Vildt! Vi møder manden, der har bygget sin egen Tesla stationcar

Brugte Drømmebiler har interviewet en hollandsk forretningsmand, som var træt af, at Tesla ikke lavede en Model S som stationcar – så han byggede den selv.

20. oktober 2018 af Steen Bachmann

Drømte om en Tesla Model S Shooting Brake

Da den hollandske medicinaludvikler Floris de Raadt var dreng, hang der superbiler som Lamborghini Countach på kammeraternes værelser – men hos ham var der kun “Shooting Brakes”. Drømmebilen så han i et nummer af det schweiziske La Revue Automobile, nemlig en Aston Martin DB5 Shooting Brake. “Den kostede 30.000 schweizerfranc, så jeg tænkte, at hvis jeg fik en profession med en god indtjening, ville jeg en skønne dag have råd til den.  

Det startede med 100 tegninger

Da jeg fyldte 30, tjente jeg udmærket, men havde ikke råd, og da jeg fornylig fyldte 50, var prisen stukket fuldstændig af. Jeg får aldrig råd til én! Hvad gør man så? Ja, så var det, at jeg fik idéen til at bygge én selv, “ fortæller Floris de Raadt til Bil Magasinet. Han er på kongres i Bella Centeret og spurgte, om ikke vi ville se hans bil helt unikke bil. Jo, det vil vi godt! Floris de Raadt vidste, at der skulle en speciel bil som basis for ombygningen, men budgettet var ikke uendeligt. Han forenede sin passion for elbiler og shooting brakes ved at købe en af de første Tesla’er i Holland, en Model S P85 fra 2013 i original stand. 

Piiiiiiist! Hvis du følger linket her, kan du købe bogen "Brugte Drømmebiler 2018", hvor denne artikel stammer fra, til en helt særlig pris på kun 120,95 kr.

“Jeg så en Tesla rustvogn på nettet og ringede til RemetzCar, der bygger dem. De er specialister i ombygninger, og var friske på projektet”. Han fandt hurtigt ud af, at man ikke bare kan forlænge en taglinje – der må en designer ind over. Niels van Roij, som er en hollandsk bildesigner, der er bosiddende i London, var villig til at gå med i projektet. “Han kom med 100 tegninger. Så delte vi dem op i tre bunker, og fjernede én ad gangen fra hver bunke. Til sidst var der tre tegninger tilbage, så jeg pegede på dén, jeg bedst kunne lide, fordi det er mig, der bestemmer. Det var Niels ikke glad for, men sådan blev det!  

Tesla'en laves af et rustvognsfirma

Herefter gik vi til RemetzCar, der foretog ombygningen efter vores tegninger,” fortæller Floris.“Kromlisten tog flere måneder. Det var ikke mere kompliceret at skabe den nye taglinje og bagklap end ventet, da RemetzCar har stor erfaring på netop det område.” Firmaet lever nemlig af at ombygge biler – typisk med to formål: Rustvogne og limousiner er deres speciale. Af specielle rustvogne laver de bl.a. Tesla Model S og ikke mindst en Fiat 500. På limousinefronten forlænger de alt fra Audi A8 til Bentley Flying Spur. 

Piiiiiiist! Hvis du følger linket her, kan du købe bogen "Brugte Drømmebiler 2018", hvor denne artikel stammer fra, til en helt særlig pris på kun 120,95 kr.

De laver endda en 6-dørs variant af Chrysler 300C, hvis det var noget?“På den her type bil vil skaberen gerne efterlade noget unikt, så Niels har designet en bred kromliste, der kører fra Remetz-logoet forrest på bilen, op over skuldrene og videre om på bagsmækken. Den tog utroligt lang tid at fremstille og følger ikke med i ombygningen for kunder. Den er simpelthen for dyr, men selvfølgelig kan du få den, hvis du accepterer prisen.” Og hvad er så den? “Vi har lavet en businessplan, hvor vi har set på tidligere og eksisterende shooting brake-ombygninger på markedet. Hvis du ejer eller køber en bil som min, vil ombygningen cirka koste det samme som bilen fra ny. En Tesla Model S P85 fra 2013 koster i dag fra cirka 50.000 euro i Tyskland eller cirka 375.000 kr. i Danmark.  

Ombygningen af din Tesla Model S tager 7 måneder

For at foretage ombygningen, skal RemetzCar have bilen til rådighed i syv måneder, så det er ikke noget, de lige kan have klar på en enkelt uge. Da der ikke foretages konstruktive ændringer og bagsædet er det originale, skal bilen ikke synes efter ombygningen. Her er marginalt mere plads i bagagerummet end i originalen. “Men shooting brakes handler ikke om rummelighed – de handler om stil. Og nu har jeg min egen shooting brake,” konstaterer Floris de Raadt overfor Bil Magasinets udsendte.  

Læs flere historier som denne...

... i bogen "Brugte Drømmebiler 2018", hvor du finder brugttests af over 100 populære bilmodeller, som alle sammen vil få dit bilhjerte til at banke lidt hurtigere. De forskellige brugttest viser dig, hvad du skal passe på eller undersøge specifikt på lige netop den bil, du står og kigger på. Vi møder dog også en stribe danske og udenlandske biltosser, som alle sammen kører rundt i noget helt særligt. Bogen rummer også en stribe guides:

  • Sådan tager du de perfekte salgsfotos
  • Klargør din bil rigtigt
  • Tjek væskerne i motorrummet
  • Derfor skal din undervogn justeres
  • Polering – en videnskab

Den nye bog er på 179 sider, og den er på gaden netop nu til en pris på 189,95 kr. i din nærmeste bladkiosk.

Piiiiiiist! Hvis du følger linket her, kan du købe bogen til en helt særlig pris på kun 120,95 kr. Go' læselyst! 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.