Peugeot 3008 Plugin-hybrid
Peugeot 3008 Plugin-hybrid© S. Bachmann

S-regeringen: Afgiften på en familie-Peugeot bør stige med 130.000 kr.

S-regeringen foreslår, at en Peugeot 3008 stiger ca. 18.000 kr. i afgift med benzinmotor, ca. 22.000 kr. med diesel og ca. 130.000 kr. som plugin-hybrid

8. oktober 2020 af Steen Bachmann


Tidligere på ugen bragte vi den utrolige nyhed om, at S-regeringen vil skaffe flere grønne biler på vejene ved at sætte afgifterne på dem voldsomt op (!). Det var en så ufattelig historie, at vi på Bil Magasinets redaktion måtte drikke op til flere liter kaffe for at fatte den - men det er ikke en joke, som du kan se i nyheden fra i mandags:

S-regeringen: Hvordan får vi flere grønne biler? Vi sætter afgifterne op!

Nu har Peugeot Danmark regnet på, hvad S-regeringens forslag til en omlægning af bilafgifterne vil betyde for Årets Bil i Danmark 2017, den høje familiebil Peugeot 3008. Og det er grum læsning.

Peugeot: Regeringens forslag giver ingen mening

S-regeringen foreslår seriøst, at udsalgsprisen på plugin-hybrider skal stige med i gennemsnit 20 pct. som følge af kraftigt øgede afgifter.

”Vi er hos Peugeot Danmark ikke ene om at se plug-in-bilen som et grønnere alternativ til benzin- og dieselbiler. Derfor er det helt sort, at regeringen i deres udspil lægger op til prisstigninger, der uden tvivl vil få folk til fortsat at købe benzin- eller dieseludgaven. Det hænger ikke sammen med den grønne omstilling,” siger direktør, Joakim Læbo, Peugeot Danmark, i en pressemeddelelse.

Peugeot 3008 Plugin-hybrid EAT8
Peugeot 3008 Plugin-hybrid EAT8© S. Bachmann


Et konkret eksempel er Peugeots familiebil 3008. Her giver regeringens nye udspil en afgiftsstigning på ca. 18.000 kr. med benzin, ca. 22.000 kr. med diesel og ca. 130.000 kr. med plugin-hybrid.

Bliver dyrere at udlede mindre CO2

En 3008 plugin-hybrid med 225 hk og en elektrisk rækkevidde på op til 63 km udleder 31 gram CO2 pr. km, hvor gennemsnittet for den danske bilpark (2019) er 139 g CO2/km. 

Ifølge Joakim Læbo gør regeringens forslag det umuligt for mange danskere at få råd til en almindelig mellemstor plugin-hybrid. En prisstigning på 130.000 kr. vil sætte mange mulige købere af.

”Plugin-hybrider har en markant mindre CO2-udledning målt op imod den konventionelle danske bilpark, der kører på benzin og diesel. Derfor er de en meget vigtig trædesten i den grønne omstilling på vej mod de rene elbiler,” siger Joakim Læbo.

Med op til 63 km på el vil mange danske bilister kunne køre på el både til og fra arbejde uden at være afhængige af at skulle lade ude i byen og uden rækkeviddeangst.

For en Peugeot 3008 Allure Hybrid EAT8 med 225 hk vil regeringens forslag betyde, at prisen vil stige fra 329.990 kr. til 447.500 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...