VW Amarok V6 TDI Adventure 4Motion aut.
VW Amarok V6 TDI Adventure 4Motion aut.© Anders Richter

Lovsjusk fører til en masse papirbøvl: Leasede varebiler skal nu registreres til firmakørsel

Folketingets beslutning om at alle større varebiler skal omregistreres medfører nyttesløs bureaukrati og udgifter til erhvervslivet – ifølge Dansk Byggeri er det et absurd eksempel på overadministration

31. maj 2019 af Steen Bachmann


286.000 ejere af varebiler har fået brev fra Færdselsstyrelsen om, at de skal omregistrere deres varebiler. 

1. juli træder der nemlig skrappere regler for godskørsel i kraft. Det betyder, at alle varebiler over to ton skal genregistreres hos Motorstyrelsen - lige meget om man kører med gods, eller om det er til almindelig firmakørsel.

Sådan omregistrerer du din bil 

Flertal uden om regeringen traf beslutningen

Ifølge Børsen blev reglerne vedtaget trods advarsler fra regeringen om, at det ville blive for dyrt for erhvervslivet og for svært at håndhæve. Reglerne blev vedtaget i juni 2018 af Socialdemokratiet, SF, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet. 

De nye regler skal begrænse snyd og social dumping ved transport af varer og pakker gennem øget regulering.

Nordania Leasing skriver i et nyhedsbrev, at de nye regler også får konsekvens for ganske almindelige håndværkere med firmabil.

Som leasingkunde og bruger af varebilen har du pligt til at omregistrere bilen i det digitale motorregister. Samtidigt skal du også bestille den nye registreringsattest hos dit leasingselskab, da du skal være i besiddelse af den fysiske registreringsattest med den nye registrering.

Registrering på to hjemmesider

Kunder i Nordania Leasing skal derfor både en tur på motorregister.skat.dk og nordania.dk for at foretage registreringen og få tilsendt den nye registreringsattest. Nordania Leasing tager ikke gebyr for dette, men omregistreringen koster 100 kroner hos skattemyndighederne.

Sådan gør du

  • Gå til motorregister.skat.dk og log på med NemID (Vær opmærksom på, at det CVR-nummer, du logger på motorregisteret med, skal stemme overens med det CVR-nummer, som brugeren af bilen er indregistreret med).

  • Når du er logget på, vælger du 'Registrering og Rediger tilladelse' og indtaster bilens registreringsnummer eller stelnummer.

  • Under 'Dispensationer og tilladelser' tilføjer du 'Firmakørsel' eller 'Vognmandskørsel'.

  • Slutteligt godkender du registreringen.

Dansk Byggeri: Besvær til ingen nytte

Hvad er konsekvensen for en tømrermester med fire biler?

"At han skal fire gange på Motorstyrelsens hjemmeside og omregistrere sine biler, så det fremgår, at han bruger dem til firmakørsel, dvs. kører med sine egne materialer og værktøj, som han skal bruge i sit arbejde. Han skal også betale 100 kr. pr. stk. i gebyr, og så skal han sikre, at der ligger en udskrift i hver bil. Hvis han har leaset sine biler, kan han ikke gøre det selv, men skal have fat i leasingselskabet og få dem til at foretage omregistreringen. Og de skal så sende ham fire nye attester til at have liggende i bilerne," siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri, Torben Liborius.

Hvad er problemet?

"Besvær og administration til ingen nytte. Alle 275.000 varebiler, der bruges til firmakørsel, skal nu registreres om. Hvis det kan gøres på kun ti minutter pr. bil alt inklusive, bliver det til 6.200 arbejdsdage eller 28 fuldtidsarbejdsår til ingen nytte, samt en gebyrregning på 27,5 mio. kr. Og så skal man fremover holde styr på, at der ligger en fysisk papirattest i bilen. Hvorfor skal der det i digitale tider? Det er nye, bøvlede krav og udgifter bare for at køre i sin bil og passe sit arbejde som hidtil."

Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz Sprinter

Selv helt nye varebiler som denne Sprinter, der netop er indregistreret, skal omregistreres senest 1. juli 2019.

© S. Bachmann

Det lyder helt gakgak?

"Det er helt gakgak. Man vil bekæmpe social dumping inden for transportbranchen (vognmandskørsel), men de biler udgør kun ca. 4 pct. af varebilerne. Og så forhindrer reglerne endda ikke snyd, så gakgak er et ret mildt udtryk. Hvis disse regler var en ny type medicin, ville de negative bivirkninger betyde, at den aldrig ville blive godkendt. Retfærdigvis skal man huske, at regeringen er blevet pålagt de nye krav af et flertal bestående af rød blok og Dansk Folkeparti. De siger ligesom regeringen, at de vil have færre administrative byrder, men her hænger det slet ikke sammen. Det er en ommer!"

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...