Ny BMW M5 forfra
© Bil Magasinet

Er den nye BMW M5 bedre end en M550i?

“Jeg vil hellere have en M550i,” proklamerede min ven, som ellers er en erfaren BMW-ejer, efter blot 10 minutters stiltiende men ikke stille kørsel i den nye BMW M5. Jeg modsagde ham ikke...

1. september 2018 af Mikkel Thomsager

Skal man vælge en M550i eller en BMW M5?

“Jeg vil hellere have en M550i,” proklamerede min ven, som ellers er en erfaren BMW-ejer, efter 10 minutters stiltiende men ikke stille kørsel i den nye BMW M5. Jeg modsagde ham ikke. Jeg havde selv tænkt tanken om den voldsomt hurtige, men særdeles komfortable BMW M550i, som et mere brugbart alternativ til topvarianten i BMW 5-serie-programmet.

Med 462 hk skyder den også firehjulstrukne M550i fra 0-100 km/t på 4,0 sekunder, hvilket er 0,4 sekunder hurtigere end den gamle M5, selv om den faktisk havde 100 hk mere (560 hk). Den overgås selvsagt af den nye M5 med 600 hk og en 0-100 km/t-tid, der med 3,4 sekunder er et helt sekund hurtigere end forgængeren. Men er det nødvendigt, ikke mindst i betragtning af prisen på 2,1 mio. kr. mod “bare” 1,5 mio. kr. for en M550i?

Nul til 100-svaret er altså: Nej. Første indtryk af M5 er, at BMW har haft travlt med at optimere limousine-kvaliteterne i topvarianten. Væk er de voldsomme gearskift og den højlydte motor. Topvarianten har også fået styr på vindstøjen, som ellers er hørbar i de billigere 5-serie varianter, og kabinen er svøbt i lak og læder. Det er en umådelig hurtig men også stilfærdig og luksuriøs oplevelse at køre M5 i hverdagen, hvilket står i skarp kontrast til hukommelsen af M som begreb. Det er den, hvor rendyrket dynamik koster på komfort og brugbarhed for at eksponere den sportslige køreoplevelse.

Ny BMW M5 interiør

Førerpladsen ligner sig selv. I stil med tidligere modeller skiller M-versionen sig ikke ud på det punkt.

© Bil Magasinet

BMW M5’s køreegenskaber

Efter to dage med almindelig kørsel bag rattet var jeg klar til at give den nok så elegante M5 skyldfølelse over sit manglende M-engagement, og dermed give min ven og erfarne BMW-ejer ret: Jeg kan sagtens nøjes med en M550i.

Man kunne også skyde skylden på den køreklare vægt på 1.930 kg. For oplevelsen af luksus bliver nærmest fedladen, når M5 cruiser i trafikken.

Men så var det, at jeg selv begyndte at engagere mig i bilen ved at træde lidt hårdere på speederen. Først på landeveje, siden på små snoede sogneveje, og til sidst på Ring Knutstorp. Og i den rækkefølge udviklede bilen sig nærmest, som var den bygget om, for hver gang jeg startede den.

Det kan faktisk tage tid at lære at betjene køreprogrammerne, som kan skærpe alt fra speederrespons til undervogn og gearkassens skiftehastighed, men derudover var det, som om bilen blev gladere og gladere, des mere jeg piskede den. Til sidst lå jeg sidelæns omgang efter omgang i Ring Knutstorps hårnål, og jeg nød hver en meter.

Ærligt talt er jeg ikke nogen drift­mester, men bag rattet af M5 blev jeg det, når bare jeg valgte det rigtige program. Det gav mig en berusende oplevelse af succes.

BMW M5 Specifikationer

Pris 2.100.881 kr.  

Motor V8, 4.395 cm3, 32V, biturbo

Ydelse 600 hk ved 5.600 o/min, 750 Nm ved 1.800 o/min

Topfart 250 (305) km/t  

0-100 km/t 3,4 sek.

EU-miks 9,5 km/l

Ny BMW M5-motor

M5-motoren præsterer oceaner af muskler, men har faktisk også en smule uventet -turbotøven.

© Bil Magasinet

BMW M5 med driftmode

Jeg interviewede engang en BMW M-ingeniør, og spurgte, om de nye modeller ville få en drifting-knap, så alle kan drifte uanset køreevner. Hans svar var: “Hvis kunderne ønsker det”. Det er den M5, BMW har lavet. Altså den, hvor kunderne får alt det, de siger, de gerne vile have: Komfort, luksus, fart og dynamik i ét.

Spørgsmålet er så, om kunderne i virkeligheden ved, hvad de vil have, eller om de bare vil have mere af det hele, fordi vi alle sammen vil have mere af alt, når vi ikke tænker os om.

I den nye M5 får man mere af det hele, og når det hele folder sig ud, er det svært ikke at blive imponeret over, at den kan så meget, som den kan. Det er en komplet bil i ordets egentlige ­forstand.

Midt i behagesygen ville jeg ønske, at jeg skulle acceptere bare ét lille kompromis for de gamle M-traditioners skyld. Bare ét. 

Ny BMW M5 med 19" fælge

M5 er standardmonteret med 19” hjul, men kører med forskellig størrelse for og bag: 275/40 i for og 285/40 i bag.

© Bil Magasinet

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

© Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.