VW smadrer rekord med nyt eldrevet monster

Pikes Peak er verdens mest berømte hill climb-løb, der hvert år tiltrækker vilde bilkreationer fra hele verden. I weekenden var det VW, der stod øverst på sejrsskamlen

26. juni 2018 af Bil Magasinet

Volkswagen og den eldrevne I.D. R Pikes Peak-racer skrev søndag d. 24. juni historie ved Pikes Peak International Hill Climb. I den 680 hk stærke I.D. R Pikes Peak slog Romain Dumas et bredt felt af racere med konventionelle drivlinje-teknologier. Han satte ikke kun ny rekord for eldrevne racere, han slog også Sébastians Loebs rekord fra 2013 med 16 sekunder. 

Med den nye rekord på 7 min. 57.148 sek. topper Romain Dumas listen over Pikes Peak-mestre, der omfatter legendariske kørere som Walter Röhrl (Tyskland), Michèle Mouton (Frankrig), Stig Blomqvist (Sverige), Nobuhiro Tajima (Japan) og Rod Millen og hans søn Rhys (Begge fra New Zealand).

”I.D. R Pikes Peak er spydspidsen i Volkswagens kommende familie af nye I.D.-elbiler. I dag så vi, hvad der er muligt med denne teknologi,” sagde Dr. Frank Welsch, udviklingschef og bestyrelsesmedlem i Volkswagens personbiler. 

”Alle ansatte i Volkswagen kan være ekstrem stolte af resultatet i dag. Et dybtfølt tillykke til teamet bag dagens præstation. Med en kombination af fremragende tekniske færdigheder, passion og dedikation har teamet skabt en fantastisk racerbil på kun otte måneder. Volkswagen I.D. R Pikes Peak har nu sat den hurtigste tid i dette legendariske hill climb-løbs mere end 100 årige lange historie, hvilket understreger elbilernes enorme potentiale.”

19,99 kilometer, 156 sving

... og kun ét forsøg: Romain Dumas opnåede søndag d. 24. juni den fjerde sejr i det ikoniske Pikes Peak International Hill Climb løb, der er blevet afviklet 96 gange siden 1916. 

I.D. R Pikes Peak er skræddersyet til Pikes Peak med lav vægt, så meget downforce som muligt og høj ydeevne. Den køreklare vægt inklusive batterier er mindre end 1.100 kg. 

Volkswagen fandt ved hjælp af computersimulationer frem til den optimale balance i forhold energibehov og ydeevne til rekordforsøget på Pikes Peak.

Aerodynamikken vandt

Nøglen til succes var at kompensere for det tab af downforce, der er resultatet af den tynde luft på Pikes Peak-bjerget, med et strømlinet karrosseri og en enorm hækspoiler.

Volkswagen gik også nye veje i forhold til ladeteknologi med det mål at lade bilen så hurtigt som muligt med den mindst mulige miljømæssige belastning. Ladetiden er defineret i løbets reglementet, hvoraf det fremgår, at skulle løbet blive afbrudt, må en fuld opladning ikke tage mere end 20 minutter. 

Strømmen blev leveret af generatorer for foden af Pikes Peak-bjerget, der brugte glycerin – en sukkerholdig alkohol – som brændstof. 

Det er et biprodukt, der fremkommer i fremstillingen af biodiesel, og glycerin forbrænder uden at udsende skadelige udstødningsgasser eller partikler. Glycerin er ikke giftig og tillades som tilsætningsmiddel i fødevare- og kosmetikindustrien.

Klar på 250 dage

Der gik kun 250 dage gik der fra Volkswagen præsenterede Pikes Peak-projektet d. 18. oktober 2017 til rekordforsøget på Pikes Peak d. 24. juni 2018. 

Indsatsen fra mekanikere, ingeniører og mange flere ansatte i Wolfsburg og hos Volkswagen Motorsport i Hannover og de sidste mange ugers forberedelse i Colorado Springs, er nu blevet belønnet med en ny rekord på Pikes Peak.

Måske er du interesseret i...