Biltest af BMW M5 Touring
Biltest af BMW M5 Touring © bilmagasinet.dk

BMW M5 Touring

Ondskabens karet

18. september 2007 af Bilmagasinet

Af: Christian Frost

BMW M5 Touring er verdens ondeste stationcar, men der er et lille “aber dabei”

Det lyder som en plan, der ikke kan gå galt. Pak den 507-hestes V10 og 7-trins sekventielle SMG-transmission ind i Touring-udgaven af BMWs 5-serie, og utopien om en praktisk superbil er blevet virkelighed. Der er rigeligt med plads til fem personer, en 0-100 tid på 4,8 sekunder er nok til at baske Porscher og når først den elektroniske begrænsning er fjernet, er tophastigheden 320 km/t.

Efter faceliftet sidste år er 5-serien blevet nemmere at have med at gøre. Det er tydeligt i M5 Touring. Du kan justere den elektroniske undervogn, styretøjet og traction-control, om sædernes lændestøtte skal holde dig ekstra fast i kurverne, og i så fald hvor meget. Du vælger selv, om du vil have 400 hk, 500 hk eller 500 Sport Plus hk, og så er der naturligvis de fem skifteprogrammer for SMG-gearkassen, som du kan lagre to af, alt efter om du kører i manuel eller automatic. Indstillingerne gemmes i M-knappen på rattet, så det kun kræver et enkelt tryk at få dine foretrukne indstillinger frem.

Vi har kørt den tidligere i år på Handling Day, men nu er det så tid til at prøve den på offentlig vej med stillebump og myldretid. Så snart de mange indstillinger er foretaget, kører den ikke overraskende som sedan-udgaven, hvilket vil sige, at selv om du giver den landevej, der er alt for snoet til to tons tysk power-sedan, så kryber den omkring dig, mens svingene forsvinder ind under fronten.

Det meste af tiden får du ganske let understyring, men med de mange kræfter og den fornemme vægtfordeling er det legende let at drifte bagenden rundt i svingene, mens du styrer lige meget med speederen som med den perfektionistisk afstemte elektroniske servo.
Virkelighedens verden har det nu med at bevæge sig i et mere adstadigt tempo det meste af tiden. Den 5,0 liters V10 elsker omdrejninger (de 507 hk leveres ved 7,750 o/min, mens det røde felt befinder sig ved 8.250), men der er rigeligt overskud, Selv med 120 km/t føles M5 speciel med det velduftende læder, præcisionsinstrumenterne og de velformede sæder. Men det er også her den dør, for som alle store kunstnere drikker den sig ganske enkelt ihjel. Du kan kun kalde den ‘økonomisk’, hvis din tidligere bil var en Porsche Cayenne Turbo.

Kun buddistmunke og andre med en umenneskelig grad af selvbeherskelse kan presse rækkevidden over 400 kilometer, hvilket gør det svært at se M5 Touring give mening, medmindre du lige netop er ude efter en trackday-bil der også kan fragte en pony. Ellers er der BMW’s egen M3.

Er det en lynhurtig stationcar, du skal bruge, bør du i stedet overveje en 535d. Mellemaccelerationerne er mindst lige så imponerende, og du sparer både planeten og din pengepung for bekymringer, da både pris og forbrug er det halve.

BMW M5 TOURING
Motor V10, 4.999 cm, 40V
Ydelse 507 hk ved 7.750 o/min
610 Nm ved 6.100 o/min
0-100 km/t 4,8 sek.
Topfart (stærkt begrænset!) 250 km/t
Forbrug EU-miks 6,7 km/l
Årlig ejerafgift 10.480 kr.
Vægt/last/påhæng 1.955/460/1.885 kg
Mål (L/B/H) 485/204/152 cm
Bagagerum 550-1.650 liter
Dæk 255/40ZR19-275/35ZR19
Værditab 3år/60.000 km ca. 730.000 kr(40pct.)
Reservedelsindeks 405
Pris 1.822.999 kr.
Pris u/afgifter ca. 665.000 kr.

Vi synes...Komforten er i top og præstationerne nærmer sig det, du kan forvente af en superbil. Men det samme gør forbruget.

Måske er du interesseret i...