Skoda Karoq

3 gode grunde til, at du skal vælge en Skoda Karoq med benzinmotor

Skoda plejer at slå sig op på at lave store biler med masser af plads, men Karoq er lige det modsatte. Her er ikke meget spræl, til gengæld er prisen fornuftig.

11. september 2018 af Anders Richter

Både Superb og ikke mindst Kodiaq er to eksempler på, at når Skoda bygger en bil, er der gerne lidt flere centimeter, end der egentlig er brug for. I begge tilfælde får du derfor mere plads (specielt på bagsædet), end du nogensinde vil få brug for, og det er rart. 

Det er samtidig også med til at give Skoda et trumfkort over nogle af de andre konkurrenter. Tjekkerne har også lanceret en Karoq, som i stedet prøver at gøre tingene så kompakt som muligt.

Samme platform som Tiguan

Karoq er baseret på samme platform som søsterbilen VW Tiguan. I forhold til Tiguan er Skoda’en 11 cm kortere, hvilket helt klart gør en forskel. Det har dog ikke haft den store påvirkning på bagsædet. 

Det er dog en anden historie i bagagerummet. Her betyder de manglende centimeter, at der er forsvundet 94 liter bagageplads, og det kan mærkes. 

Skoda Karoq dsg gear

Spar over 50.000 kr. i forhold til en VW Tiguan

For at tage fat i det, vi startede ved, så mangler Karoq dog et eller andet trumfkort i min bog. En Kodiaq har både plads og syv sæder, så hvorfor skal du købe en Karoq? Det eneste rationelle argument er egentlig prisen. For både eksteriør- og interiørdesignet er ikke videre vovet eller frækt.

Testbilen er udstyret med en 2-liters dieselmotor, firehjulstræk og ikke mindst DSG-gear. Det får prisen op på 408.980 kr. Sammenligner vi med en VW Tiguan med samme motor, firehjulstræk og gearkasse stiger prisen til 461.575 kr. med Comfortline-udstyr. 

Eftersom en Tiguan er en lidt større bil, er sammenligningen ikke helt fair, men kan du undvære de 94 liters bagagerumsplads, kan du spare 52.595 kr. – hvilket uden tvivl kan mærkes på budgettet. I virkeligheden er testbilen dog ikke den variant, jeg ville vælge.

Personligt ville jeg gå efter en Karoq med den nye 1,5-liters turbobenziner med 150 hk, og det ville jeg gøre af tre grunde. 

Skoda Karoq 2,0 tdi

3 gode grunde til, at du skal vælge Karoq med benzinmotor

1: Det første er, at den 2-liters dieselmotor i øjeblikket udelukkende fås med firehjulstræk, og med mindre du har et reelt behov for det, er det overflødigt. Ikke nok med, at det koster ekstra, så vejer det også mere, og det trækker brændstoføkonomien i den gale retning.

2: For det andet koster en diesel-­Karoq 4.620 kr. i årlige afgifter, mens du kan nøjes med 1.880 kr. ved at vælge en 150-hestes benziner med DSG.

3: Den sidste og tredje grund til, at du bør fravælge dieselvarianten, er, at du kan spare yderligere 48.000 kr. ved at tage en 1,5-liters Karoq med DSG. Sådan et apparat koster nemlig 360.980 kr. 

Skoda Karoq bagagerum

Skoda Karoq er fornuftig

En Skoda Karoq er en yderst fornuftig bil i sin klasse, og den skal også vælges på grund af netop det. Desværre har den ikke flere tricks i ærmet end sine konkurrenter, hvilket er lidt ærgerligt, når nu dens storebrødre er så gode til at skille sig positivt ud fra flokken. 


Du kan få mange flere gode historier
i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.