2018 jaguar I-Pace grey front

Så er freden forbi for Tesla: Her er Jaguars første elbil

Jaguar I-Pace er på vej til Danmark med præstationer som en sportsvogn, moderne teknologi og en kabine med lige så meget plads som en XJ med lang akselafstand. Tjek de danske priser her

1. marts 2018 af Steen Bachmann

Jaguar Cars havde torsdag aften verdenspremiere på deres første elbil med navnet I-Pace. Det skete simultant med live-transmissioner fra fabrikken i Graz, Østrig, og det marked med flest forhåndsbestillinger, Norge. 

Den norske premiere skete foran 600 købere, der har lagt en forhåndsreservation på bilen og indbetalt depositum, og presse fra Nordeuropa - heriblandt Bil Magasinet.

2018 Jaguar I-Pace grey
2018 Jaguar I-Pace grey

I-Pace tager det bedste fra sportsvogne, hatchbacks og SUV'er. Designer Wayne Burgess forklarer, at drivlinen med batteri i bunden og manglen på udstødningsrør, transmission og gearkasse giver helt nye muligheder for designerne, hvilket de udnytter til at starte forfra. 

Med et 'cab forward'-design med de fem sæder placeret langt fremme er det muligt at lege med proportionerne og skabe en ny, moderne biltype.

Kabinen i I-Pace er på størrelse med en Jaguar XJ med lang akselafstand, mens bilens ydre mål er lidt mindre end SUV'en Jaguar F-Pace.

0-100 tiden er 4,8 sekunder i standardudgaven, og rækkevidden 480 km. Det er vel at mærke i den nye WLTP-norm, der svarer til almindelig blandet kørsel, og ikke den teoretiske NEDC-norm, som har fået kritik for at være urealistisk.

Den maksimale ydelse fra elmotoren er 400 hk og et moment på 700 Nm.

Danske priser

For danske købere af en premiumbil er Jaguar I-Pace interessant uanset om man vil erhverve den som privat- eller firmabil.

Beskatningspriserne starter ved 606.999 kr. for en I-Pace S inklusive montering af en ladestander på købers adresse. Beskatningspriserne for de næste udstyrsversioner er:

I-Pace SE: 673.000 kr.
I-Pace HSE: 720.000 kr.

Udstyrsniveauet i de tre trin svarer til Jaguars øvrige modeller.

En beskatningspris på godt 600.000 kr. for en eldrevet og helt nyudviklet premiumbil betyder, at drivformen skal overvejes i forhold til benzin-, diesel- og hybridbiler.

Kontantpriserne

I-Pace S: 740.880 kr.
I-Pace SE: 821.880 kr.
I-Pace HSE: 880.883 kr.

Ladetid på 40 minutter

Batteriopladning fra 0-80 procent tager 40 minutter med en hurtiglader (100 kW). En typisk hurtiglader til privat brug på 3,7 kWh vil tage 16 timer om at lade batteriet fra 0 til 80 pct. Der forventes en løsning, som halverer denne tid med en 7,4 kW oplader i samarbejde med Clever. Batteriet er omfattet af otte års garanti eller 160.000 km.

For 599 kr./mdr. får man fri adgang til strøm derhjemme og fra et netværk af offentlige ladestationer fra Stavanger til Hamburg.

Der er turbulens omkring priserne på elbiler i Danmark, fordi afgifterne farer op og ned. Aktuelt er der 20 pct. registreringsafgift på elbiler, men ingen ved, hvordan det ser ud om et halvt eller et helt år. Ifølge Registreringsafgiftsloven stiger afgiften til 40 pct. den 1. januar 2019.

Privatleasing med fast pris

Jaguar tilbyder privatleasing af I-Pace til en fast ydelse uanset, hvad der sker med afgifterne.

"De kan både gå op og ned, og det er jo derfor, at konkurrenterne som for eksempel Tesla ikke tilbyder privatleasing af deres biler," siger country manager for Jaguar Land Rover, Michael Lund.

Jaguar Land Rovers finansieringselskab tager balladen, hvis afgifterne stiger - og en eventuel besparelse, hvis de helt skulle bortfalde. Til gengæld kan de tilbyde en fast privatleasingaftale, som lyder på det, den lyder på.

Priserne begynder ved 8795 kr./mdr. over 3 år/45.000 km med en udbetaling på 59.995 kr.

I-Pace har tre års garanti og tre år/100.000 km serviceaftale. Bilen er stjernen på Jaguars stand på Genève-udstillingen, der åbner for publikum 8. marts.

Den danske importør forventer at kunne levere bilen til danske kunder til sommer.

Måske er du interesseret i...