Shitstorm på Facebook efter Bil Magasinet's tur i elbil til Berlin

Bil Magasinet måtte til tasterne efter en gruppe af læsere gik til angreb. For er der én type biler, der kan få folks blod til at koge, er det elbiler...

11. januar 2020 af Anders Richter

Shitstorm på Bil Magasinets Facebook-site

Bil Magasinet bragte I tirsdags et blogindlæg fra redaktionschef Anders Richter, hvori han beskrev sin køretur fra København og til Berlin I en elbil. Det fik mange af jer læsere til tasterne, og det endte I lidt af en Facebook-storm.

Der kom en byge af yderligere spørgsmål fra mange af jer læsere, og her I artiklen har vi udvalgt nogle af de spørgsmål og svar fra vores Facebook-site, som vil interessere alle, der kører eller overvejer at købe en elbil.

Kasper Holm-Jørgensen spørger: Ærligt talt en fladpandet artikel, der som hver ENESTE gang Bil Magasinet skriver om elbiler, så skal de hånes og latterliggøres. Ja Gud forbyde at man satte sig ind i tingene inden man skulle køre til Berlin!!

BM svar: Arrrrrh, vi er da ikke ude på at latterliggøre eller håne elbiler – tværtimod. Vi tester dem på lige fod med alle andre biler, og ikke mindst i de samme discipliner. Præcis som her, hvor vi kører på langtur. Så den holdning må du selv stå på mål for, det er i hvert fald ikke bladets. Og vi prøvede da også netop at sætte os ind i tingene, inden vi tog afsted. Derfor vidste vi også, hvilken lader på vejen, vi skulle ramme, for at vi skulle bruge mindst mulig tid på turen derned.

Forsættes længere nede...

Ensidigt vinklet!

Christian Løfgren spørger: Ingen tvivl om, at man skal planlægge lidt mere i en el bil på de længere ture. Men syntes artiklen er temmelig ensidigt vinklet Som altid er der fokus på tidsforbruget. Men faktum er, at man i elbiler i dag, næsten kan holde samme tid som fossil biler. 1000 km kan tilbagelægges på mellem 10-12 timer, det er bevist flere gange. Samtidig skal man huske på, at selv om man måske skal bruge lidt ekstra tid på en længere tur, så sparer man alle de tankninger man har i dagligdagen, og gøres det op på årsbasis, så lur mig om el bilen ikke vinder der. Men hele den betragtning har I ikke med i artiklen, og det er dårlig journalistik i min optik. Det er en omme

BM svar: Tidsforbruget er efter vores mening også en væsentlig faktor, når det kommer til langture. Jeg vil godt lægge hovedet på blokken og påstå, at vi kunne være kommet frem to timer hurtigere, hvis vi havde haft en diesel-Mercedes på samme tur. Det må vi prøve på et tidspunkt:-) Og man sparer da ikke nødvendigvis tankninger i dagligdagen, som du skriver: Hvis du bor i lejlighed og har en elbil, skal du stadig tanke andre steder end i privaten... Og i en artikel, der handler om at køre på langture i en elbil, er det vel egentlig også en betragtning, som ikke er så relevant. Men det kan jeg fornemme, at du er uenig i

Men hvad med prisen?

Per Nielsen spørger: Kan I køre 300 km i en GLC for 147 kr. – benzin eller diesel? Nej vel! Det glemmer I lige at tage med.

BM svar: Jo, det kan vi da snildt. Kørte vi i en dieseldrevet GLC på samme måde, som vi kørte EQC, tør jeg godt love mindst 20,0 km/l. Lad os sige, en liter diesel koster en rund 10'er, er prisen faktisk den samme...

Emil Ellefsen spørger: Kære Bilmagasinet (Anders Richter og Co.) Det minder mig lidt om en tur jeg havde i en Tesla Model S i starten af 2014, da jeg skulle køre til Stockholm. Dengang havde Tesla ikke opført nogle superchargere i Sverige. Det er 6 år siden, så en lidt forældet tilgang til et “roadtrip” i elbil, med tanke på at Tesla findes og har et veludbygget ladenetværk. Har I en artikel, hvor I gør det samme i en Tesla eller nægter I fortsat at åbne øjnene for hvor velfungerende det er at køre el, når bare I vælger det rigtige produkt? I må godt låne en Tesla Model S af mig til en lignende tur, så I kan udvide jeres horisonter og give jeres læsere, som ikke er Tesla ejere, et mere oplyst synspunkt

BM svar: Prøvede kræfter med en langtur i Tesla Model S, lige da den kom frem – dengang kørte vi KBH, Göteborg, Frederikshavn og tilbage til KBH. Det var pænt bøvlet. Vores øjne er helt åbne for elbilernes fortræffeligheder, og vi tester jævnligt Tesla også, så der bliver ikke forskelsbehandlet. Nu har Tesla fået mange konkurrenter, som det er relevant at teste, deraf historien. Vi takker for, at du stiller din Tesla Model S til rådighed. Vi skal selvfølgelig nok sige til, hvis vi får brug for en øjenåbner på et tidspunkt:-)

Dårligt forberedt

Jakob Ring Ibsen spørger: Artiklen siger ikke noget om bilen, men viser meget godt den unuancerede tilgang til elbiler hos "anmelder". Men hvad kan man forvente af BM her?

BM svar: Hvis du gerne vil læse en uddybende test af Mercedes EQC, skulle du enten have købt bladet, dengang den var helt ny og på forsiden. Det her er ikke en test af en Mercedes EQC. Det er en beskrivelse af en køretur i en elbil til Berlin i en EQC. Du kunne også have købt bladet, da vi havde den i en duel mod Audi e-Tron. Eller du kunne have købt bladet, da vi havde selvsamme bil med i vores Kørt i Kongeriget-sektion. På nettet, som der er gratis adgang til, er der dog også lidt læsning... Bil Magasinet er ikke ude på at være unuanceret.

Frank Bjørnsten spørger: Fatter ved gud ikke at i ikke er bedre forberedt. Var på tur i sommers og kørte rundt i Tyskland. Det var så nemt at vi gør det igen. Hele artiklen igennem fokuserer i mere på om i kan køre stærkt. Wtf. Der findes masser af lade muligheder i Tyskland. Få styr på tingene inden i tager afsted. Det gør vi andre.

BM svar: Bil Magasinet er et bladskrevet af bilentusiaster. Derfor hylder vi også stadig den fri fart, som man i dag kun finder på den tyske Autobahn. Det kan være befriende, at få lov til at teste en bil af ved høj fart – selvfølgelig når pladsen og forholdene er til det. Og det bliver selvfølgelig nævnt i artiklen, at det kan være lidt svært at vænne sig til at køre bag en lastbil med 90 km/t, for at få lidt hjælp med vindmodstanden. Ud over det synes jeg artiklen handler om mange andre ting end at køre stærkt. 

Mens du venter på din elbil lader op...
Mens du venter på din elbil lader op...

Og så lige en joke (indsæt selv tromme-ba-da-dush!

Vi slutter af med en kommentar fra Claus Berg:

"Diesel forever! Ligheden mellem elbiler og tyndskid må være den evige frygt for at nå hjem i tide."

Fortsat go' weekend ønskes alle danske bilentusiaster!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...