MG Marvel R Hellerup

Man skal bruge briller for at finde MG Marvel R i salgsstatistikken for 1. kvartal 2023. Der er registreret 54 nye

© A. Hansen

Vi taler meget om kinesiske biler, men vi køber meget få

Det vælter ind med nye kinesisk bilmodeller, men salget er beskedent.

7. maj 2023 af Mikkel Thomsager

Du læser næsten dagligt om nye kinesiske bilmærker, der kommer til Danmark. Men noget tyder på, at det ikke går lige let for dem alle sammen. 

I hvert fald fremgår de ikke af registreringsstatistikkerne. De første fire måneder af 2023 er der registreret 52.023 nye biler i Danmark, heraf er kun 912 kinesiske biler inklusive Polestar. Det svarer til en kinesisk markedsandel på 1,8 pct.

Det virkede som et voldsomt opbrud i markedet, da MG i den nu kinesiske udgave kom til Danmark i 2021 og det år solgte imponerende 1.545 nye biler gennem kun fem forhandlere.

En del af forklaringen var formentlig, at der var leveringsproblemer for især hybridbiler fra de kendte bilmærker det år, og det lukrerede MG måske på med EHS-modellen, som blev solgt til omgående levering. 

Polestar også stoppe op

Året efter, i 2022, opretholdt MG dog salget i Danmark med 1.591 registrerede nye MG'er – stadig med kun fem forhandlere.

I 2023 er salget næsten uændret for MG. I første kvartal har MG registreret 429 nye biler, hvilket kan fremskrives til godt 1.700 for hele 2023, og MG er faktisk fortsat det bedst sælgende kinesisk producerede bilmærke i 1. kvartal 2023 i Danmark.

Polestar gjorde noget lignende i 2022, da mærket solgte 1.481 nye biler i Danmark med bare én forhandler. Men Polestar er stagneret i 2023, hvor det er blevet til 298 nye biler i første kvartal, svarende til en fremskrivning for 2023 på knap 1.200 biler.

Markedsandel på 1,8 pct.

I begge tilfælde kan salget naturligvis ændre sig hen over året, men tendensen med, at danske nybilkøbere er forbeholdne over for kinesisk producerede biler, går igen for alle af de nye mærker.

Det nye kinesiske mærke BYD, der blev introduceret i efteråret 2022 har således registreret beskedne 41 nye biler i første kvartal 2023, og Nio, der blev lanceret i slutningen af 2022, har registreret 15 biler i 1. kvartal 2023.

Xpeng, der figurerer med kun to registreringer i 2023, pointerer, at levering til private først starter i juni.

I alt udgør salget af kinesisk producerede modeller 961 nye biler i første kvartal 2023, hvilket giver en markedsandel på beskedne 1,8 pct.

MG: Vi er godt tilfredse

Hos MG ser man dog ikke salget som en tilbagegang:

"Siden 2021 har det danske marked ændret sig markant. Da MG kom til Danmark, havde vi fordel af at kunne levere en veludstyret opladningshybrid med EHS-modellen. 

Det seneste halvandet år har danskernes efterspørgsel i langt højere grad rattet sig mod elbiler, som der i mellemtiden er kommet flere af. I den sammenhæng klarer MG sig faktisk godt. MG's elbilsalg er i de første fire måneder af 2023 tredoblet kontra sidste år", siger informationschef Lene Mejdal Iversen, MG Motor Danmark til Bil Magasinet.

Nybilregistreringer, kinesiske mærker 1. kvartal 2023

  • MG: 429
  • Polestar: 298
  • Aiways: 118
  • Byd: 41
  • Maxus: 39
  • Nio: 15
  • Hongqi: 13
  • JAC: 6
  • Xpeng: 2

I alt 961 eller 1,8 pct. af nybilsalget

I alt nyregistreringer 1. kvartal: 52.023 biler

Bedste sælgende mærke: Tesla 6.157 biler

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...