En af de virksomheder, der deltager i pilotprojektet, er E. Trasborg A/S, der netop er begyndt at teste mobil-blockeren i cirka 20 af sine i alt 50 lastbiler.

© Titan Lastvogne A/S

Vognmand tester dims, der blokerer for brug af mobiltelefon

Tryg tester lige nu en mobil-blocker, som forhindrer bilens fører i at benytte håndholdt mobil under kørslen. Tryg Mobil testes blandt andet af en række vognmænd

4. oktober 2019 af Bil Magasinet


Selvom alle ved, at det er både farligt og ulovligt at benytte mobilen håndholdt under kørsel, gør danskerne det alligevel i stor stil. Det viser undersøgelser, som Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension står bag.

Det forsøger Tryg Forsikring nu at afhjælpe for dem, der kører allermest på de danske veje, så de bedre kan modstå mobilens fristelser og køre mere sikkert -uden risiko for at få en bøde og et klip i kørekortet. Selskabet introducerer en mobil-blocker, der forhindrer føreren i at benytte håndholdt mobiltelefon under kørslen.

Udleveres gratis til virksomheder

Tryg Mobil udleveres gratis til virksomheder, der har forsikret deres køretøjer i Tryg. Den primære målgruppe for initiativet er transport- og logistikvirksomheder, men også andre typer af virksomheder kan have gavn af mobil-blockeren til deres køretøjer.


"Tusindvis af chauffører fra danske transport- og logistikvirksomheder begiver sig dagligt ud på vejene. For mange af dem er mobiltelefonen en vigtig del af deres arbejde bag rattet. Men kørsel og mobiltelefoni er en farlig cocktail, der hvert år er skyld i adskillige ulykker. Varebiler og særligt lastbiler er tunge køretøjer, der kan forvolde stor skade, når det går galt. Derfor vil vi gerne hjælpe erhvervschaufførerne herhjemme med at øge sikkerheden for sig selv og deres medtrafikanter," siger Johan Kirstein Brammer, koncerndirektør/CCO i Tryg Forsikring.

Pilotprojekt skal teste systemet

I første omgang er der tale om et pilotprojekt, hvor chaufførerne skal teste Tryg Mobil i en seksmåneders periode. 

De første fem virksomheder med sammenlagt 200 køretøjer er allerede i gang, og flere er på vej. I løbet af de kommende måneder forventes antallet af testvirksomheder at komme op på omkring 20, men alle interesserede erhvervskunder med en større flåde kan være med.


En af de virksomheder, der deltager i pilotprojektet, er E. Trasborg A/S, der netop er begyndt at teste mobil-blockeren i cirka 20 af sine i alt 50 lastbiler.

Brug funktionerne i rattet 

"Som vognmandsvirksomhed får vi et redskab til at kunne følge med i, hvor gode chaufførerne er til at holde øjnene på vejen og hænderne på rattet. På den måde har vi mulighed for at påvirke og motivere dem til at køre mere sikkert. Det tilbud syntes vi ikke, vi kunne tillade os at sige nej til. I sidste ende har vi jo ansvaret for, at vores kørekøjer ikke er til fare for andre trafikanter," siger Jens Trasborg, der er ansvarlig for vognparken i E. Trasborg A/S.

"Chaufførerne kan stadig benytte deres telefon håndfrit - blokeringen gælder kun det, der er ulovligt. Og så er det gratis for os at teste produktet samtidigt med, at vi bliver nogle erfaringer rigere. Det har vi svært ved at finde argumenter imod," fortsætter Jens Trasborg og fortæller, at virksomhedens chauffører allerede er blevet bedre til at bruge de mange funktioner, der ligger i køretøjets rat fremfor mobilens skærm.

Tryg Mobil

Tryg Mobil er en løsning, hvor en lille enhed placeres i forruden på køretøjet. Enheden kommunikerer via bluetooth med en app, som føreren downloder på sin mobiltelefon, og når bilen er i bevægelse, bliver mobilens skærm automatisk blokeret, så den ikke kan bruges håndholdt. Telefonen kan dog stadig benyttes til alt det, den plejer at kunne bruges til håndfrit. Der blokeres således ikke for Siri, ind- og udgående opkald eller navigation, som blot skal indstilles, inden man begynder at køre. Når bilen har stået stille i nogle sekunder, frigives skærmen igen.

Hvis føreren af køretøjet alligevel benytter mobilen håndholdt ved at omgå blokeringen, registreres det på enheden via en backend server. Blokeringen kan for eksempel omgås ved en bevidst handling, hvor føreren slår bluetooth fra. Men det kan også være en mere ubevidst handling, hvor føreren af ren og skær vane trykker på iPhonens home-knap for at aktivere skærmen.

De registrerede data omregnes til en score på mellem 1 og 10, hvor 10 er det bedste. Scoren beregnes ud fra en algoritme, der tager udgangspunkt i de forskellige forseelser. Hvis føreren slår bluetooth fra, slukker eller sletter appen, vil der blive sendt en notifikation til ham/hende, og det vil have en effekt på førerens samlede score.

På app'en har føreren adgang til en personlig oversigt, som viser scoren. I virksomheder har ledelsen desuden adgang til et website, hvor der findes en oversigt over alle medarbejdere, der kører med Tryg Mobil. Her kan lederen se, om medarbejderne bruger Tryg Mobil-systemet og hvor ofte de omgår blokeringen samt scoren for hver enkelt medarbejder. På den måde har lederen mulighed for at påvirke og motivere sine medarbejdere til at reducere brugen af håndholdt mobiltelefoni under kørslen. Det kan for eksempel ske ved, at lederen opmuntrer medarbejderne til at dyste mod hinanden om, hvem der er bedst til at holde fingrene fra mobiltelefonen. I app'en kan den enkelte medarbejder hele tiden se sin egen score og placering i forhold til virksomhedens andre brugere.

Tryg Mobil fungerer både på Android og iOS. Enheden har ingen GPS, og der opsamles derfor ikke data på, hvor føreren af bilen befinder sig, ligesom lederen heller ikke kan se, hvem medarbejderen ringer eller skriver til fra sin mobiltelefon.

Tryg Mobil er blevet til i et samarbejde med SafeDrivePod International B.V., der har udviklet produktet. Den hollandske producent samarbejder allerede med en lang række virksomheder i udlandet, heriblandt Rentokil, Heineken, Volkswagen Financial Services AG, ALD Automotive og G4S i Holland m.m. Der er cirka 110.000 køretøjer på verdensplan, som har installeret en SafeDrivePod.

Klip i kortet

I december 2018 besluttede Folketinget at skærpe af straffen for brugen af håndholdt mobiltelefon under kørsel. Skærpelsen indebærer, at det fra den 10. september 2019 koster såvel 1500 kroner i bøde som et klip i kørekortet, plus 500 kroner til Offerfonden, hvis man benytter håndholdt mobil under kørslen. 

Samtidigt er forbuddet blevet udvidet til at omfatte håndholdt teleudstyr og andre kommunikationsapparater, herunder navigation, tablets og smarture.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...