Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at være lidt mere FDM-agtig. Hvis jeg var det, ville jeg have gaffa-tape, svensknøgle, hobbykniv, WD40 og olie og vand i bilen, så jeg altid kan komme videre, når der sker et eller andet.
Denne torsdag morgen havde jeg kun medbragt en termokande med kaffe. Det første stykke af turen fra Vestsjælland gik fint. Mercedes og jeg kørte mod Hovedstaden med god fart, indtil vi nåede køen til vejarbejdet ved Køge Bugt. Her bygges der en ny jernbane og et ekstra spor i hver retning, hvilket har givet endeløse køer i foreløbig fem år.
Da vi havde trillet i gå-tempo i 30 minutter og netop havde passeret en W124 magen til min, der havde givet op, blev min bil inspireret. Kølevandsmåleren sprang op i det røde felt, der lød et brag ude foran, og så stod der en sky af damp ud over det hele. Det var kølerslangen, der var revnet.
Bilen havde simpelthen kastet op i protest.
Jeg kunne ikke overskue årsagen, og det var også ret ligegyldigt dér i nødsporet, så jeg ringede til Tryg Forsikring, der sendte en venlig mand med et fejeblad. I ventetiden ringede jeg til et lokalt værksted, som gerne ville se på bilen, men ikke kunne love, at de havde en kølerslange, som passede. Det var sandsynligvis et banalt problem og i værste tilfælde en termostat, der skulle skiftes, så siden vi kun var 10 km fra et autoriseret Mercedes-værksted, og det drejede sig om småting, kørte vi derhen.

Jeg har aldrig besøgt Mercedes-Benz Copenhagen før som kunde, så det var en positiv oplevelse at komme fra udkants-Danmark i en gammel bil og blive venligt modtaget. De indskrev bilen og ville se på den med det samme, så jeg kunne komme videre. Jeg fik en kop kaffe og arbejdede på bilmagasinet.dk i deres lounge i halvanden time, til værkstedskonsulenten vendte tilbage med en orientering.
Der var efter værkstedets vurdering sket dét, at et plastikskjold over tændrørskablerne var monteret forkert eller havde løsnet sig, hvorefter det uheldigvis var kravlet ind mod ventilatorvingen, så den ikke kunne køre rundt. Derfor var motoren blevet for varm.
Plastikskjoldet sad sandsynligvis løst fordi tændrørskablerne er for lange – en typisk fejl begået af et værksted uden den nødvendige kendskab til modellen, oplyste konsulenten. Normalt ville det ikke betyde noget, men jeg havde bare været uheldig.
Værkstedet havde ikke en kølerslange til en W124 på lager, så de skar fem centimeter af den, der var sprunget, og monterede den igen. De testede også termostaten til køleren, der fungerede fejlfrit. De hældte så kølervæske på og lod motoren stå i tomgang i en halv time for at se, om den blev varm – det gjorde den ikke, så jeg kunne køre videre.
Værkstedets mand oplyste, at der ikke følger nogen form for garanti med, da det drejer sig om en midlertidig reparation. Der gives kun garanti på reparationer udført med originale dele, og hverken køler eller kølerslange på min bil er originale.
Han opfordrede mig til at få bilen lavet på et autoriseret værksted fremover, da det vil give en større driftssikkerhed og forhindre problemer som dét, jeg kom med. Hvis Mercedes havde monteret ny køler og nye tændkabler, og der var opstået et problem, ville jeg få en lånebil kvit og frit, hvis de ikke kunne få bilen ud at køre i løbet af to timer, lød det. Det er en af fordelene ved at bruge et autoriseret værksted.
Jeg fortalte om mine bekymringer ved at skulle betale måske 10.000 kr. for at få sat en ny køler i en gammel bil, når jeg kunne få det for et godt stykke under det halve på et frit værksted, men han lovede, at et autoriseret værksted ville kunne gøre det inklusive garanti for under 8.000 kr.
Og så var det tid til at betale for mit lille besøg. Det var her, det reelt gik op for mig, at jeg er slutbruger fra udkants-Danmark og ikke første ejer fra Nordsjælland.
Jeg blev så hvid i hovedet, da jeg så regningen, at konsulenten spurgte, om jeg var ok?
Mercedes-Benz Copenhagen havde skåret fem centimeter af en kølerslange, hældt fire liter kølervæske på og ladet min bil stå i tomgang i en halv time. For det lød regningen på 2.738,10 kr. Jeg vidste vel, at det var dyrere at få lavet bil hos Mercedes end der, hvor jeg plejer at komme. Men en timeløn på 1.450 kr.? Er I klar over, hvad man kan få i Vestsjælland for de penge?
Dette er en klumme, der første gang blev bragt i Bil Magasinet i 2015. Få en ny klumme hver måned, og køb 3 numre af Bil Magasinet for 99 kr.