Første test: Bil Magasinet kører VW's nye prototype - T-Cross

Vi kører normalt nye modeller i god tid, men denne gang er speciel. Volkswagen T-Cross er endnu ikke færdigudviklet, men vi har fået lov at køre en tur. Læs vores første indtryk hér

16. juli 2018 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

En halv times kørsel syd for München i den lille by Taufkirchen i Tyskland.

Hvad er VW T-Cross for en størrelse?

Bil Magasinet er inviteret til München for at se nærmere på prototypen til det, der bliver den mindste SUV fra Volkswagen og dermed en meget vigtig bil for VW i Danmark. Den lander i en klasse, der i øjeblikket vokser eksplosivt og som VW forudser vil fordobles i løbet af de næste 10 år.

T-Cross bliver bygget på samme MQB-platform som VW Polo men med en længere, bredere og højere karosse og alle fordelene, der følger med de større mål. Ekstra 54 mm i længden og 112 mm i højden giver blandt andet et større bagagerum på mellem 385 og 455 liter og bedre plads på bagsæderne, der samtidig kan skydes 15 cm i længden. Foran sidder vi 10 cm højere, hvor 6 af centimeterne kommer fra sædet. Volkswagen T-Cross kommer til at konkurrere med søstermodellen Seat Arona.

Hvorfor er T-Cross plastret til?

T-Cross bliver først vist endeligt frem til efteråret og er endnu ikke 100 procent færdigudviklet. Plastikken udenpå skal forvirre øjet og midterkonsollen er dækket til med et tæppe for at skjule de håndlavede plastikdele i prototypen. Da mange af delene er håndlavede løber prisen op over 1 million euro per bil.

Vi har fået lov at se bilen uden plastik og tæppe i et lukket lokale med vagter og er generelt begejstrede for designet. Specielt bagenden skiller sig tilpas ud med en refleks, der løber henover bagklappen mellem baglygterne.

I kabinen kender vi mange af delene fra VW Polo men i T-Cross bliver der endnu større frihed til at sammensætte farver og materialer som i mange af konkurrenterne – et vigtigt købsargument for købere i klassen. Der bliver samtidig mulighed for digital instrumentering, en 8” infotainmentskærm, trådløs opladning af telefonen og Beats lydsystem.

Hvordan kører T-Cross?

Elektronikken er endnu ikke færdigudviklet så det er svært at sige, hvordan den færdige bil kommer til at arte sig på vejene. Oplevelsen i prototypen er et styretøj til den meget lette side, som mange med stor sandsynlighed vil finde tiltalende ved bykørsel, og en undervogn til den komfortable side. Motorprogrammet tilbydes med den 3-cylindrede benzinmotor på 1 liter med enten 95 eller 115 hk og den større 1,5 liters med 150 hk. Derudover bliver det muligt med den 1,6-liters dieselmotor med 95 hk. I prototyperne fungerer den 3-cylindrede benzinmotor specielt godt og 95 hk virker til at være tilfredsstillende til den lille SUV.

Hvornår lanceres T-Cross?

Produktionen af T-Cross starter sidst på året og bliver lanceret i Danmark i løbet af foråret 2019. Volkswagen Danmark kæmper med Tyskland for en startpris på lige under 200.000 kr.

Måske er du interesseret i...