© mmm.dk

Mercedes A45 AMG

AMG presser 360 hk ud af en 2-liters motor, hvilket er helt uhørt. Mærkeligt nok føles A45 AMG langt fra så rå, som præstationerne giver udtryk for

12. august 2013 af Søren Juul

To timers kørsel syd for Hannover ligger Bilster Berg Race Resort. En ny racerbane, der måler 4,2 km, og som er tegnet af F1-bane-arkitekten Herman Tilke. Asfalten byder på 19 sving og stigninger på over 20 procent. AMG har selvtilliden i orden, for det er her, at den nye Mercedes-Benz A45 AMG skal i hænderne på kritiske motorjournalister, der er vant til AMG-biler som vilde coupéer med brølende V8-motorer og glubsk appetit på bagdæk.

A45 har kun fire cylindre og trækker på alle fire hjul. Det betyder, at AMG nu er rykket ind i en klasse, som indtil videre er domineret af konkurrenter som Audi S3 og BMW M135i. Men store spoilere og klistermærker er langt fra nok til at ryste de to tyskere af sig.

Få abonnement på 6 numre af Bil Magasinet + et komplet Bluetooth carkit til særpris

Super-motor på kun 2,0 liter
I et optimistisk forsøg på at følge med dagens baneinstruktør, som triller forrest i en Mercedes SLS, nærmer jeg mig bunden af langsiden, der slutter med en lille bakketop. Med 190 km/t går du fra at være luftbåren til at blive ramt af en overvægtig følelse, når fjedrene trykkes i bund, og kroppen mases ned i de faste sæder. Herefter bliver min krop kastet fremad, da jeg febrilsk smider foden over på bremsen. Jeg beder en stille bøn til, at den ikke bliver urolig, og at AMG har husket at opgradere fartressourcerne med ekstra bremsekraft. Farten barberes lynhurtigt ned til 120 km/t, da de firestemplede calipre klemmer om de ventilerede og krydsborede skiver, som måler 350 mm. Jeg følger den langsnudede SLS ind i svinget uden problemer og giver fuld gas tidligt. Sidst, jeg gjorte dét i en AMG på en pressetur, endte det med røg fra skærmkasserne og en 360-graders piruette. Men den slags er udelukket i denne mini-AMG. A45’eren skyder ud af svinget som en greyhound på jagt efter en hare.    

Hvordan får en bilfabrikant enderne til at mødes, når ens varenærke er kubik og V-motorer, men miljøregler og pladsen i motorrummet dikterer en 2-liters tværliggende rækkemotor? Man laver naturligvis verdens kraftigste af slagsen. Og det er præcis, hvad AMG har gjort med sin nye model A45. På samlefabrikken er alt ved det gamle, hvilket betyder, at der er én mand, som samler motoren fra start til slut. Og når han er færdig, sætter han sine kragetræer på en lille plakette på toppen. Før han når til det punkt, har han sammensat en maskinel pakke bestående af smedede stempler, variable knastaksler, et effektivt kølesystem, samt en turbolader, der kan lade med op til 1,8 bar.

6 numre af Bil Magasinet + elektronisk p-skive. Klik her, og tjek prisen

På trods af sin beskedne størrelse kan maskinen banke 360 hk og 450 Nm fra sig. Det er altså en litereffekt på 180 hk per liter, hvilket gør den til verdens kraftigste 4-cylindrede motor i serieproduktion. For at sammenligne så ydede biturbo-V8’eren i Ferrari F40 i sin tid 163 hk per liter. Så ja, det her er en vild motor!

Avanceret ratbetjent 7-trins gearkasse
Gearkassen er en sportsudgave af den 7-trins dobbelkoblingstransmission med kulfiberforstærkede synkromeshringe samt softwaren fra Mercedes SLS. Lyden har en tydelig AMG-signatur. Bank til den i gearkassens sport eller manuelle program, og elektronikken snupper tænding og indsprøjtning i et splitsekund, mens elektronikken knalder et nyt gear ind, som akkompagneres af et højt brag fra udstødningsrørerne.

Det lyder fantastisk, og det eneste, som faktisk mangler, er, at der står stikflammer ud fra piberne bagerst. Skulle du blive træt af de høje knald, er der også en komfort-indstilling, hvor et indbygget spjæld lukker ned for lyden.

Ude på banen forsøger A45 at smigre sig ind på mig. Det er ikke fart, den mangler. Med 360 hk og et firehjulstræk, som supersmidigt og helt ubemærket eliminierer ethvert tiltag til hjulspin, sprinter den til 100 km/t på 4,6 sekunder. Den har masser af kræfter, og DCT-gearkassen lader dig bruge dem, som du lyster: Du kan banke speederen i bund uden, at gearkassen laver kickdown og sejtrække eller køre den til begrænseren i det røde felt, hvis du lyster.

Jeg havde dog forestillet mig en større forskel i køreoplevelsen fra den almindelige A-klasse, for A45 føles stadig forhjulstrukket. Den understyrer svagt, hvis du går den på klingen, og selv når du bruger den særlige Sport Handling Mode i ESC-systemet, som guider flere af kræfterne til baghjulene, mærker du aldrig meget til bagvognen.

Forkæl en biltosse med et gaveabonnement på Bil Magasinet. Klik, og tjek prisen

Den har imponerende meget vejgreb og kender ikke til krængning, men undervognen er også hård som cement, hvor konkurrenterne er mindre ekstreme. En BMW 135i bider ikke ligeså hårdt på de første meter ind i svinget, men på vej ud er den en hel del mere legesyg med sit baghjultræk, mens Audi S3 først bliver legesyg, når du letter lidt på speederen.

Gearkassen er et ømt punkt, for selv om den høvler gearene ind som en skudsalve fra en Uzi, er den svær at komme overens med, når du gearer ned. Det føles som om, at den tøver, men det er fordi, den nægter at geare ned, hvis du bestiller et lavere gear, der vil rulle flere omdrejninger på motoren, end den synes om. Når du sætter gearet i sin komfortable indstilling, bliver den utålelig sløv. Det står hurtigt klart, at både BMW og Audi har bedre styr på de selvskiftende gearkasser. Og nej, manuelt gear er ikke en mulighed i A45 AMG.

© mmm.dk

Edition 1-pakke til 'intropris'
Testbilen er toppen af poppen, når det kommer til A45 AMG. Det betyder, at jeg sidder i en bil, som er udstyret med Edition 1-pakke, som koster 159.809 kr. For det beløb får du 19” i stedet for 18” fælge, en endnu hårdere undervogn, et sæt sprøde skålsæder med fast ryg, alcantara-rat samt en hækvinge og en masse klistermærker. Sidstnævnte får den til at ligne noget, som er på vej til at stille op i DTM. Det ser godt ud på billeder men er lige i overkanten efter min smag.
Den sidste del af testen foregår på landevej og Autobahn. Til det formål lykkes det at få fat i en standard A45 AMG uden den hårde Performance-undervogn og med en almindelig sportsudstødning, som også lyder fantastisk, selv om jeg vil fortrække den højrøstede udstødning, som bare lyder helt fænomenalt.

Undervognen er et langt bedre kompromis, der ikke er så følsom overfor ujævn asfalt, når du skyder den af på almindelige landeveje. Det lykkes os at finde en fin, lille strimmel asfalt med en række serpentinersving med småfedtet asfalt, hvilket er en specialitet for den hidsige Mercer, som er nem at placere med sit lynhurtige styretøj, mens firehjulstrækket på imponernede vis får overført alle kræfterne til asfalten.

Vil du ha´ Bil Magasinets gratis nyhedsbrev med de seneste bilnyheder? Tilmeld dig her

Hele chassiset har AMG haft fingrene i for at sikre, at den kan tåle at blive kørt ekstremt hårdt. Styrespindlerne er stivere for at bakke op om den den mere negative camber-indstilling af forhjulene, som giver skarpere indstyring. A45 trækker som udgangspunkt på forhjulene, men op til 50 procent af kræfterne kan sendes til baghjulene, hvis der er behov for det.

På Autobahn vinder den respekt. Selv om det er en relativt lille bil, har den det helt fint med at trække op til begrænseren ved 250 km/t, hvor den ikke ryster på hænderne. Bestiller du en særlig Driver’s Package, som inkluderer et kørekursus, hæver Mercedes topfarten til 270 km/t.
 
Mercedes A45 AMG er en helt anden type bil, end vi er vant til at se fra AMG. Den er ekstremt hurtig og hardcore, og at den kan begå sig på en teknisk svær racerbane, der indtil videre har kostet et bilvrag, hver gang ejerne har afholdt trackdays, vidner om, at den skruet sammen af en flok dygtige ingeniører med motorsport i blodet. Men vi mangler en BMW M135i og en Audi S3 for helt at fastslå, hvad der er sjovest i klassen.

Kilde: Bil Magasinet nr. 263

6 numre af Bil Magasinet + elektronisk p-skive. Klik her, og tjek prisen

© mmm.dk

Måske er du interesseret i...