Mercedes R 63 AMG, black, rear driving
Mercedes R 63 AMG © Søren Juul

Rockerfamilien: Mercedes R 63 AMG er den korpulente muskelmand

Mød en ballademager med slidte bagdæk, en korpulent minibus med et CO2-udslip som et kulfyret kraftværk og en rocker på fire hjul, der ­opfører sig uforskammet, når du kommer til at røre speederen. I dag: Mercedes R 63 AMG

7. januar 2018 af Steen Bachmann

Hvis du har godt med luft i bilbudgettet og en stor familie, er dén her bil lige sagen. R-klasse er en fullsize MPV, der blev bygget i udgaver med kort og lang akselafstand fra 2005 til 2013 på Mercedes-fabrikken i Alabama, USA. 

Teknikken og luftaffjedringen på bagakslen stammer fra Mercedes ML, og testbilen har seks separate læderstole med 12 armlæn.

Ambitionen var at sælge 50.000 eksemplarer om året, men modellen fik kritik ved lanceringen for sine noget amerikanske køreegenskaber og sunde tørst på brændstof, og de bedste år solgte den kun halvdelen af målet. 

Find bare læderet frem

På brugtmarkedet findes R-klasse herhjemme primært med dieselmotor på gule og hvide plader. Fra ny var den prissat mellem Mercedes ML og GL, så det er ikke en billig brugtvogn. 

Og slet ikke når vi taler om AMG-udgaven.

Mercedes R 63 AMG, black, wheel
Mercedes R 63 AMG

R63 AMG stod som standard på 295/45 19”, men bilen her har 21” fælge. Bremseskiverne fortil er på størrelse med familiepizzaer.

© Søren Juul

R63 AMG blev præsenteret i Detroit i 2006 som en 2007-model. Motoren er AMG’s første egenudviklede V8’er og stiller med et slagvolumen på 6.208 cm3 og en ydelse på 510 hk. 

Transmissionen er en ratbetjent 7-trins AMG 7G-tronic automatgearkasse med gearskift -optimeret af AMG, og bilen har permanent elektronisk styret firehjulstræk fra Mercedes ML. 

Den køreklare kampvægt med fører og trekvart fyldt tank er 2.325 kg, og den store bil må laste 750 kg og trække op til 2.100 kg.

En elefant med ild i røven

0-100 km/t-tiden er fem sekunder rent, og at rykke så hårdt fremad i så stor en bil er en bizar oplevelse. Testbilens 21 tommers kæmpefælge har usandsynligt godt fat i asfalten, og med Sport-indstilling og fuld gas farer bussen fremad som en elefant med ild i røven. 

Den pragtfulde M156-motor vil hellere end gerne op i omdrejninger og skyder, buldrer og brager sin musik ud gennem de fire ellipsoid-formede afgangsrør, så en VW Up trækker ind på den hvide stribe i højre side af vejen, da jeg blinker til venstre og foretager en tjep overhaling. Det må være som at tøffe afsted i en optimistjolle og blive overhalet af Molslinjens katamaran. 

Mercedes R 63 AMG, black, interior
Mercedes R 63 AMG

Alt fra Mercedes-Benz’ hylder i 2006 er standard inklusive farve-tv, luftundervogn og seks kæmpestore læderstole med 12 armlæn.

© Søren Juul

Forvent fire km på literen i snit

Driftsomkostningerne er noget højere end for en VW Up. Tanken er på 80 liter og i bykørsel kører bilen fire kilometer på literen. Med 200 km/t som marchfart på Autobahn skal du ikke regne med mere end to, og kan du få den op på seks i snit, er du en øko-helt. CO2-udslippet er 387 g/km og den årlige afgift er 14.620 kr. Gisp.

Testbilen er en R63 AMG med kort akselafstand på 298 cm, men “kort” er en underdrivelse, for bilen er 492 cm lang. Skal du bruge de to bagerste stole til voksne, har den lange udgave med en akselafstand på 322 cm og en totallængde på 516 cm mærkbart bedre benplads, så overvej den. 

Skal det være bare en smule fornuftigt, skal du finde en R500 med 5-liters V8-motor og 306 hk, der kører 0-100 på 6,5 sek. med en dejlig lyd. Den burde kunne køre 6-8 km/l i snit og er billigere at reparere og forsikre end den bindegale AMG.

Mercedes R 63 AMG, black, rear seat
Mercedes R 63 AMG

De to separate stole på tredje række er mest til børn, men kan gå an for en voksen på kortere ture. R-klasse kunne også fås i en lang udgave med mere benplads. 

© Søren Juul

AMG-udgaven af den mægtige R-klasse er den mest ufornuftige brugtvogn, jeg nogensinde har testet, men det skal ikke afholde dig fra at købe den, hvis du går og overvejer en brugt Porsche Cayenne Turbo, men har brug for et ekstra sæde.

Bare giv den gas!

Det skal du vide

Motor

Få undersøgt servicehistorikken grundigt inden køb, da en ny motor koster en formue. Bortset fra problemer med smøring af ventiler ved koldstart er motoren solid, hvis den får skiftet olie i tide. En vis hylen ved koldstart er normalt.

Undervogn

Det er dyre sager at reparere på et automatgear, der skal forvalte en meget høj ydelse fra motoren, permanent firehjulstræk med 40/60 procent kraftfordeling for/bag og luftundervogn bagtil. Ingen meldinger om generelle svagheder.

Karrosseri

Se efter korrosion, særligt ved de bagerste skærmkanter. Stenslagsskader her kan udvikle sig til rust. Ellers ingen meldinger om generelle problemer med rust.

Sikkerhed

R-klasse blev aldrig testet af Euro NCAP, men er formentlig lige så sikker i en ulykke som en Leopard-kampvogn.

Mercedes R 63 AMG (W251)

I produktion
2007

Motor 
V8, 6.249 cm3, 32V
510 hk ved 6.800 o/m
630 Nm ved 5.000 

Forbrug
6,1 km/l 

Årlig afgift
14.620 kr.

Køreklar vægt/træk
2.375/2.100 kg

Mål 
L/B/H 492/192/166 cm, bagagerum 224-1.950 liter

Dæk 265/45R20

0-100 km/t
5,0 sek.

Pris i dag
fra 500.000 kr. på DK-plader

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.