Biltest af Toyota Landcruiser 90 GX TD
Biltest af Toyota Landcruiser 90 GX TD © bilmagasinet.dk

Toyota Landcruiser 90 GX TD

Still going strong

24. februar 2000 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

LandCruiser 90 3,0 TD står stadig mål med langt nyere konkurrenter

Når et facelift kun omfatter detaljer som nye alufælge, let ændret kølergrill samt et informationsdisplay, tager vi det som et udtryk for, at Toyota enten ikke har flere yen til videreudvikling, eller at bilen som helhed var i orden fra starten af. Det sidste er det mest sandsynlige, for Baby-LandCruiseren har altid været en af bedste off-roadere.

Det er fire år siden, at LandCruiser 90 blev introduceret, men bilen er langtfra over sidste salgsdato, for den er en af de mest velkørende blandt de ægte off-roadere med selvbærende chassisramme.

Der kan ikke sættes en finger på LandCruiserens terrænegenskaber, for bilen kan trække igennem de værste mudderhuller og køre op af bakker, du knap kan bestige til fods. Med både et center- og bagakselspær der kobles til via en knap på instrumentbordet, samt en reduktionsgearkassen, skal du være umådeligt tåbelig for at plante bilen et sted i naturen, hvor den ikke kan trække sig selv ud fra.

LandCruiseren imponerer også på de asfalterede veje med en god affjedring, lav hjulstøj og god retningsstabilitet, der gør bilen behagelig på selv længere ture. Det eneste minus i den forbindelse er, at motorlyden fra den 3-liters turbodiesel kan bliver lidt påtrængende ved højere hastigheder.

Dieselmotoren savner måske gangkultur i forhold til den nyere generation af commonrail-dieselmotorer - men moto-ren trækker jævnt hele vejen op ad omdrejningsskalaen, og en acceleration på 14,0 sekunder for 0-100 km/t er ganske respektabel.

LandCruiseren har for længst smidt det rustikke præg både ud- og indvendigt, hvor instrumentbordet er let at overskue, og det hele fungerer og føles robust.
Almindelige mennesker har ikke meget at bruge det nye informationsdisplay til, selv om jeg synes, at det var sjovt at læse, hvor mange grader bilen hældte, når jeg enten accelerede for fuld skrald eller lavede en hård opbremsning.

Når narrestregerne lægges til side, er LandCruiser 90 stadig en af mine off-roader-favoritter. Hvis jeg ikke selv skulle betale for brændsstof, ville jeg dog foretrække den 3,4-liters benzinversion.

Toyota LandCruiser 90 GX TD 277.667 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 2.982 cm3, 8V. Ydelse: 125 hk ved 3.600 o/min, 295 nm ved 2.400 o/min. 0-100 km/t: 14,0 sek. Topfart: 160 km/t. Grøn ejerafgift: 11.380 kr, EU-mix: 9 km/l

Totaløkonomi:
Toyota LandCruiser hører til blandt de mest populære offroadere som brugte, og dieselversionen står meget stærkt. Regn med 33 procent eller ca. 91.000 kroners.
Reservedelsindeks: 110
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst ved redaktionens afslutning

Vi synes:
Glem Land Rover, spar pengene og tag en LandCruiser

Måske er du interesseret i...