Tesla Model 3 Standard Range
Tesla Model 3 Standard Range© Søren Juul

Årets Bil i Danmark 2020: Sådan stemmer jurymedlem Steen Bachmann

Der er to tyske, en fransk, en koreansk og en amerikansk bil i finalefeltet - her kan du se, hvad Bil Magasinets Steen Bachmann stemmer

14. oktober 2019 af Steen Bachmann


Årets Bil i Danmark har været kåret hvert år siden 1968, og Bil Magasinet er med i juryen igen i år. Jeg deltager for Bil Magasinet/Børsen sammen med fotograf Søren Juul, og i år har vi også journalist Jacob Dalby med.

Det er et par hektiske dage, hvor man får mulighed for at prøve alle de nye biler under samme vilkår både på almindelige veje og på bane. På banen kan man opleve, hvordan den festlige Suzuki Jimny ikke krænger så meget som frygtet og gør det helt fint (sålænge man ikke kører for stærkt). Man kan også mærke, hvordan BMW er mester i disciplinen hurtig svingkørsel uanset model, og at Model 3 faktisk klarer hurtige svingkombinationer hæderligt på trods af vægten.

Mine fem favoritter til finalen

Efter to dages test af 24 kandidater og ialt 49 testbiler skulle jeg sætte fem krydser ud for mine favoritter til finalen. De var:

BMW 1-serie
Mazda CX-30
Peugeot 208
Tesla Model 3
Toyota Corolla

Efter en optælling af de 24 stemmesedler blev finalisterne fundet - deriblandt var tre af de biler, jeg havde stemt på. Finalisterne til 2020-titlen er:

BMW 1-Serie
BMW 3-Serie
Peugeot 208
Kia Xceed
Tesla Model 3

Sidste år var den kun en elbil med i kåringen. I år er der fem, herunder Tesla Model 3 (forrest).

© Søren Juul

Sådan kåres Årets Bil i Danmark

Årets Bil i Danmark kåres af danske Motorjournalister. I år medvirker 24 uafhængige skribenter i juryen, herunder tre journalister fra Bil Magasinet. 

Nye bilmodeller, der er til rådighed på de to testdage, kan deltage i kåringen. Betingelsen er, at bilen er på markedet 1. januar det efterfølgende år, og at modellen stiller op i en eller flere varianter, der giver et retvisende billede af den version af modellen, der kommer til Danmark. Desuden skal priserne på bilen være offentliggjort senest den første testdag.

24 nye bilmodeller blev testet 8.-9. oktober på offentlige veje i MIdtjylland og på FDM Jyllandsringen.

Herefter nominerede juryen fem finalister. Vinderen kåres i Kgs. Lyngby 27. november.

Kandidaterne til 2020-titlen:

Audi e-tron

Audi Q3

Audi Q3 Sportback

BMW 1-serie

BMW 3-serie

DS 3 Crossback

Hyundai Nexo

Kia e-Soul

Kia XCeed

Mazda CX-30

Mazda 3

Peugeot 208

Range Rover Evoque

Renault Clio

Renault Zoe

Skoda Kamiq

Skoda Scala

Subaru Forester

Suzuki Jimny

Tesla Model 3

Toyota Camry

Toyota Corolla

Toyota GR Supra

Toyota RAV4

Volkswagen T-Cross

De 5 finalister:

BMW 1-Serie
BMW 3-Serie
Peugeot 208
Kia Xceed
Tesla Model 3

BMW M135i xDrive aut.
BMW M135i xDrive aut.

BMW har to nyheder med i år: 1-serie og 3-serie. Den nye 1-serie opleves som en atlet uanset valg af motor og får straks et af mine fem krydser.

© Søren Juul

BMW 1-serie er en atlet

Den nye 1-serie er kortere, bredere, højere og trækker på forhjulene. Platformen deles med 2-serie Active Tourer og Mini Clubman, hvilket betyder farvel til baghjulstræk. Der fås manuelt eller dobbeltkoblingsgear, og firehjulstræk på dyrere varianter. 

Skiftet fra bag- til forhjulstræk i de almindelige versioner skyldes, at den nye model er baseret på samme platform som BMW X1, X2 og Mini. Undersøgelser viser, at de færreste nuværende ejere af 1-serie i det hele taget er klar over, at den trækker på baghjulene. Med forhjulstræk undgår man den pladskrævende kardantunnel i midten af bilen, og blandt andet derfor skifter 1-serie til at trække på forhjulene. 

BMW 1-serie med forhjulstræk kører fantastisk. Nægter du at tro på det, så lån en 1-serie eller en X2, find et par sving – og giv gas.

Benzinere er 118i med 140 hk og den firehjulstrukne M135i med 306 hk. Diesel er 116d med 116 hk, 118i med 150 hk og 120d med firehjulstræk og 190 hk.

Ved almindelig og jævn kørsel gør ingen af varianterne nævneværdigt væsen af sig – de løser deres opgave som transportmidler fornemt. Heldigvis vågner M135i op, når de sportslige køreprogrammer vælges, og input på rat og pedaler strammes op. Men også en ganske civiliseret 118d med M Sport-pakke viser sig at have sportslige talenter, når den tvinges gennem sving på Jyllandsringen. Her danser den fra sving til sving som en bil, der tror, den er en sportsvogn.

BMW 320d Touring Sport Line aut.
BMW 320d Touring Sport Line aut.© Søren Juul

BMW 3-serie plugin hybrid er genial

BMW 3-serie stjal en plads i finalen fra biler som Mazda CX-30, Skoda Kamiq og Toyota Corolla. Bil Magasinet har fornylig skamrost en 320d for at kunne alt, for den er både hurtig, komfortabel, sportslig, rummelig og sparsommelig.

Til testdagene på FDM Jyllandsringen havde den danske importør skaffet et eksemplar af den nye plugin- variant BMW 330 e, der fås som sedan og stationcar. Den starter altid i ren eldrift og kan køre over 50 km på strøm. På banen overrasker den ved at være naturstridig agil og atletisk på trods af mervægten på op mod 300 kg fra litiumbatteriet placeret under gulvet af bagagerummet. 

Elmotoren er koblet sammen med en firecylindret turbobenzinmotor og en
ottetrins automatgearkasse. I Sport yder systemet 297 hk, hvilket giver en 0-100-tid på 5,9 sekunder. CO2-udslippet er 38 g/km. Priserne med Sport Line-pakke og navigation begynder ved 590.000 kr., mens adaptiv fartpilot koster 11.500 kr.

Uanset variant er den nye 3-serie forbløffende overbevisende både på motorvej, små veje og på banen. Modellen har tabt sig op til 55 kg i forhold til forgængeren, selvom den er vokset en del og nu fylder omtrent det samme på asfalten som en 5-serie fra slut-90’erne. Vi ville vælge plugin-hybriden 330 e eller en 320d Touring Connected aut. til 482.986 kr.

Peugeot 208
Peugeot 208© Søren Juul

Peugeot 208 er blevet voksen

Peugeot 208 er baseret på en ny platform, der kan skaleres og monteres med benzin-, diesel- eller elmotor. Modellen har i snit tabt sig med 30 kg i forhold til den nuværende model og har lavere vind- og rullemodstand.

Benzinmotoren er med tre cylindre og turbo og yder 75, 100 eller 130 hk. Den fås med fem- eller sekstrins manuelt gear, der opleves som en klar forbedring i forhold til det knoklede gear i den nuværende model, eller et lækkert ottetrins automatgear, som vi kender fra bl.a. Peugeot 508. Dieselmotoren er en firecylindret med 100 hk og manuelt gear.

Selv den 100 hk diesel med 5-trins manuelt gear opleves som veloplagt og langt fra sløv. Den er angivet til 24,4 km/l i WLTP-normen, så her er en moderne pendlerbil for dem, der ikke lider af dieselskræk. Den eldrevne 208’er er desværre ikke til stede ved testen og indgår derfor ikke i bedømmelsen af modellen. Peugeot e-208 ankommer til foråret med 136 hk elmotor.

Kabinen i den nye 208 er inspireret af storesøster 508 og har trykfølsom skærm i 5”, 7” eller 10”, og fem udstyrsniveauer: Like, Active, Allure, GT-Line og GT. På trods af standardudstyr som nødbremse og vognbaneassistent har 208 kun fået fire ud af fem stjerner fra Euro NCAP, der kritiserer nødbremsen for ikke at registrere cyklister og fodgængere tilstrækkeligt. Bilen i testen havde en simpel nødbremse, men vi håber, at Peugeot tager den mere avancerede nødbremse med radar til Danmark.

Kia XCeed
Kia XCeed© Søren Juul

Ny Kia-model overrasker

Ved første øjekast ligner den nye Kia en højbenet Ceed iført moderigtige off-road-skørter, men bag rattet konstaterer man, at den er mere end det. Den fikse crossover føles som en selvstændig model og overrasker ved at køre som en dynamisk vellykket hatchback samtidig med at tilbyde en høj førerposition. 

Med et moderne motorprogram med benzinmotorer på 120,140 eller 204 hk og en dieselmotor med 115 eller 136 hk har XCeed en motor for enhver smag. Der er valg mellem manuelt eller dobbeltkoblingsgear. I starten af 2020 kommer Xceed som plugin- hybrid med drivlinen fra Kia Niro PHEV. Den består af en 1,6 liters benzinmotor, et 8,9 kWh batteri og en elmotor, som tilsammen giver en systemydelse på 141 hk og en rækkevidde på strøm alene på 60 km. Plugin-hybriden var ikke til stede ved kåringen i Silkeborg.

Bag rattet sidder du kun marginalt højere end i en almindelig Ceed, så der er ikke meget SUV-stemning. Modellen kommer også kun med forhjulstræk. Men den lille ekstra frihøjde giver en følelse af en bil, du kan udsætte for lidt af hvert uden at være bekymret for at skrabe kofangerne. Vi pløjede testbilen ned ad en særdeles hullet grusvej og over et par høje kantsten uden at høre en mislyd fra undervognen. Den blødere undervognsafstemning kan vitterligt mærkes, og i kombination med en bedre støjisolering opleves Xceed som en mere komfortabel bil end Ceed.

Tesla Model 3 Standard Range
Tesla Model 3 Standard Range© Søren Juul

Tesla Model 3 vinder, når man lærer den at kende

Størrelsesmæssigt svarer Model 3 til BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, som da også hidtil har været de primære konkurrent for den californiske elbil. Den blev vist første gang tilbage i 2016, hvor reservationerne væltede ind, og i august 2017 var der ikke mindre end 455.000 reservationer. Det første eksemplar løb af samlebåndet hos Tesla i Freemont uden for San Fransisco i august 2017, men starten var præget af mangel på batterier og problemer med kvaliteten.

Model 3 blev lanceret i Danmark i begyndelsen af 2019 og kan nu leveres på tre-seks uger afhængigt af variant. Model 3 Standard Plus RWD med baghjulstræk har en rækkevidde på 409 km i WLTP-standarden. Long Range-varianten har to elmotorer og en rækkevidde på hele 560 km, som betyder, at man ikke skænker rækkevidden en tanke. Tesla har et udbredt netværk af deres egne ladere over hele Europa, der med de seneste opdateringer lader med en hastighed, så man får op mod 250 km på 30 minutter (vi prøvede det i weekenden i den røde bil på billedet. 12 minutter på lynladeren ved Køge gav omkring 150 km ekstra). I modsætning til Model S betaler man for strømmen.

Den gale Performance-variant har en elmotor på hver aksel og klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Det virker som overkill, så vi ville gå efter en standard RWD med delvist selvkørende funktion, der fås i en pakke til stygge 50.000 kr. Som noget usædvanligt for en elbil kan der tilkøbes anhængertræk.

Dagen efter den røde bil var med i Årets Bil, ladede vi batteriet med mellem 65 og 115 kW i Teslas lynlader i den sydlige del af Køge Bugt-motorvejen. På billedet lader vi med 82 kW, hvilket svarer til 604 km på en time.

© S. Bachmann

Sådan stemmer jeg i finalen

Model 3 er min favorit til 2020-titlen, fordi den beviser, at en elbil kan være akkurat lige så anvendelig og praktisk som en fossilbil. Samtidig får man en masse fordele til en lavere pris end for en tilsvarende BMW eller Mercedes-Benz.

BMW 1-serie danser afsted i fortryllende balance uanset variant, men her savner jeg måske ny teknologi udover at gå fra bag- til forhjulstræk.

BMW 3-serie kommer ikke med ny teknologi, men er så overbevisende, at den er umulig at undgå i stemmeafgivningen.

Kia Xceed og Peugeot 208 er stærke kandidater med lidt mere danskervenlige priser, så de skal heller ikke afskrives.

Vi bringer mine, Sørens Juuls og Jacob Dalbys endelige stemmeafgivning i forbindelse med kåringen af vinderen 27. november her på bilmagasinet.dk.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...