Skolelærer: "Eleverne motiveres af biljournalistik"

En folkeskolelærer afprøver Bil Magasinets nyudviklede undervisningsforløb, hvor eleverne producerer bilanmeldelser. Læs om mødet mellem elever og biler.

17. oktober 2019 af Victor David Kraft

Bare fordi skolerne holder ferielukket, er det ikke ensbetydende med, at lærerne holder fri. Efter ferien venter nemlig mere skolegang, der skal planlægges og koordineres. Én af dem, der forbereder undervisning, er Johnny Sander, som er lærer ved Søndervangskolen i Glostrup. Johnny er blandt de første, der har prøvet Bil Magasinets nyudviklede undervisningsforløb, "Biljournalisten", og vi spørger ham, hvad der sker, når skoleelever skal anmelde biler. 

'Eleverne skal ud af klasselokalet'

Johnny er dansk-, engelsk- og historielærer i udskolingen, og han valgte at gennemføre "Biljournalisten" i danskundervisningen med eleverne i 7.K. 

Hvorfor valgte du at prøve "Biljournalisten"?

"Det gjorde jeg, da forløbet handler om forholdet mellem reklamer og anmeldelser. Børn og unge er omgivet af reklamer, og det er vigtigt, at de ved, at der er nogle aktører, der gerne vil sælge ting og idéer til dem. Det skal de lære at gennemskue".

"Derudover er der noget befriende ved at komme ud af klasselokalet. Der sker mange ting uden for skolen, og det er bare med at gribe de muligheder, der er. Så hvorfor ikke prøve at anmelde biler?" 

Se alle elevanmeldelserne her

Undervisning skal ikke bare gennemføres. Den skal også tilrettelægges og evalueres.

Autenticiteten motiverer eleverne

Vi møder Johnny ved et bibliotek på Amagerbro, hvor han sidder og planlægger de kommende ugers undervisning. Planlægning af undervisning kræver mange hensyn: Hvad skal elever lære? Hvordan skal de lære det? Og hvorfor skal de lære det?

Hvordan evaluerer du undervisningen? 

"Jeg evaluerer konstant. Når jeg er i kontakt med eleverne får jeg fornemmelse for deres sprog - hvilke begreber bruger de? Men jeg evaluerer også deres arbejdsproces, om den er hensigtsmæssig mv. Det gode ved "Biljournalisten" er, at eleverne skal producere noget konkret, der kan evalueres. Det er også dét, der motiverer dem. Anmeldelserne skal rent faktisk bruges til noget, og det gør undervisningen autentisk" 

Journalistik er danskfaget i praksis

Hvilket læringsudbytte afspejler elevernes bilanmeldelser?

"Først og fremmest afspejler anmeldelserne, at eleverne har kunnet indgå i en faglig kontekst med hinanden - med andre ord: De kan samarbejde om noget. Derudover er anmeldelserne udtryk for, at eleverne har forståelse for, hvordan er artikel er opbygget: Rubrik, underrubrik, byline mv. Den viden kan de tage med sig i andre forgreninger af journalistikken. I det hele taget finder vi mange af danskfagets fagligheder i journalistikken."

Interesseret i Biljournalisten?

"Biljournalisten" er Bil Magasinets nyudviklede undervisningsforløb, der retter sig mod udskolingselever i de danske grundskoler. Med forløbet følger en grundig lærervejledning, der beskriver forløbet fra start til slut, hvor elevernes anmeldelser publiceres på bilmagasinet.dk 

Biljournalisten koster fra 700 kr. og købes online her. Nedenfor kan du se en elevanmeldelse, som er lavet af elever fra Søndervangskolen i Glostrup. 

Side 1

Side 2

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...