Teknikens Värld tester Plug-in hybrid
Toyota RAV4

RAV4 har status som den værst reagerende bil i det svenske medies mangeårige elgtest.

© Teknikens Värld

Svenskerne kører elgtest: Her er klassens klovne

Det svenske bilblad Teknikens Värld har lavet en masse elgtest, og der er specielt én klasse af biler, der er ringe i undvigelsesmanøvren

11. december 2020 af Frederik Hauschildt

Testens formål

Dobbelt undvigemanøvre bruges til at undersøge en bils styreegenskaber fra en sikkerhedsmæssig vinkel. 

I korte træk er øvelsen to hurtige vognbaneskift, der er markeret med kegler. Rammes nogle af keglerne, er testen fejlet. 

Én ting, der undersøges, er bilens højeste indgangshastighed, uden at ramme kegler. For at testen officielt kan 'bestås', skal indgangshastigheden være 70 km/t eller derover. 

En anden ting, der også kommer til lys i testen, er hvordan bilen reagerer på en gennemsnitlig bilists panikreaktioner. Her skal bilen være forudsigelig og nem at styre igennem hele forløbet. Overstyring er et fy-ord til sådan en test, men hvis bilen understyrer for meget, er det heller ikke godt.

Toyota RAV4 overstyrer

Toyotas store SUV med plugin-teknologi tager ikke testen med ynde. Ved bare 67 km/t mister bilens baghjul grebet efter første sving, og det får bagenden af bilen til at svinge ud i keglerne, når der forsøges at rette op. Bilen hopper også noget, når den kæmper for greb, og det kan i værste fald forsage, at den vælter. 

På videoen ses det, at bilen igennem det sidste sving løfter det inderste forhjul, inden den får vejgreb og tøffer videre.

Teknikens Värld tester Plug-in hybrid
Mitsubishi Outlander

Er mere forudsigelig, men fejler stadig testen.

© Teknikens Värld

Mitsubishi Outlander er marginalt bedre

Mitsubishi Outlander har også svært ved at klare elgtesten, når den bliver kastet igennem svingene med 70 km/t. Bilen mister også greb på bagdækkene, men modsat RAV4's reaktioner, så peger Outlander generelt set mere ligeud igennem begge sving. Det er dog stadigvæk på grund af det manglende greb igennem første sving, at bilen rammer en kegle.

Når Outlander styres ind i sving nummer to, så er det første man lægger mærke til understyring. Den er da også tæt på at ramme endnu en kegle i sin exit, men klarer dog frisag, eftersom hastigheden i slutningen af testen er tilpas lav.

Teknikens Värld tester Plug-in hybrid
Volvo XC40 Recharge

Klarer heller ikke frisag, selvom reaktionerne er forudsigelige.

© Teknikens Värld

Volvo XC40

Når Volvo XC40 angriber de to sving, så er der ikke snerten af en overstyring. Bilen kører med ophøjet ro lige ud i en stribe kegler. Der er ikke greb nok til, at bilen kan blive inden for keglerne, og bilen understyrer. Men bilens stabilitetssystemer sørger for, at bilen stadig reagerer på en sikker måde, og på den måde er den bedre end Toyota RAV4.

En svær klasse

Teknikens Värld konkluderer med at sige, at den klasse, altså SUV'er med plugin-teknologi, har problemer med køreegenskaber på tværs af alle biler. 

Når det er sagt, så er det ikke, fordi SUV'er normalt har problemer med dobbelt undvigemanøvrer. Både Nissan Qashqai og Kia Sorento har ligeledes været forbi Teknikens Världs eksamenslokale, og her bestod begge med topkarakter.

Du kan se den omtalte video herunder. Svensksproget, med engelske undertekster:

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...