© Bil Magasinet

Skovler penge ind: Kommunernes P-indtægter sætter rekord

Danske kommuner har aldrig hevet flere penge ind på parkering, end de gjorde i 2021. Pengene burde bruges til at sikre bedring parkering, siger FDM.

23. august 2022 af Patrick Boje Jensen

1 mia. kr.

Det samlede beløb, som kommunerne tjener på betalingsparkering, p-afgifter og parkeringslicenser, har aldrig været højere. I 2021 slog indtægten rekord, da den næsten nåede 1 milliard kroner - mere præcist 944.788.475 kr.

Det skriver FDM i en pressemeddelelse.

Flere og flere kommuner har indført betalingsparkering, og det betyder, at indtægterne fra betalingsparkering nu udgør tre fjerdedele af kommunernes samlede indtægt fra parkering.

”Det er voldsomt mange penge, bilisterne betaler til kommunerne for parkering. Vi anerkender, at der i nogle kommuner kan være behov for at regulere trafikken med betalingsparkering. Men med en parkeringsindtægt, der gennem årene bare er steget, er der grund til at forholde sig kritisk til kommunernes parkeringsordninger, som kan ligne en kalkuleret indtægtskilde i strid med loven,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.

FDM: Burde sikre bedre parkering

Kommunerne skal aflevere halvdelen af indtægter fra p-afgifterne til politiet, men overskudet fra licenser og betalingsparkering ryger direkte i kommunekassen.

Kun hvis en kommune tjener mere end 320 kr. pr. indbygger på betalingsparkering, skal overskuddet afleveres til staten. Det gjorde man i 2021 kun i København og på Frederiksberg.

FDM, der er bilejernes interesseorganisation, opfordrer til, at pengene går til bedre parkeringsmuligheder.

”Det er spøjst, at man har store indtægter fra bilisterne og samtidig vil gøre det besværligt for dem at benytte byerne. Det viser, at der er behov for at gøre forholdene bedre for bilisterne og dermed erkende, at bilen er uundværlig for mange borgere. Derfor bør de mange millioner gå til investering i eksempelvis flere p-huse eller såkaldt park ’n ride-anlæg, så bilisterne får en reel mulighed for at stille bilen uden for byerne. Det har de ikke i dag,” siger Dennis Lange.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...