Hyundai Kona lime grøn

Metallak koster 6.495 kr. Dellædersæder og kabine- detaljer i karrossefarve koster 5.995 kr. ekstra.

Hyundai Kona vil være med i crossover-festen

Hyundai Kona ankommer til den lille SUV/cross­over-fest senere end de fleste. Til gengæld har den en selvsikker stil

1. juni 2018 af Frederik T. Frey

Bilklassen med små og mindre SUV’er, crossovers som nogle ynder at kalde dem, er evigt ekspanderende. 

Vi har testet fem af slagsen i et tidligere nummer af Bil Magasinet. Her trak Seat’s fine og velafbalancerede Arona sig ud som sejrherre. Siden er der stødt flere biler til klassen – blandt andet den lime-farvede Hyundai Kona i denne test.

Hyundai Kona har ikke bare et spøjst navn, men også et avantgardistisk og modigt design. Det vil uden tvivl dele vandene. Personligt synes jeg, at den ser brandgodt ud. 

Og den positive overraskelse er endnu større for mit vedkommende, da bilen kommer fra netop Hyundai, som i mine øjne er meget forsigtige i sine designs – med undtagelse af den babyblå i30 N.

Passer lige ind i klassen

Hyundai Kona passer på mange måder lige ind i klassen, men på andre punkter skiller den sig ud. 

Der findes pt. ingen slappe motorvarianter. Den langsomste Hyundai Kona har en 1-liters 3-cylindret benzinturbomotor med 120 hk og 6-trins manuel gearkasse. Det er vel at mærke, mens flere af konkurrenterne gerne vil sælge dig en bil med sugemotor og under 100 hk. 

Priserne starter derfor også en smule højere end hos for eksempel Seat Arona, hvor prisfesten starter ved 169.900 kr. Priserne for Hyundai Kona starter fra 179.900 kr. for den billigste variant.

Hyundai Kona motor

Kona fås pt. med to benzinmotorer. Ud over testbilens 1,0-liters findes der en 1,6’er med 177 hk. 

Kona har en fin kørestilling, og sædet er hverken for lavt, som i Kia Stonic, eller for højt. Motoren trækker fint, og selv om lyden af den 3-cylindrede ikke fornægter sig, er vibrationerne flot glattet ud.

Køreegenskaberne er fine, og Hyundai Kona er hverken dårlig til komfort eller dynamik. Den er dog heller ikke verdensmester til nogle af tingene. Særligt det præcise styretøj og en fin 6-trins gearkasse bidrager kraftigt til køreglæden. 

Hyundai Kona interiør

Er grøn ikke lige din kop te i kabinen, kan du bare vælge en anden eksteriør farve. 

Premium-udstyrsniveauet sætter trumf på og indeholder blandt andet 18” alufælge, head up-display, LED-lygter for og bag samt en 8” trykfølsom skærm i midterkonsollen.

I toppen af modelprogrammet findes også en Hyundai Kona med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, 177 benzinhestekræfter og firehjulstræk – en mekanisk mulighed de færreste af konkurrenterne tilbyder på nuværende tidspunkt. Her starter priserne ved 299.995 kr.

Et sidste forhold, som de færreste konkurrenter matcher, er garantien. Kia er også godt med her, men Hyundai Kona og alle andre Hyundai-modellers fem års fabriksgaranti med ubegrænset kilometertal er klasseledende.

Hvis du vil læse lignende test, kan du hver måned få Bil Magasinet ind af brevsprækken. Få de første 3 numre for 99 kr. klik hér 

Hyundai Kona 1,0 t-GDI Premium

Pris 249.995 kr.  

Motor R3, 998 cm3, 12V, turbo

Ydelse 120 hk ved 6.000 o/min, 172 Nm ved 1.500 o/min

Topfart 181 km/t  -100 km/t 12,0 sek.

EU-miks 18,5 km/l

Måske er du interesseret i...