Bil Magasinet ID.4 sollys Euro NCAP
© Bil Magasinet

Se videoen: Sådan klarer VW ID.4 og Skoda Enyaq en crashtest

Skoda Enyaq og VW ID.4 får topkarakterer i Euro NCAP-testen, der undersøger en bils aktive og passive sikkerhed

23. april 2021 af Frederik Hauschildt

Topkarakter til Enyaq og ID.4

Skoda Enyaq og VW ID.4 bestod Euro NCAP's mød-en-mur-eksamen med fem stjerner og fine kommentarer. Selv om de to biler er bygget over samme platform, så er der nogle små nuancer til forskel, når det kommer til sikkerhed.

Nedenfor kan du se videoen, som Euro NCAP har udgivet af VW ID.4's afmålte sammenstød:

Enyaq mere sikker end ID.4?

Euro NCAP giver begge biler over 90% sikkerhed, når det kommer til voksne passagerer. I Enyaq's tilfælde, var der en marginal forbedring indenfor forsædesikkerhed. Hvor det i Skoda'en kun var førerens knæ der havde 'acceptabel' og ikke 'fremragende' status, udvidede denne status sig i ID.4 til passagerens ene ben, samt førerens overkrop. 

Selv med standardudstyr bemærker Euro NCAP dog, at begge biler overordnet set har fremragende sikkerhedsforhold. Blandt andet nævnes den airbag, der opdeler forsæderne, som værende central i den gode score.

Det resulterede i, at ID.4 gik fra testen med 93%, mens Enyaq endte med 94%. 

Skiftes de voksne ud med børn, har begge biler en helt acceptabel sikkerhedsprocent på 89%, der skyldes et velfungerende monteringssystem til børnesæder, samt en brugervenlig installationsproces.

ID.4 vinder på sikkerhedsassistenter

De computerstyrede sikkerhedsassistenter såsom vognbaneassistent og træthedsovervågning testes også af Euro NCAP. Scoren defineres ud fra standardudstyret på det laveste udstyrsniveau, og her taber Skoda Enyaq point: Træthedsovervågning er nemlig ikke standard på Enyaq, men det er den på ID.4, der scorer 85% mod Skoda'ens 82%.

Det siger dog ikke, at Enyaqs sikkerhedssystemer er fejlagtige. Skoda scorer nemlig overordnet set flere point på vognbaneassistenter, fartpilot og automatisk katastrofeopbremsning, også selvom der ikke er nogle specielle bemærkelser på dette punkt.

Bil Magasinet ID.4 cyklist Euro NCAP
© Euro NCAP

Sikkerhed for bløde trafikanter

Sikkerhedssystemer samt sikkerhedsforhold ved ulykker måles også for udefrakommende, bløde trafikanter. Her kigges på ting som bilens form i forhold til skader ved påkørsler, samt de automatiske bremsesystemer, der skal sikre at bilen ikke rammer de bløde trafikanter i første omgang.

Selvom der er små forskelle i nedbremsningssystemerne, så vinder VW ID.4 på sikkerhed ved påkørsler. Der nævnes for begge biler, at A-stolperne udgør en vis fare, men på Skoda Enyaq fungerede dele af forlygterne også dårligt til at beskytte eventuelle påkørte.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...