Semler Gruppen er Danmarks største bilkoncern og importerer Audi, Volkswagen person- og erhvervsbiler, Seat, Cupra, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley, Ducati motorcykler, McLaren og John Deere. Her er det en Audi A6 TFSIe.

© Søren Juul

SKOVLER penge ind på trods af krise og krig: Danmarks største bilkoncern tjente styrtende sidste år

Semler Gruppens indtjening er fordoblet på fem år på trods af faldende nybilsalg, forsyningskrise og krig i Europa

3. marts 2023 af Steen Bachmann

Der blev solgt 20 pct. færre biler herhjemme i 2022 i forhold til året før, men på trods af det steg omsætning hos Danmarks største bilimportør, Semler Gruppen, med 6,5 pct., så den nu ligger på 18,8 mia. kr., mens resultatet før skat ender på 929,6 mio. kr. 

Koncernen vandt samtidig markedsandele for personbiler, så den nu står for 26,4 pct. af alle nye biler og 37,5 pct. af alle nye elbiler. 

De stigende markedsandele kommer i et år, som har været præget af krig i Europa, forsyningskrise, lukkede bilfabrikker, lange ventetider, høj inflation og store fald i forbru-gertilliden.

“Jeg er naturligvis stolt over, at vi kan levere et historisk flot resultat i det laveste bilmarked siden finanskrisen. Det viser, at vi med strategien har fået spredt vores forretning ud og øget antallet af strenge, vi spiller på, hvorved vi har gjort os mindre afhængige af nybilssalget,” siger adm. direktør Ulrik Drejsig.

Børsen skriver, at der ikke var lagt op til, at 2022 skulle blive et rekordår for bilkoncernen, der har retten til at importere og sælge biler fra blandt andre VW, Audi og Porsche.

Efter et 2021, hvor pandemien skabte lange leveringstider på nye biler, har krigen i Ukraine været et nyrehug til bilindustrien og skabt mere ravage i forsyningskæder.

Det er sket, samtidig med at en bugnende appetit på biler i løbet af 2022 er blevet erstattet med tilbageholdende forbrugere.

Trods dyk i bilsalg: Bilfirmaers toplinje bugner

“Det ser meget bedre ud, end vi havde frygtet. Vi er lykkedes med at gøre os meget mere uafhængige af nybilsalg, og det redder os på mange måder,” forklarer Ulrik Drejsig til Børsen.

De seneste fem år har Semler Gruppen mere end fordoblet sin indtjening. Det er sket, på trods af at koncernen sælger langt færre nye personbiler i Danmark.

Semler Gruppen har derimod været i stand til at brede sin forretning ud over flere lande og tilbyde flere services. Ud over import og salg af nye biler sælger bilkoncernen brugte biler, driver værksteder, sælger landbrugsmaskiner, tilbyder leasing, finansiering og meget mere.

Læser tester elbil for Bil Magasinet: Kan man overhovedet pendle i en ellert?

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...