Så er den her: Den selvkørende campingvogn til elbiler

Campingvognsproducenten Dethleffs har i samarbejde med mobilhome-producenten Hymer bygget en campingvogn, der selv skubber på.

29. juli 2021 af Mikkel Thomsager
© Dethleffs

Den selvkørende campingvogn

"E.Home" kalder Dethleffs campingvognen, som selv skubber på. Indtil videre er den på teststadiet, men den findes, og den er netop blevet testkørt af producenten selv i Alperne, og opbygningen er så indlysende, som du kan forestille dig. 

I bunden af den én-akslede campingvogn ligger et 40 kWh batteri på hver side af akslen, i alt 80 kWh. Midt mellem de to batterier ligger to el-motorer, der trækker på campingvognens hjul, som dermed selv trækker campingvognen. 

Tanken er, at campingvognen dermed leverer energi til sin egen vægt, hvilket sikrer, at el-bilen, der trækker campingvognen, bevarer den rækkevidde, som den har, uden at skulle trække campingvognen. Den kan ellers nemt kan reducere rækkevidden i en elbil med 50 procent eller mere.

Den grundlæggende opbygning, og de fleste komponenter, tager udgangspunkt i elbil-teknologi. E.Home har således en el-motor til hvert hjul, men de to elmotorer kører gennem en fælles gearkasse.

E.Home har også hydrauliske skrivebremser, som på en bil, ligesom rammen er bygget op med henblik på crashsikkerhed af sikkerhedsmæssige årsager. 

Hele konstruktionen vejer i sig selv 600 kg.

Læs flere fede bilartikler i Bil Magasinet. Husk at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

90 hk og skrivebremser

El-motorerne leverer hver op til 45 hk eller 90 hk i alt, og batterierne lades op med samme CCS-kabel, som elbiler gør, og med op til 50 kW, ligesom batterierne lades op, når campingvognen bremses eller køre friløb.

Hvad rækkevidden er, afslører Dethleffs ikke, men den grundlæggende tanke er, at campingvognen skal leverer strøm til sin egen vægt uanset terræn, så det er elbilens rækkevidde, der afgør, hvornår der skal lades. Det skal så ske ikke kun på bilen, men også på campingvognen. Så man skal altså have to ladestik i, når man lader. 

De store batterier i campingvognens bund giver andre indlysende fordele: Campingvognen kan således selv køre på plads, når den er afmonteret fra bilen, og batterierne leverer også strøm til boligformålene.

Endnu er der tale om en udviklingsmodel og hverken Dethleffs eller Hymer afslører, om, eller hvornår teknikken sættes i produktikon, ligesom prisen er ukendt.

Du kan se Dethleffs egen video fra den første testur over Alperne her.

Læs flere fede bilartikler i Bil Magasinet. Husk at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...