Michael Clifton bag rattet. Med lukkede øjne.
Michael Clifton bag rattet. Med lukkede øjne.© bilmagasinet.dk

Selen har reddet liv i 50 år

Regnes stadig for den vigtigste del af bilens sikkerhedsudstyr

10. februar 2009 af Jan Lang - BilBasen

Havarikommissionen fra 2008 vurderer i sin rapport om brug og effekt af sikkerhedsseler, at 3 ud af 4 dræbte, der ikke brugte sele, med stor sandsynlighed ville have overlevet trafikulykken, hvis de havde brugt sele. Sikkerhedsselen reducerer nemlig risikoen for at blive dræbt eller komme til skade med 40-50 %.

Helt konkret betyder det, at der hvert år kan spares ca. 50 menneskeliv. Så der er stadig et stort potentiale i at få de sidste i selen.

”Havarikommissionens rapport er dybt uhyggelig læsning, der fortæller at otte ud af ti der ikke bruger den, kunne være reddet, og hvis alle brugte selen ville der spares 50 menneskeliv og 250 alvorligt tilskadekomne,” siger Dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Den manglende brug af sikkerhedssele kostede i weekenden en ung pige livet, da hun blev kastet ud af en bil ved en ulykke, og tre andre blev alvorligt kvæstet i uheld, hvor politiet påpeger, at de ikke brugte sele.

En moderne bil har sikkerhedsudstyr for mange tusinde kroner, men det mest banale er sikkerhedsselen, der hvis den bruges korrekt forøger ti gange bilistens mulighed for at overleve et uheld.

Volvo var de første til at udvikle trepunktsselen, efter amerikanske ingeniører havde opfundet den såkaldte bæltesele i slutningen af 1930’erne. Bælteselen rakte rundt om bæltestedet, og var ikke særlig effektiv. Det er Volvos trepunktssele til gengæld.

Lige siden den kom frem i 1959, har trepunkts selen spillet - og spiller stadig - en vigtig rolle, når det drejer sig om at beskytte de kørende i alle Volvo's biler. Rulle-mekanismen, som gjorde selen mere komfortabel, blev standard i 1969, men det er stadig den største synlige ændring. 

Selv om ændringerne ikke kan ses med det blotte øje, så er Volvo's arbejde med at videreudvikle sikkerhedsselen fortsat med henblik på at holde trit med den hurtige udvikling, der sker inden for sikkerhedsteknologien generelt.

Der kan nævnes mange eksempler på sikkerhedsudstyr inden for det område, der hedder sikkerhedsseler. Igennem årene har Volvo's vigtigste været:

1959               Trepunkts sikkerhedsseler foran, en ny Volvo-opfindelse

1967               Almindelige sikkerhedsseler standardmonteres bagi

1969               Trepunkts rulleseler foran

1971               Selealarm (for forsædeseler)

1972               Trepunkts sikkerhedsseler bagi

1986               Trepunkts sikkerhedssele, bagsædets midterste plads

1987               Mekanisk seleforstrammer

1991               Automatisk højdejustering af sikkerhedsseler, foran

1992               Pyrotekniske seleforstrammere foran

1993               Trepunkts rulleseler på alle pladser

1996               Kraftbegrænsere på sikkerhedsselerne foran

1999               Pyrotekniske seleforstrammere på alle sæder

1999               Kraftbegrænsere på hofteselerne foran

2003               Selealarm (for alle seler)

2003               Pyrotekniske seleforstrammere på hofteselerne foran

2003               Intelligente kraftbegrænsere foran

2007               Totrins kraftbegrænsere bagi til hhv. børn og voksne

2008               Intelligente kraftbegrænsere til kollisioner ved lav hastighed (PRS), foran

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...