Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line CVT
Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line CVT

Afgiften på Danmarks mest solgte bil, Ford Kuga PHEV, bør hæves med over 100.000 kr., foreslår S-regeringen.

© Søren Juul

S-regeringen: Hvordan får vi flere grønne biler? Vi sætter afgifterne op!

Regeringen foreslår at hæve afgifterne på grønne biler. Den populære Ford Kuga opladningshybrid og elbilen Tesla Model 3 bør stige med mere end 100.000 kr. i afgifter. Sæt dig ned, for det er utrolig læsning

3. oktober 2020 af Steen Bachmann


S-regeringen har præsenteret en pakke, der skal sænke CO2-udslippet fra biler som et led i at nå målet om 70 pct. mindre CO2-udledning fra transportsektoren i 2030.

På Bil Magasinet håbede vi på en større omlægning, så afgifterne blev mere gennemskuelige og logiske. 

FDM og Dansk Industri spillede for eksempel ud med et forslag i 2015, der sænker CO2-udslippet fra privatbilisme uden at statens indtægter fra biler går ned. Det går på at beskatte tekniske værdier som en bils CO2-udslip, og så iøvrigt lade staten blande sig udenom hvilket drivmiddel, en bil kører på, og hvad den koster.

Vi havde forventet, at man ville tage udgangspunkt i dette eller lignende forslag, men regeringen foreslår i stedet at bygge videre på den nuværende Registreringsafgiftslov.

Regeringens pakke rummer tre ting:

* Benzin- og dieselbiler får en lille afgiftsstigning
* Elbiler som VW ID.3 og Tesla Model 3 får en stor afgiftsstigning
* Plugin-hybrider som Ford Kuga får en stor afgiftsstigning

Skatteministeriet præsenterer forslaget i en række faktaark, der viser ændringer i afgifter for henholdsvis konventionelle biler, elbiler og opladningshybrider (plugin-hybrider). Og det er forbløffende læsning.

Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line CVT
Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line CVT© Bil Magasinet

For det første er det ekstremt uheldigt og ildevarslende for troværdigheden, at man bruger biler som BMW i3 Plugin-Hybrid, VW e-Up og VW e-Golf, som ikke længere er på markedet, som eksempler. 

Her kunne man ønske, at Skatteministeriet havde spurgt nogen, der ved noget om biler. 

Kreativ fremlægning af afgifter

Det kan vi leve med, for der er andet, der får os til at spærre øjnene endnu mere op.

For at få pakken til at fremstå mere spiselig, tager regeringen i sine regnestykker nemlig udgangspunkt i bilafgifterne efter 1. januar 2021, hvor elbiler og plugin-hybrider er planlagt til at stige i afgift.

Elbiler går for eksempel fra 20 til 65 pct. afgift, så ved at foreslå at aflyse denne ændring, skal det se ud som om, regeringen foreslår at sænke afgifterne på visse typer biler. Det er imidlertid ikke tilfældet.

Hvad sker der med fossilbilerne?

Regeringen foreslår at hæve afgiften på benzin- og dieselbiler med i gennemsnit ca. 4.500 kr. i 2021. Der er meget store udsving i forhold til type af biler, så tallet kan ikke bruges til noget. 

På en mellemklassebil som Nissan Qashqai eller Toyota Corolla foreslås det at hæve afgiften med 1,5 pct., hvilket for en bil til 287.200 kr. svarer til 4.200 kr.

For en VW Passat til 423.700 kr. til afgiften stige med 10.900 kr. eller 2,6 pct.

Herudover vil der ske en "indeksering" af CO2-fortrængningskravet og udligningsafgiften, hvilket er en særlig akademisk måde at forklare, at afgifterne på biler skal sættes op - bare med andre og sværere ord.

Se regeringens forslag til at hæve afgifterne på benzin- og dieselbiler (åbner som pdf i nyt vindue).

Hvad sker der med elbilerne?

Regeringen vil straffe købere af eldrevne familiebiler ved at sætte afgifterne op.

Årets Bil i Danmark 2020, Tesla Model 3, er en af de mest solgte biler i år. 

Den koster ifølge Skatteministeriet 493.000 kr. i gennemsnit i dag, hvoraf de 18.000 kr. er registreringsafgift. Afgiften skal stige med knapt 94.000 kr, så den efter nytår vil koste omkring 587.000 kr.

For den nye familiebil VW ID.3 vil der være tale om et lignende afgiftssmæk.

Samlet set er der tale om prisstigninger på 19 pct. i denne gruppe af elbiler på trods af et ønske om flere grønne biler på vejene.

Små elbiler som Honda e og Renault Zoe vil ikke stige i afgift.

Optimistisk måde at regne på

I faktaarket for elbiler fremstår det som om, elbiler i gennemsnit vil blive ca. 35.000 kr. biligere med regeringens forslag, men det er i forhold til de planlagte afgifter fra 1. januar 2021 - ikke i forhold til de reelle forhold i dag.

Se regeringens forslag til at hæve afgifterne på elbiler (åbner som pdf i nyt vindue)

Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line CVT
Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line CVT

Ford Kuga PHEV kører med benzin- og elmotor, og et lithiumbatteri, der kan lades inden afgang. De første 30-40 km kan man køre udelukkende på el.

© Søren Juul

Hvad sker der med plugin-hybriderne?

Opladningshybrider er biler med forbrændings- og elmotor, og et opladeligt batteri.  

Bil Magasinets erfaring er, at de tilbyder et godt kompromis mellem fossil- og elbiler, fordi de tilbyder støj- og emissionsfri kørsel i byer uden at man er afhængig af adgang til en lader eller behøver bekymre sig om rækkevidden på lange ture.

Når batteriet er tomt, kører en plugin længere på literen end en fossildrevet bil på trods af den højere vægt. Det er vores erfaring efter test af biler fra blandt andet Mercedes, Audi, Ford og Kia over længere afstande med henholdsvis fuldt opladet og tomt batteri ved afgang.

Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line CVT
Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line CVT

Bil Magasinet har testet Ford Kuga plugin-hybrid over tre dage med tre opladninger i en hjemmelader. Der blev kørt 664,4 km primært på motorvej med tung speederpedal, hvoraf de 271,3 km var med elmotor. Snitforbruget af benzin var 22,5 km/l.

© Bil Magasinet

S-regeringen foreslår at hæve afgifterne på plugin-hybrider med i gennemsnit 21 pct. – og overraskende nok finder vi klart de største afgiftssmæk i bunden, både i procent og målt i kroner og øre.

Skatteministeriet starter sit faktaark med at fokusere på en lille BMW i3 plugin-hybrid, hvilket er ufatteligt uheldigt, da den er en specialbil til fire personer fremstillet i kompositmaterialer og ikke en familiebil som en Ford Kuga. Og så fås i3 slet ikke som plugin-hybrid længere.

Afgifter stiger med 32,4 pct. 

En plugin-hybrid til 359.800 kr. betaler i dag 18.000 kr. i registreringsafgift. Med S-regeringens udspil vil selve afgiften – og dermed også den samlede pris – stige med 116.500 kr., og det betyder, at du fremover skal af med 476.300 kr.

Med andre ord bliver bilen hele 32,4 pct. dyrere, hvis S-regeringens forslag bliver gennemført.

En mellemklasse-plugin-hybrid som Kia Niro vil stige omkring 26 pct. i afgift og en VW Passat GTE omkring 16 pct. En stor plugin-hybrid som BMW X5 eller Mercedes E-klasse vil kun stige omkring 1,8 pct. i afgift.

Plugin-hybrider står dermed til et langt større prissmæk end benzin- og dieselbiler.

Almindelige selvopladelige hybridbiler som dem fra for eksempel Toyota nævner Skatteministeriet ikke. 

Regeringens forslag skal nu til forhandling i Folketinget.

Se regeringens forslag til at hæve afgifterne på plugin-hybrider (åbner i nyt vindue)

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...