Mercedes E

Nu kan du få endnu flere kontanter, hvis du skrotter din gamle dieselbil

Hvis du ejer en ældre dieselbil, så kan det godt være, du skulle til at overveje om du skal skrotte den. Frem til 31. marts kan du nemlig få endnu flere penge for at sige farvel til din gamle dieselhakker. Find ud af hvordan lige hér!

6. februar 2020 af Christian Birkekvist

Står du og skal skrotte din gamle dieselbil, er det med at spidse ører. Nu er der nemlig en øget gevinst at hente. Men kun hvis din gamle dieselbil er fra før 2006. Mellem 24. februar og 31. marts bliver skrotpræmien nemlig midlertidigt hævet fra 2.200 kr. til 5.000 kr.

Trods den øgede præmie for at vinke farvel til sin gamle dieselbil, mener AutoBranchen Danmark, at der stadig er langt igen en grøn omstilling af den danske bilpark. Adm. direktør for AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, udtaler, at det er en god idé at hæve skrotpræmien, men at 5.000 kr er alt for lidt. 

”Skrotpræmien bør gøres permanent, og puljebeløbet bør gøres markant større. Den nye ordning rummer blot 26 mio. kr. I starten af 2019 øremærkede man 67 mio. til en lignende ordning, der hurtigt blev udtømt. En grøn omstilling af vores bilpark kræver gevinster i begge ender for forbrugerne. Både når de køber en grønnere bil, men også når de vælger at sende den gamle og udtjente bil til skrot”, skriver Gitte Seeberg i en pressemeddelelse.

Turbo diesel

Få gamle dieselbiler væk fra vejene

I den danske bilpark er der lige nu mindst 150.000 dieselbiler, der er indregistreret før 2006. Den nye pulje svarer ifølge miljøstyrelsen til udbetaling for omkring 9.000 dieselbiler. Gitte Seeberg vurderer, at størrelsen af puljen er uambitiøs, hvis vi skal fjerne de mest forurenende biler fra de danske veje. 

I kølvandet på den såkaldte Euro 5-norm, som stiller krav til dieselbilers forurening, er alle dieselbiler efter 1. januar 2011 fra fabrikken udstyret med partikelfilter (DPF). Et partikelfilter reducerer antallet af sodpartikler fra motoren. Uanset type af filter, mindsker et partikelfilter udledningen af sodpartikler med 95 procent. 

Det lagde en dæmper på forurening fra nyere dieselbiler. Men i praksis betyder det, at dieselbiler fra før 2011 er nogle af de største miljøsyndere. Derfor er det også her, man som samfund kan vinde de største point på miljø-kontoen. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...