Ford Mustang 4,0: Muskler for 300.000 kr.

En Mustang skal have V8-motor, så hvad laver en 6-cylindret "muskelbil" i Bil Magasinet? Tjoooh, tjek lige prisen, inden du kommer for godt i gang

4. april 2015 af Steen Bachmann


Denne artikel stammer fra Bil Magasinet nr. 270, marts 2014


Hvis vi skulle uddele karakterer for charme, ville den metalrøde Mustang løbe med det hele. Det kan godt være, at det er en utryg fornemmelse at gå hårdt ind i et 90-graders sving, fordi sving generelt kommer som en stor overraskelse for bilen, der helst vil ligeud. Og det kan også godt være, at du helst kigger ud af ruderne, fordi det er for pinligt at lade blikket falde på det dallerværk, som Ford’s kabinedesignere lod slippe igennem til produktionsudgaven for at presse prisen så langt ned som muligt.



Men tjek så prisen: Testbilen er en årgang 2009, der første gang er registreret i Danmark i 2011 og kun har kørt 5.000 km. Den sælges køreklar på danske plader for 299.900 kr. med to års garanti.

I USA kostede den ca. 100.000 kr. fra ny, så de 300.000 kr. er stadig en god pris for en “ny” Mustang. V6-motoren er en lidt grov bulderbasse på 4,0 liter med to ventiler pr. cylinder. Den yder kun 213 hk, hvilket fotografen finder pinligt, men jeg kan sagtens leve med den, for den har en forbløffende dyb bas og den rette muskelbil-sound.



Mustang’en er ikke lækker i kabinen, og plastikrattet og standardstolene med gråt stofbetræk som på en Chevrolet Matiz hører ikke hjemme i en bil, der ser så magtfuld ud. Begynd derfor med at købe en brugt læderstue og et Shelby-rat på eBay. Det koster ikke ret meget og vil med et par hvide fartstriber give en komplet forvandling af bilen.

Nå ja, du bliver så nok også lige nødt til at tjekke, hvor den egentlig har været, siden den forlod fabrikken. I 2010 fik Mustang et facelift og en ny V6-motor med 309 hk, men bilen her er den originale retromodel fra 2005.

Den må have været en af de sidst producerede biler før faceliftet. Ingen biler har godt af at stå stille, men både motor, bremser, transmission og affjedring virker sundt og går til stålet med en optimisme, så du sidder med et smørret grin (jeg gør i hvert fald, fotografen vil ikke have den røde Mustang, om han så fik den foræret).

Kunne jeg leve med en 4,0 V6? Aaarh, jeg tror nok, jeg ville finde 50.000 kr. mere og tage en 5,0 V8 med flere km på tælleren. Men thumbs up herfra.


Fra Bil Magasinet nr. 270, marts 2014

Måske er du interesseret i...