Audi A6 50 TFSI e quattro aut.
Audi A6 50 TFSI e quattro aut.

er en opladningshybrid med stort kraftoverskud og fremragende komfort. Den giver mening, hvis du ofte lader batteriet.

© S. Bachmann

Vild efterspørgsel på nye og brugte plugin-hybrider

Plugin-hybrider er voldsomt eftertragtede i øjeblikket, men leveringsproblemer og prisstigninger giver såvel forhandlere som bilkøbere udfordringer

25. september 2021 af Steen Bachmann

Salget af plugin-hybrider er eksploderet. En afgiftsomlægning i starten af året medførte, at bilerne med en kombination af elmotor og typisk benzinmotor faldt markant i pris. Faktisk accelererede prisfaldene jo dyrere bilen var, og det har fået BMW's salg af plugin-hybrider til at stige massivt.

Der har også været fremgang hos Audi og Mercedes-Benz. Ifølge tal fra Bilstatistik.dk er salget af plugin-hybrider generelt steget med 160 pct. for årets første otte måneder sammenlignet med samme periode i 2020. 

Også mærker som Peugeot, VW og Toyota har oplevet salgsfremgang på over 200 pct. på plugins. Afgifterne stiger fra nytår, så vi har spurgt en række bilimportører om konsekvenserne.

Audi og BMW stiger i pris

"BMW 530e Sedan aut. M Sport stiger med ca. 23.600 kr. til 574.495 kr., mens BMW 545e xDrive Sedan aut. M Sport stiger ca. 28.500 kr. til 688.302 kr.," oplyser pressechef Mette Lolholm fra BMW Danmark. 

Audi Danmark fortæller, at A6 Avant 50 TFSI e stiger med 23.419 kr. til 558.409 kr., mens A6 Avant 55 TFSI e fra nytår stiger med 27.000 kr. til 641.990 kr. Firmabilisterne skal forvente en tilsvarende stigning i beskatningsgrundlaget.

Afgiftsændringerne er skruet således sammen, at jo dyrere plugin-hybrid, des mere vil priserne stige ved årsskiftet. Derfor stiger den populære Ford Kuga plugin-hybrid kun med 11.000-15.000 kr., lyder det fra Ford Danmark.

Volvo-modeller falder i pris

Mens en række konkurrenter har solgt masser af plugin-hybrider, har Volvos XC60- og XC90-modeller været alt for dyre, fordi de ikke kunne betegnes som lavemissionsbiler og dermed ikke har fået store fradrag.

Nu introducerer Volvo en ny plugin-drivline på sine 90- og 60-seriemodeller, der forlænger den elektriske rækkevidde og sænker CO2-udslippet. 

Prisen styrtdykker på to fede Volvo-modeller

Det medfører prisfald på flere hundrede tusinde kroner på bilerne, og tilsvarende reduktioner af beskatningsgrundlagene. Med udsigt til så markante prisstigninger er der et naturligt fokus på de meget omtalte leveringsproblemer i bilindustrien.

Hvad med leveringstider?

Meldingerne om leveringstider på plugin-hybriderne varierer. Hos BMW kan man lige nøjagtigt nå at levere bilerne i år, hvis du bestiller bilen nu, mens Ford ingen problemer har og endda kan levere fra dag til dag på enkelte modeller.

Hos VW oplyser pressechef Thomas Hjortshøj, at leveringstiderne er tre-fire måneder afhængig af model. Det generelle råd lyder, at man hurtigst muligt beslutter sig for at bestille bilen, for leveres den i 2022, er det de nye priser, der gælder.

Brugtbilmarkedet kan levere

Der er til gengæld ingen leveringsproblemer på brugtbilmarkedet, hvis man kan acceptere, at bilen er godt seks måneder gammel og har kørt få tusinde kilometer.

"Vi har lige nu 21 styk BMW 530e og ni 545e til salg. Man skal ikke forvente ekstraordinært gode tilbud, men til gengæld kan bilerne leveres fra dag til dag," siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen, der i øjeblikket har over 4200 primært nyere plugin-hybrider til salg.

Tyskere høster tilskud og sælger bilen videre

Det er muligt at få en plugin-hybrid med omgående levering, hvis man kan acceptere, at den er lettere brugt. 

Bilforhandlerne har importeret et stort antal plugin-hybrider fra især Tyskland, hvor ejerne får et særligt miljøtilskud, hvis de beholder bilen i mindst seks måneder. Det har fået salget af både elbiler og plugin-hybrider til at stige massivt.

Tyskerne beholder ikke bilerne, men sælger dem ofte til udenlandske forhandlere efter en karensperiode på seks måneder, herunder danske, og tjener på handlen.

I april 2021 skrev bilmagasinet.dk om, at EU vil lave om på definitionen af hybridbiler:

Ny definition af hybridbiler fra EU

EU-kommissionen har den 21. april udgivet en ny taksonomi, der søger at skabe mere definerede rammer for det, der anses som bæredygtigt og ikke-bæredygtigt. 

Planen dækker over alt fra vindmøller til personbiler, og netop sidstnævnte er et svagt punkt, når det kommer til det danske bilmarked: Ifølge den europæiske taksonomi er plugin- opladningshybrider nemlig ikke bæredygtige.

Det betyder, at plugin-hybrider fra 2026 ikke kan indgå som en del af den ambition, regeringen i 2020 fremsatte om at samle op mod 1 mio. bæredygtige biler på danske veje inden 2030 - og at de dermed anses som 'sorte biler'. 

Det er et problem, da salget af grønne biler i 2020 hovedsageligt bestod af plugin-hybrider frem for elbiler.

Politikere overvejer afgiftsændring

Ifølge DR.dk får udmeldingen fra EU-kommissionen nogle af forligspartierne bag den seneste ændring af Registreringsafgiftsloven til at støtte endnu en afgiftsændring:

"Allerede da vi gik ind til de oprindelige forhandlinger, var vores oplæg, at plugin-hybriderne skulle udfases i 2025. Vi ser ind i, at rigtigt mange af de grønne biler er plugin-hybrider, men det er ikke naturgivent, at de kommer til at køre på strøm. Vi skal genforhandle aftalen i 2025, men jeg synes, det vil være oplagt at kigge på tidligere," siger Enhedslistens transportordfører, Rasmus Vestergård ifølge DR.dk. 

Rasmus Helveg Petersen, formand for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget i Folketinget og klimaordfører for Radikale Venstre stemmer også enigt ind:

"Jeg vil gerne åbne den her aftale. Jeg ved ikke, om det skal være i morgen, men det skal i hvert fald være inden 2026," siger han.

Plugin-hybrider som asbestplaster?

Promoveringen af plugin-hybridbiler som bæredygtig erstatning af fossildrevne biler lyder som et asbestplaster. Selv om plugin-hybrider kan køre udelukkende på batteri, så er bilen stadigvæk udstyret med en forbrændingsmotor, som i varierende grad er en indbygget del af bilens funktion.

Effektiviteten og bæredygtigheden af plugin-hybrider er altså afhængigt af brugsmønstret. 

Faktisk så har plugin-hybrider et misforstået potentiale, hvis du spørger Mikkel Thomsager, som er chefredaktør her på Bil Magasinet. I februar 2021 begik han nemlig en klumme om netop den store misforståelse, der er plugin-hybrider.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...