Vidste du, at du frit kan vælge værksted til at få lavet service på din bil?

Mange bilejere tror, at garantien på en ny bil ophører, hvis man får lavet service andre steder end på et autoriseret værksted. Loven siger, at du har ret til at vælge frit

4. oktober 2019 af Bil Magasinet


Det eneste krav for at opretholde en ny bils fabriksgaranti er, at den overholder en række planlagte serviceeftersyn. Mange bilejere tror, at disse eftersyn skal foretages hos den autoriserede forhandler, hvor bilen er købt. Men siden 2003 har loven sikret frit værkstedsvalg, der forpligter bilsælgeren til at opretholde garantien, så længe serviceplanen er overholdt – uanset hvor eftersynet er foretaget.

"Det er et kæmpeproblem for både forbrugerne og de frie værksteder, at så mange danskere ikke kender til lovgivningen. Det skriger jo efter, at der kommer mere oplysning," fortæller Erik Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd.

Service og garanti hænger ikke sammen

Brancheforeningen undersøgte tidligere i år bilejernes adfærd. Blandt andet bad de bilejere, der kun anvender autoriserede værksteder, forklare, hvorfor de holder sig til de autoriserede. Ud af 10 valgmuligheder var én af topscorerne udsagnet: Fordi, så er jeg sikker på, at garantien dækker. 25 procent af de adspurgte satte kryds ved den mulighed.


"Bilkøbere får ofte det indtryk, at de er bedst stillet, hvis de får bilen serviceret, hvor de har købt den. Men det passer simpelthen ikke. De frie værksteder er fuldt ud i stand til at foretage disse serviceeftersyn, og garantien kan der ikke rykkes ved. Alligevel er der alt for mange bilejere, der ikke ved, at de kan få serviceret bilen hos deres lokale mekaniker, som de er trygge ved, og som oftest er billigere," siger Erik Rasmussen.

Står inde for sit arbejde

Hos en af landets største uafhængige værkstedskæde, QuickPot, oplever man ofte faste kunder, der køber ny bil og pludseligt undlader at besøge værkstedet for at få bilen serviceret i en periode. Det kan de ellers roligt gøre.

Quickpot henter tjeklister til samtlige bilmodeller og gennemgår bilen på samme vis som et autoriseret værksted.

"Når vi som frit værksted servicerer biler efter serviceplanen, tager vi det fulde ansvar på os. Det kan ikke nytte, at kunden ender i en tvist med forhandleren på baggrund af arbejde udført hos os. Vi holder os derfor nøje til serviceplanen og dokumenterer alt, hvad vi gør. Samtidig bruger vi udelukkende godkendte reservedele og væsker, så vi kan stå på mål for alt det arbejde, vi udfører, over for det autoriserede værksted," siger Steen Haugaard Fransen, der er direktør i QuickPot, i en pressemeddelelse.

Quickpot samarbejder med FDM, hvor kæden frivilligt lader sig kontrollere og får en gennemsnitlig karakter på 4,7 af 5. Udover et stempel i servicebogen, får forbrugeren et serviceskema på samme måde som ved et autoriseret værksted. Serviceeftersynet registreres digitalt, og kunden får tilsendt samme serviceskema på mail.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...