Hyundai NEXO
Hyundai Nexo © Uli Sonntag

Første test: Hyundai Nexo er elbilen du aldrig skal lade op

Den ser vild ud, har 163 heste og kører 666 km på en tankfuld brint. Her er vores første indtryk af Hyundais elektriske SUV, der laver sin egen strøm.

13. juli 2018 af Søren Juul

Hvor?

Solen bager ned over Oslos Gardermoen lufthavn, hvor en stribe af den nye Hyundai Nexo står klar til test i bytrafik og på landevej. 

Hyundai Nexo side

Modsat konkurrenterne ligner Nexo ikke noget, der er tegnet af en designer på LSD. I stedet ligner den en moderne, men almindelig bil.  

© Uli Sonntag

Hvad er nyt i Hyundai Nexo?

I 2013 lancerede Hyundai en grøn variant af crossoveren ix35 med en brændselscelle i stedet for en konventionel forbrændingsmotor. I en proces, der kun udleder vand, laver brændselscellen brint om til strøm, som så driver en elmotor. 

Nu er koreanerne klar med næste generation af biltypen. Navnet er Nexo, opkaldt efter Nexø på Bornholm – og den er fra bunden udviklet til at producere sin egen strøm. Af væsentlige nyheder er et futuristisk og mere strømlinet design og pladsen i bagagerummet er forbedret. Dertil en byge af nyt komfort- og sikkerhedsudstyr, som gør bilen delvist selvkørende og til noget af en luksusvogn. 

Hyundai Nexo bagagerum

Nexo er udstyret med tre små brinttanke, der ikke stjæler voldsomt meget plads i bagagerummet. Her er plads til 461 liter, svarende til hvad du får i en bil fra Golf-klassen. 

© Bil Magasinet
Hyundai Nexo brændselscelle

Det ligner en almindelig forbrændingsmotor, men under skjoldet ligger en elmotor og en brændselscelle.

Er det bare en kompliceret elbil eller hvad?

Nexo kører som en elbil og drives fremad af en elmotor med 163 hk/395 Nm. Det er nok til at accelerere den magelige crossover lydløst til 100 km/t på 9,5 sek. Topfarten er opgivet til 179 km/t. Men modsat i en elbil, skal du ikke bekymre dig om bilens rækkevidde (heller ikke om vinteren) eller spilde din tid, mens batteriet lader op.

Nexo er opgivet til at kunne køre 666 km på en tankfuld brint og det tager under 5 minutter at fylde tanken med brint. I Danmark er der i skrivende stund omkring 10 brintstationer, hvilket gør vores land til dét med den bedste dækning. 

Kommentar: Steen Bachmann fra Bil Magasinet kører brintbil i en uge, og det gjorde ikke engang ondt eller noget

I Norge er Uno-X i gang med at udbygge et netværk af brintstationer, så antallet landet på 20 inden 2020. Anlæggene producerer brinten direkte på stedet ved hjælp af lokal strøm.

Hyundai Nexo interiør

Nydeligt interiør med digital instrumentering a la Mercedes-Benz's "widescreen cockpit".  

© Bil Magasinet

Hvem er konkurrenterne?

I skrivende der er kun Toyota Mirai og Honda Clarity, men vi forventer at se konkurrenter fra de store tyske bilmærker inden længe.  

© Bil Magasinet

Hvad skal den koste?

Den gamle ix35 Fuel Cell startede, såvidt vi husker, med at koste tæt på en million kroner, men endte med at koste cirka det halve. 

Den danske Hyundai-importør har ikke regnet priserne færdige endnu, men pressechefen så ikke chokeret ud, da en  kollega fra FDM gættede på en startpris på omkring 600.000 kr. Nexo lander i Danmark i løbet af 2019.

Læs hele testen og mere om køreoplevelsen i Hyundai Nexo i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Måske er du interesseret i...