Sony præsenterer konceptbil nr. to
Sony har løftet en lille del af det kæmpestore slør, der siden 2020 har dækket for det japanske underholdningsfirmas elbilplaner.
I 2020 præsenterede koncernen en konceptbil i sedanformat, den såkaldte Vision-S. Sony fortæller, at den siden præsentationen er gået igennem mange dybdegående tests, og nu har fået en højbenet bror: Vision-S 02.
Sammen med annonceringen af Vision-S 02, som du kan læse mere om nedenfor, så er der også en anden, stor nyhed for Sony undervejs: Til foråret vil mærket føde endnu et datterselskab. Det skal hedde Sony Mobility Inc., og det skal fungere som Sony's eget elbilmærke.

Indtil videre er det "kun" en konceptbil
Designet er meget diskret og gennemført i sit udtryk. Selv om det "kun" er en konceptbil virker det gennemarbejdet - Sony har allerede testet Vision-S 01 godt igennem på offentlig vej.
Begge biler minder designmæssigt lidt om en blanding af en Tesla og en Porsche Taycan bare i lidt mindre format. Størrelsesmæssigt svarer den til en Tesla Model 3, mens Vision-S 02 ligger sig tættere på Model Y.

Trådløs, førerløs kørsel
Med mange år på bagen som udvikler af kamerateknologi, så er Sony ekspert i sensorer. Én af de ting, som Sony bringer til bordet, er trådløs kørsel. Det japanske firma hævder, at Vision S-01 er kørt i Tyskland, men styret fra Japan, ved hjælp af det nye 5G-netværk.
Sony holder stadig mange tekniske detaljer tilbage omkring Vision-S-bilerne, men de forklarede dog tilbage i 2020, at bilen har to 268-hestes elmotorer, hvilket giver en nul til 100 km/t-tid på 4,8 sekunder og en topfart på 240 km/t.

Fuldt digital kabine
Præcis som det ydre design ser kabinen også gennemarbejdet ud. Skærmen bag rattet strækker sig i bilens fulde bredde, hvilket giver fine muligheder for at personalisere, hvad der dukker op af informationer.
Implementeret er også et trådløst gaming-system. Vision-S kan forbinde trådløst til PlayStation-konsoller langt væk, og streame indholdet til infotainment-skærmene. Det betyder altså, at du kan spille Gran Turismo fra bagsædet af din Sony-bil.

Bagsædet på Vision-S 02 vil komme i varianter med plads til alt fra 4 til 7 personer.
© SonyUdviklet med Magna Steyr
Sony har dog ikke klaret udviklingen af Vision-S på egen hånd. I stedet har de teamet op med det østrigske firma Magna Steyr, som i tidens løb har hjulpet bilfabrikkerne med mange af de bilmodeller, der typisk ikke skulle produceres i så store styktal.
Pt. bygger de blandt andet Toyota Supra, BMW Z4, BMW 5-serie og Mercedes' ikoniske G-klasse. I november 2022 indleder Magna Steyr produktionen af den californiske elbil Fisker Ocean.
At dømme efter Sony's udmeldinger, så er det stensikkert, at vi kommer til at se Vision-S-bilerne på vejene i en vis kapacitet. Hvor meget de koster, hvor langt de kan køre og hvornår de udkommer er dog stadigvæk et mysterium.