Steen Bachmann fra Bil Magasinet ansøgte for et år siden om at blive ansat hos den dengang nytiltrådte transportminister Ole Birk Olesen (LA). Det gik ikke godt, for vi hørte aldrig noget fra ministeriet. I Bil Magasinet februar 2018 forsøger Steen igen med denne ansøgning:
Hr. Transportminister Ole Birk Olesen:
Jeg ansøger hermed om tilladelse til at føre en selvkørende bil. Det vil ske på en forsøgsstrækning, der går fra grusvejen i Vestsjælland, hvor jeg bor, og til Bil Magasinets redaktion i København. Der er tale om en Audi A8, som jeg låner for at teste et system, der lader den køre sig selv uden, at man rører rat eller pedaler. Det er den første bil med den såkaldte niveau 3 selvkørende funktion. Den er velvalgt til min pendlerrute, som omfatter en endeløs motorvejsstrækning med daglige harmonikasammenstød, fordi folk kører som idioter.
Min dokumentation består af en mandag morgen i december, hvor det tog mig to timer og 34 minutter at køre de 105 km på arbejde på grund af tre separate ulykker, hvor tre eller flere biler var kørt op i hinanden.
Vil du have Bil Magasinet direkte ind af brevsprækken, så kan du få 3 numre for 99 kr.
Vejdirektoratet har desværre slukket for informationstavlerne på motorvejene (der havde til formål at, øh, informere), og argumentet med, at man jo bare kan bruge deres app i stedet, har jeg det anstrengt med: Jeg foretrækker at kigge ud af forruden, når jeg kører bil.

Senere på året fås et system til den nye Audi A8, som kan køre bilen selv uden, at man rører rat eller pedaler. Audi vil gerne sælge det herhjemme, men afventer en ændring af Færdselsloven; den kræver nemlig, at føreren har fuld kontrol over køretøjet.
Folk kører ind i hinanden hver uge
Den mandag morgen kom titusindvis af pendlere for sent på job, og det sker hver uge – ikke bare i trafikken ind til København, men på indfaldsveje til større byer over hele landet. Vi skal derfor have flere computerstyrede biler og færre idioter på vejene, for computerne holder afstand. Det gør idioterne ikke.
Belært af min forrige ansøgning som konsulent fra januar 2017, hvor jeg tilbød at revidere lovgivningen om biler og investeringer i broforbindelser for en halv departementchef-løn (og et udlæg til en makulator), har jeg denne gang undersøgt tingene.
Mine naboer – en produktionsleder på en fabrik, der laver remoulade, og en pensioneret Jaguar-direktør (der nu kører Subaru), er villige til at medvirke i et forsøg, hvor vi afspærrer vores grusvej og ser, om Audi’en selv kan køre uden om de enorme huller, som Kalundborg Kommune på grund af svigtende økonomi ikke har udbedret.

Den vestsjællandske dødsrute
Når denne test er gennemført, kører jeg sydpå ad den dødsensfarlige rute 22, landevejen mellem Kalundborg og Slagelse, hvor gennemsnitsfarten er 120 km/t og overhalinger over fuldt optrukne striber, under broer og venstre om helleanlæg er helt normalt.
Kan Audi’en klare det uden, at jeg får tæsk af en landbrugselev på vej på arbejde, kommer vi til motorvejen. Her har den computerstyrede A8 den fordel, at den selv holder en passende afstand til bilen foran, hvilket vil være uhørt på de kanter.
Nuvel, der er også bykørsel fra Valby og videre ind til city, men det går så langsomt, at en selvkørende bil umuligt kan udgøre en fare for nogen. De mørklagte cyklister med 60 km/t og døds-ønsker er meget farligere.
Tjek Bil Magasinets tilbud til nye abonnenter
For at min ansøgning kan godkendes, skal du tage den med til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg. Det lyder bøvlet, men jeg skal nok sende et par ekstra eksemplarer af Bil Magasinet, du kan tage med. Selve loven om forsøgsordningen fylder 25 tætskrevne A4-ark, og dem har jeg altså ikke tid til at læse, da jeg også skal nå at køre brænde ind.
Jeg kan forresten også godt hjælpe med at opdatere Færdselsloven, så den svarer til nutidens bilteknologi, nu jeg er i gang.
Med venlig hilsen, Steen Bachmann.
Kilde : Bil Magasinet februar 2018

Lige nu kan du få to numre af Bil Magasinet og en fjernstyret monstertruck for 69 kr. + porto! Tjek tilbuddet her