Mercedes X 350 d 4Matic aut. Van
Mercedes X 350 d Power 4Matic aut. Van © S, Bachmann

Vanvittigt: Alle varebiler over to tons skal omregistreres senest 1. juli

Folketingets beslutning om at alle større varebiler skal omregistreres medfører nyttesløs bureaukrati og udgifter til erhvervslivet – ifølge Dansk Byggeri er det et absurd eksempel på overadministration

4. maj 2019 af Steen Bachmann


286.000 ejere af varebiler har fået brev fra Færdselsstyrelsen om, at de skal omregistrere deres varebiler. 

1. juli træder der nemlig skrappere regler for godskørsel i kraft. Det betyder, at alle varebiler over to ton skal genregistreres hos Motorstyrelsen - lige meget om man kører med gods, eller om det er til almindelig firmakørsel.

Sådan omregistrerer du din bil 

Flertal uden om regeringen traf beslutningen

Ifølge Børsen blev reglerne vedtaget i juni trods advarsler fra regeringen om, at det ville blive for dyrt for erhvervslivet og for svært at håndhæve. Reglerne blev vedtaget i juni 2018 af Socialdemokratiet, SF, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet. 

De nye regler skal begrænse snyd og social dumping ved transport af varer og pakker gennem øget regulering.

Dansk Byggeri: Besvær til ingen nytte

Hvad er konsekvensen for en tømrermester med fire biler?

"At han skal fire gange på Motorstyrelsens hjemmeside og omregistrere sine biler, så det fremgår, at han bruger dem til firmakørsel, dvs. kører med sine egne materialer og værktøj, som han skal bruge i sit arbejde. Han skal også betale 100 kr. pr. stk. i gebyr, og så skal han sikre, at der ligger en udskrift i hver bil. Hvis han har leaset sine biler, kan han ikke gøre det selv, men skal have fat i leasingselskabet og få dem til at foretage omregistreringen. Og de skal så sende ham fire nye attester til at have liggende i bilerne," siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri, Torben Liborius.

Hvad er problemet?

"Besvær og administration til ingen nytte. Alle 275.000 varebiler, der bruges til firmakørsel, skal nu registreres om. Hvis det kan gøres på kun ti minutter pr. bil alt inklusive, bliver det til 6.200 arbejdsdage eller 28 fuldtidsarbejdsår til ingen nytte, samt en gebyrregning på 27,5 mio. kr. Og så skal man fremover holde styr på, at der ligger en fysisk papirattest i bilen. Hvorfor skal der det i digitale tider? Det er nye, bøvlede krav og udgifter bare for at køre i sin bil og passe sit arbejde som hidtil."

Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz Sprinter

Selv helt nye varebiler som denne Sprinter, der netop er indregistreret, skal omregistreres senest 1. juli 2019.

© S. Bachmann

Det lyder helt gakgak?

"Det er helt gakgak. Man vil bekæmpe social dumping inden for transportbranchen (vognmandskørsel), men de biler udgør kun ca. 4 pct. af varebilerne. Og så forhindrer reglerne endda ikke snyd, så gakgak er et ret mildt udtryk. Hvis disse regler var en ny type medicin, ville de negative bivirkninger betyde, at den aldrig ville blive godkendt. Retfærdigvis skal man huske, at regeringen er blevet pålagt de nye krav af et flertal bestående af rød blok og Dansk Folkeparti. De siger ligesom regeringen, at de vil have færre administrative byrder, men her hænger det slet ikke sammen. Det er en ommer!"

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.