Den nye Ford Fiesta
Ford Fiesta

Ford Fiesta: Test af ny generation af Fords minibil

Den nye generation af Fordi Fiesta er her. Se her, hvordan Ecoboost Comfortline klarer sig i test både på køreegenskaber, komfort og ekstraudstyr.

6. juli 2017 af Jacob Dalby, Frederik T. Frey og Steen Bachmann

Hvad er nyt i Ford Fiesta 2018?

Med en Ford Fiesta forstås sjove køreegenskaber. Sådan skriver vi gerne om minibilen fra Ford her på Bil Magasinet, men med den nye generation af Ford Fiesta er fortolkningen blevet mere kompleks.

Den nye Ford Fiesta er kommet i flere udstyrsversioner, der samtidig er mere forskellige fra hinanden end tidligere. Du kan vælge mellem fire varianter: 

  1. Basisversionen Trend
  2. Titanium 
  3. Den luksuriøse Vignale 
  4. Den sportslige ST-line

Alle versioner kommer med en markant opgraderet kabine – både når det kommer til komfort, materialer og teknologi. Blandt andet med touchskærm i midten i enten 6,5” eller 8” alt efter hvilken version du vælger. Undervognen er også ny, og dét ændrer på hele opfattelsen af Fiesta, som vi kender den.

Alt om Ford Fiesta

Her på siden kan du finde alle relevante oplysninger om den nye generation af Ford Fiesta. Brug de seks links herunder, hvis du søger noget bestemt information i en fart. Ellers kan du bare scrolle videre i ro og mag. 

En sort Ford Fiesta på vejen.
Køregenskaberne i en sort Ford Fiesta Titanium testes på landevejen.

Køreegenskaber i en Ford Fiesta

Langt de fleste købere af den opdaterede Ford Fiesta vil holde af de nye køreegenskaber, der egentlig passer rigtig godt til de danske veje. Fiesta er blevet mere komfortabel på lange ture og nemmere at køre i i dagligdagen. 

Der er stadig folk, der tror, at en lille 1-liters motor er til grin, men tag nu en tur i en Fiesta eller Focus med for eksempel 125 hk. Fiesta Titanium er ikke en mini-GTI (vil du have det, så tag en ST-Line med 140 hk), men her er tilpas med power ved tilkørslen til motorvejen. Når et af de mange og evindelige elefantvæddeløb arrangeret af vognmandsbranchen er overstået, kommer du hurtigt op på marchfart igen.

Skifter du fra sjette til fjerde gear og træder sømmet i bund ved 90 km/t, flytter den kobberfarvede Fiesta sig tjept. Det er en fed og momentstærk lille motor, der kørte 19,2 km/l i snit over 940 km test med blandet kørsel. Det er mere end godkendt.

Hvis du leder efter en ny minibil, så er der meget, der taler for, at Fiesta skal ligge i top to. Det største problem er egentlig at vælge mellem Titanium og ST-Line: Merprisen for ST-Line på testbilen er beskedne 7.210 kr.

interiøret i Ford Fiesta med sikkerhedsudstyr.
Førerkabinen i den nye Ford Fiesta.

Sikkerhedsudstyr i den nye Ford Fiesta

Den nye Ford Fiesta har fået tæsk nogle steder, fordi den ikke har nødbremse. Sikkerhedsudstyret skal købes som ekstraudstyr, og hvad der foregår i mærkets europæiske hovedkvarter i Köln, skal vi ikke kunne sige. Det er meget mystisk, og vi uddeler hermed en kindhest. Det gælder om at gøre biler så sikre som muligt, og selvfølgelig skal Fiesta have nødbremse lige som alle andre moderne biler.

5 stjerner hos Euro NCAP

De gode nyheder er, at den nye generation af Ford Fiesta alligevel har fået fem stjerner hos Euro NCAP, og at nødbremsen fås i en pakke. Systemet scanner vejen op til 130 meter foran bilen via to kameraer, tre radarer og 12 sensorer, og du får en godt afbalanceret adaptiv fartpilot med. Den er guld værd i tung dansk vintertrafik på motorvejen, så køb endelig ikke en Fordi Fiesta uden “Assistentpakke 1” til 4.650 kr. Aktiv vognbaneassistent er standard.

GPS og panel til betjening af lydanlæg i Ford Fiesta Titanium.
Navigation, telefon og audio på samme touchskærm.

Lydanlæg

Eksklusivt til det danske marked kommer også en B&O Play-version med 10 højtalere og subwoofer, så du kan nyde den mere støjsvage kabine, med et dansk kvalitetsprodukt. Det koster 7.400 kr. i ekstraudgift og er hver en krone værd. 

En Ford Fiesta med B&O Play-anlæg er en overraskende komplet minibil. Lydanlægget lyder som om, du kører i en bil til en million kroner og er en reel gevinst på lange stræk på motorvejen.

Læs også: Bilmagasinets test af VW Polo GTI på budget

Rød Ford Fiesta.
Fiesta!

Test af Ford Fiesta

Vi testede til Bil Magasinets september-nummer i 2017 en Ford Fiesta 1,0 Ecoboost Titanium i en direkte duel med en VW Polo 1.0 TSI Comfortline. Det var et meget tæt resultat, men Bil Magasinet blev naturligvis nødt til at kåre bilen, der kørte bedst, som testvinder – og det var Ford Fiesta. 

Ford Fiesta tabte på bagsædeplads, men bilentusiaster som os på Bil Magasinet vil hellere leve med ømme ben hos passagererne, så længe vi får vores køreoplevelse. Når det er nævnt, har Fiesta også styrker på pris, forbrug, acceleration og andre forhold.

Fire facts om den nye Ford Fiesta

1. Køreoplevelsen

Fiesta er fortsat klassens dynamiske spydspids, selv om den nye også tilbyder god komfort. Skal køreoplevelsen have fem stjerner, må du købe ST-Line.

2. 3-cylindret motor

Den 3-cylindrede motor er et super kompromis. Den er smidig og tilpas kraftfuld, mens den også har et bedre oplyst forbrug end den VW Polo Comfortline, vi sammenlignede den med. 

3. Kabine

Pladsen på bagsædet i en Ford Fiesta Titanium er ikke blandt klassens bedste, men ellers er kabinen velindrettet, og særlig førersædet og touchskærmen udmærker sig. Stolene foran har justerbar lændestøtte og kan komme langt ned og langt op. Vores testkører på 1.90 sad fint. Bagsædet egner sig dog kun til mindre børn

4. Økonomi

Fiesta har rigtigt gode startpriser på flere varianter. Den mangler lidt sikkerhedsudstyr, men pakkerne er godt sammensat og prisbevidste.

Rød Ford Fiesta i mexicanske omgivelser
Ford Fiesta i mexicanske omgivelser.
 

Specifikationer - Ford Fiesta 1,0 Ecoboost Titanium

Pris (testbil): 164.540 kr. (196.330 kr.)
Motor: R3, 999 cm3, 12V, turbo
Effekt: 100 hk ved 6.000 o/min
Moment: 170 Nm ved 1.400 o/min
Hjulophæng for/bag: McPherson/compoundaksel
Transmission: 6-trins manuel
Bremsesystem for/bag: Ventilerede skiver/skiver
0-100 km/t: 10,5 sek.
Topfart: 183 km/t
Mål (L/B/H): 404/174/148 cm
Akselafstand: 249 cm
Vægt/last/påhæng: 1.164/506/1.000 kg
Bagagerum: 292-1.093 liter
Dæk (testbil): Michelin Premacy 3
Dimensioner: 195/55R16
Forbrug EU-miks: 23,3 km/l
CO2-udslip: 87 g/km
Garanti (mekanik/lak/rust): 2/3/12 år
Årlig afgift: 1.160 kr. 

Måske er du interesseret i...