Ford Fiesta ST 2018 front forende Bil Magasinet Frederik T. Frey Race_Red rød hatchback

Ford Fiesta ST har 200 hk og 290 Nm – og fås nu med mekanisk quaife-spær på forakslen.

Ford Fiesta ST går efter GTI-tronen i første test

Ford Fiesta ST er klar i seneste aftapning – denne gang med 3-cylindret turbomotor og med mekanisk spær.

23. maj 2018 af Frederik T. Frey

Hvor?

Fiesta ST kører gummi i asfalten på præsentationsturen omkring den sydfranske by, Nice.

Hvad er nyt?

Den nye ST har et stærkt udgangspunkt i den almindelige Fiesta. Her på Bil Magasinet har Fiesta to gange inden for det seneste år trukket sig sejrrigt ud af både stortest og duel.

Motoren er på 1,5 liter, hvilket efterlader 500 cc til hver af de tre cylindre. I samspil med en turbo yder de 200 hk og 290 Nm, der alle sendes til forhjulene.  Motoren har cylinder-frakobling, hvilket gør den 2-cylindret under visse forhold.

ST fås nu også med en Performance-pakke, der vigtigst af alt giver hatchbacken et quaife-spærredifferentiale på forakslen. Bestilles Fiesta uden denne mekaniske perle, må fører og bil klare sig med et vectoring-system, der elektronisk fordeler kræfterne gennem bilens ESC-system. Der er endnu ingen dansk pris på Performance-pakken.

Og den største nyhed er måske, at ST nu fås med fem døre.

Ford Fiesta ST 2018 bagfra bagende sving køre Race_Red rød hatchback

Ford Fiesta ST kan købes med mekanisk spærredifferentiale som ekstraudstyr.

Hvem er konkurrenterne?

Med 200 hk og forhjulstræk går Ford Fiesta ST direkte efter hjertekulen i GTI-land. Priserne på Fiesta ST starter ved 274.800 kr., hvilket gør den billigere end VW Polo GTI, der godt nok har dobbeltkoblingsgearkasse til en samlet pris på 280.294 kr. Renault Clio R.S., også med dobbeltkoblingsgearkasse og 200 hk, koster fra 308.880 kr. Skal Fiesta ST have fem døre som de to andre, stiger prisen med 5.040 kr.

Ford Fiesta ST 2018 front forende sving køre Race_Red rød hatchback

Ford Fiesta ST koster fra 274.800 kr.

Ford Fiesta ST 2018 kabine interiør recaro sæder Race_Red rød hatchback

Ford Fiesta ST har Recaro-sportssæder på alle danske versioner.

Hvad med kabinen?

Fiesta-designsproget er intakt i ST. Touchskærmen er lys, stor og lækker. De to forreste pladser fungerer godt, men pladsen bagved er trang. Sportssæderne er udviklet i tæt samarbejde med Recaro og har kontrastsyninger og ST-logoer. I Danmark er sæderne en del af både ST1- og ST2-udstyrsniveauet. 

Måske er du interesseret i...