne ikke længere pligt til at dække landområder. 

Derfor har de ret til at starte taxametret allerede i byen. 

Typisk kan det såkaldte fremkørselsgebyr være 75 kr. (det fik Bachmann ikke noget at vide om, da han ringede). 

Tidligere var kørsel for kommunen med til at give brød på bordet for landtaxierne, men det er slut nu.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.