Første test af Porsche’s øko-SUV, der kører 31,3 km/l på literen

Porsche’s første forsøg på en Cayenne Hybrid fortjener ikke at blive nævnt. Anden generation var lidt bedre. Nu har vi kørt tredje og nyeste generation, som ser lovende ud. Læs testen her:

22. maj 2018 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Præsentationen af den nye Porsche Cayenne E-Hybrid finder sted i Montpellier i Sydfrankrig. Der er masser af bykørsel på ruten mod Marseille, da mange af hybridmodellerne med stor sandsynlighed ender i urbane miljøer.

Hvad er nyt?

For det første er strategien og tankegangen ny omkring Porsche’s hybridmodeller. Målet er ikke kun bedre samvittighed med lavt forbrug – hybrid hos Porsche drejer sig i lige så høj grad om sportslige præstationer.

De kommer blandt andet fra den turboladede 3-liters V6-motor og ikke mindst den nyudviklede elmotor. 340 hk fra benzinmotoren og 136 hk fra elmotoren. Den samlede systemydelse ender på 462 hk og 700 Nm – og netop samspillet er noget af det mest imponerende i den nye E-Hybrid.

Få 3 numre af Bil Magasinet for kun 99 kr.

Vælg ’Hybrid Auto’ på det lille drejehjul på rattet, som er inspireret af hyperbilen, Porsche 918 Spyder, og magien opstår, hvor bilen selv veksler mellem benzin- og ren el-kørsel. Selvom skiftene sker mange gange på en køretur foregår det silkeblødt, så hverken chauffør eller passager opdager det. Godt hjulpet på vej af den 8-trins Tiptronic-gearkasse, der er standard i hele Cayenne programmet. Sæt i stedet drejehjulet på ’E-Power’ og Cayenne E-Hybrid kører op til 44 km på ren el.

Elmotoren bidrager med 400 Nm, som er klar allerede fra tomgang og det giver en 0-100 km/t tid på blot 5 sekunder – knap et sekund hurtigere end forgængeren. Er du mere til at trække tunge ting kan den nye E-Hybrid trække også op til 3,5 tons tung trailer.

En anden ting der også er tungt er batterier, som Porsche har lagt under bagagerummet på Cayenne E-Hybrid. Om det går ud over køreegenskaberne, og om der er smæk på den autonome kørsel, kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Hvem er konkurrenterne?

Der er flere store SUV’er med kombineret benzin- og elmotor, men ingen af dem tilbyder samme kræftoverskud som i Cayenne. Tag for eksempel BMW X5 40e med 358 hk eller Volvo T8 eAWD med 288 hk til henholdsvis 1.219.484 kr. og 1.358.000 kr.

Hvornår lanceres den?

Du kan skrive under hos den lokale Porsche-forhandler allerede i dag. Prisen starter ved 1.561.297 kr.

Vi synes…

Imponerende ingeniørarbejde. Hvis det er denne form for el-biler, vi skal vænne os til i fremtiden, kan den bare komme an – vi er klar.

Måske er du interesseret i...