© bilmagasinet.dk

Statistik: September er farligste cykelmåned

Flest cyklister kommer til skade i september, viser tal fra Danmarks Statistik

23. august 2010 af Steen Bachmann


Danskere, der cykler til daglig, skal spænde cykelhjelmen ekstra godt i september. Antallet af tilskadekomne cyklister pr. måned topper nemlig her. Det viser en sammentælling fra Danmarks Statistik.

Svaret på, hvorfor så mange danskere kommer til skade i trafikken, hænger formentlig sammen med, at betydeligt flere har fundet cyklen frem i løbet af sommeren og nu tager den til og fra arbejde.

”I september er folk for alvor vendt tilbage til arbejdet efter sommerferien. På grund af det gode vejr er der ekstra mange cyklister, og de skal både kæmpe med hinanden om pladsen på cykelstierne og passe på bilisterne. Med mange cyklister på vejene er det ekstra vigtigt, at bilisterne kan reagere hurtigt i trafikken. F.eks. skal de være på vagt over for cykeltrafik fra sideveje og i højresving,” siger adm. direktør Georg Nielsen hos Continental Dæk Danmark A/S, som følger udviklingen i trafikken og arbejder med at forbedre trafiksikkerheden.

Stigning på 83 procent
I både 2005, 2006, 2007 og 2008 er antallet af registrerede cykeluheld med personskade i september årets højeste. I alle årene vokser antallet af uheld støt og roligt gennem juni, juli og august for så at eksplodere i september. I september 2008 steg antallet af cykeluheld således med 83 procent fra 70 i august til 128.

Sørg for, at din bil kan bremse
Dog bliver det nemmere at bremse og styre bilen - og dermed undgå uheld, hvis bilen er i ordentlig stand, forklarer Continental Dæk Danmark A/S.

”De fleste ulykker skyldes menneskelige fejl. Men det er klart, at bilen bremser bedre, hvis føreren kører rundt med nye i stedet for gamle udslidte dæk uden dækmønster. Herudover får flere biler installeret elektroniske sensorer, som gør bilisten opmærksom på bløde trafikanter. På den måde bliver det nemmere at fastholde overblikket,” siger Georg Nielsen.

Gamle biler har bremsefejl
Hos Applus+ Bilsyn har man også flere råd til, hvordan man sikrer sin bil, så den bremser prompte. Biler over ti år har f.eks. ni gange så mange fejl på bremserne som biler under fem år, og det betyder, at ældre biler kan være dårligere til at bremse end nye biler.

”Gamle biler er kort sagt mere metaltrætte end nye biler. Ligesom det gamle komfur, den gamle pc eller den gamle cykel derhjemme har flere fejl, end dengang de blev købt, er der også flere fejl på gamle end nye biler,” fortæller Arne Willerslev-Legrand, adm. dir. hos Applus+ Bilsyn.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...