Venter du på brintbilerne, kommer du nok til at vente forgæves

Chef ved DTU Energi, professor Søren Linderoth, tror, at brint vil spille en stor rolle i fremtidens energiforsyning - men ikke i personbiler

16. november 2022 af Mikkel Thomsager

Hvis man ærgrer sig over batteridrevne elbilers begrænsninger, og ser frem til, at brintteknologi vil sikre personbiltransportens bevægelsesfrihed, så kommer man formentlig til at vente forgæves - det siger en ekspert.

Brintbranchen, som er ganske udviklet i Danmark i forhold til resten af Europa, tror meget på udviklingen i brint og henviser til, at der vil være 19 brinttankstationer i Danmark inden udgangen af 2023.

"Markedet for brintbiler kommer til at udvide sig markant, og det vil bl.a. blive stimuleret af udviklinger i EU, hvor internationale korridorer – både til person- og tung transport – vil blive oprettet og udvidet, forklarer direktør for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, blandt andet i denne artikel.

Toyota Mirai ligner en helt almindelige bil. Men den kører på brint, der producerer strøm i realtid

Batteribiler tre gange så effektive

En af Danmarks fremmeste eksperter i konvertering og opbevaring af energi, professor Søren Linderoth fra DTU Energi, er dog kun delvist enig. Han ser store perspektiver i brint, men ikke for personbiler, simpelthen fordi batteridrevne elbiler er langt mere energieffektive. 

“Kort sagt er batteridrevne elbiler ca. tre gange så energieffektive som elbiler med brændselsceller drevet af brint, når medtages tab ved produktion og lagring af brinten. Derfor er batteri-elbilerne langt at foretrække, i den udstrækning det kan lade sig gøre, mens brinten er bedre brugt andre steder”, forklarer Søren Linderoth. 

Og batterier kan klare langt det meste for personbiler, hvor der også arbejdes med muligheden for hurtig batteriskift.

Læs også: Overvejer du at købe elbil? Læs vores guide og find ud, om du er klar til elbilen

Det eneste affaldsstof fra en brintbil er rent vand, der lukkes ud under bunden mens man kører

© A. Hansen

Brint tankes som en fossilbil

Fordelen ved brintdrevne elbiler er, at de kan tankes lige så hurtigt som benzin-biler, de udleder ingen CO2, og affaldsstoffet er rent vand. Energiudnyttelsen i brintbiler er dog lav i forhold til batterier.

Det er energikrævende at producere brint, hvorfor både det økonomiske og klimamæssige regnskab afhænger af, at brinten produceres, når der er overskud af vedvarende energi.

Brint, og andre brintholdige syntetiske brændsler som metanol og ammoniak, er gode og nødvendige klimavenlige løsninger, i mange sammenhænge, hvor det ikke er muligt direkte at elektrificere. Dette gælder den tunge transport, som fly, skibe og tung landtransport over større afstande.

Studsen ser anderledes ud på en brintbil, men den takkes lige så hurtigt som en fossilbil.

Brint som overgangsordning

“Jeg tror brintdrevne elbiler kan være med et stykke tid i overgangen til elbiler. Som jeg ser det nu, er brint velegnet til eksempelvis taxa-drift, hvor brændselscellerne gør det muligt at undgå ophold til ladning. Det samme gælder mindre varebiler, der bruges til et stort kørselsbehov. 

Men på lang sigt, altså 20 til 30 år ud i fremtiden, så bør brint i transport være forbeholdt de tungeste lastbiler, skibe og fly. Personbiler bør benytte batteridrift,” mener professoren.

“Danmark er langt fremme med udviklingen af brint-teknologi. Vi har store produktionsfaciliteter under opbygning, og brintbiler kan være med til at udvikle og understøtte teknologiens udbredelse. Men på sigt vil det være i alles interesse, at brinten bliver brugt, der hvor vi har bedst effekt af den, og det er ikke i små personbiler”, siger professor Søren Linderoth.

Læs også: Toyota Aygo X: Gennemgang og priser på Toyota's nye crossover i mikroformat

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...