Et par turbulente år for markedet
Tilbage i 2017 medførte en række stramninger på området et stort fald i antallet af privatleasede biler. Markedet oplevede en fin fremgang i 2018, men er siden gået i stå.
Nu præsenterer flere bilmærker attraktive tilbud på netop privatleasing, hvilket kunne tyde på, at markedet for alvor er ved at gøre comeback.
Spoles tiden frem til 2022 er det tydeligt at markedet for nye biler er noget turbulent. Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af nyindregistrerede biler er på noget af en rutschebanetur i år, hvor det danske bilmarked først oplevede et stort fald i registreringen af nye biler i foråret. Danmarks Statistik oplyser, der fandt en nedgang på 14,9% sted i perioden marts - maj 2022, sammenlignet med december - februar samme år.
Denne nedadgående udvikling er imidlertid vendt til en positiv fremgang for det samlede antal af registreringer af nye biler i løbet af årets andet kvartal. I april - juni var stigningen på 14,7% sammenlignet med januar - marts.
Usikkerhed på alle parametre
Der er en lang række af forklaringer på dette svingende fænomen, som inkluderer et par år med corona, hvor manglen på mikrochips og reservedele har medført lange leveringstider på nye biler. Senere fulgte et forår med krig i Ukraine og dertilhørende inflation i resten af verden og alt dette er medvirkende til at markedet er blevet usikkert for bilkøbere og bilejere helt overordnet.
Som følge af dette er privatleasing i stigende grad blevet en attraktiv løsning for både kommende bilejere, der venter leveringstiden ud på deres nye bil, men også for unge mennesker, der ikke ønsker at økonomisk binde sig til gæld og uforudsete udgifter. Det er ellers en målgruppe, som ikke tidligere er blevet anbefalet at privatlease.
Målgruppen vokser
Hos biludlejningskæden Autokonzept oplever man, at denne form for leasing er i fremgang, at og det er hos flere målgrupper.
“Jeg vil sige, at det er alle grupper, som er interesserede i leasing lige nu. Både dem som ikke kan finde en brugt bil, og dem som ikke kan få den nye bil, de har bestilt, fordi der er op til et år eller halvandet leveringstid. De er særligt interesserede i vores løsning, da det giver forbrugeren en høj grad af fleksibilitet og sikkerhed,” siger Niels Bork, som er administrerende direktør hos Autokonzept.

Brugte biler på himmelflugt
Autokonzept har oplevet en markant øget interesse for leasing i alle former og alle længder på aftaler. Også i forbindelse med såkaldt minileasing, hvor bilen leases helt ned til en enkelt måned.
“Bilmarkedet er meget uforudsigeligt lige nu og, der er ikke nogen, hverken private eller professionelle, der kan forudse, hvor det bærer hen i øjeblikket. Bliver det udelukkende elbiler, vi kommer til at køre fremadrettet? Bliver det overhovedet muligt med den ladeinfrastruktur, vi har i Danmark i øjeblikket? Sådanne spørgsmål skaber en stor usikkerhed hos forbrugeren. Særligt også i forbindelse med værditabet på en nyindkøbt bil - hvad vil forbrugerens bil være værd, når de vil sælge den om tre til fem år. Det skaber også en usikkerhed, som så skubber til ønsket om at lease - både i lang tid og kort tid,” fortsætter Niels Bork.
Påstanden om at privatleasingmarkedet er på vej tilbage bakkes op af Mads Rørvig, der er administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.
“Der har været en mindre stigning i privatleasing og det har nok noget at gøre med den usikkerhed, der er på nybilsmarkedet lige nu. Så folk kan jo forsikre sig lidt mod det med privatleasing.”
Ifølge Mads Rørvig er stigningen i privatleasingtilbud fra importørerne et udtryk for en sund konkurrence på et markedet, der virker til at være på vej i vækst.

Fine leasingtilbud lige nu
Bil Magasinet har tidligere fundet en håndfuld attraktive privatleasingtilbud frem, som er aktuelle på markedet lige nu. Selvom det ikke er alle nye biler på markedet, der er tilgængelige for privatleasing, så er det stadig et godt bud på at komme ud og køre i en ny bil, mens man venter på den, man har bestilt.
Følgende biler er mulige at privatlease med en god aftale og til en fordelagtig pris:
- Nissan Qashqai - fra kr. 3.795 pr måned
- Renault Megane E-TECH Electric - fra kr. 3.495 pr måned
- Citroën C3 Puretech - fra kr. 2.195 pr måned
- Skoda Fabia - fra kr. 2.699 pr månd
- Peugeot 208 - fra kr. 1.995 pr måned
Læs mere om priser og vilkår på de forskellige tilbud her.
Man behøver nok ikke være markedsanalytiker for at regne ud, at de gode privatleasing tilbud generelt er på de biler, som der ikke er lang leveringstid på. Stellantis-koncernen har oplevet problemer med motoren i visse biler, og to af de ovenstående biler er udstyret med netop den motor, der før har givet problemer.